لبه تکنولوژی

November 22, 2022
14:42 سه شنبه، 1ام آذرماه 1401
کد خبر: 140677

اختلال در ماهواره هایی که همراه آرتمیس یک به فضا رفتند

برخی از ماهواره های کیوب ستی که در ماموریت آرتمیس یک همراه موشک اس ال اس و کپسول اوریون به فضا پرتاب شدند، اکنون فعال شده اند اما برخی از آنها هیچ اطلاعاتی به زمین نفرستاده اند.
به گزارش اسپیس، طی این عملیات ۱۰ ماهواره کیوب ست به فضا ارسال شد. البته بیشتر ماهواره های مذکور همزمان با مدار زدن کپسول اوریون به دور ماه با زمین ارتباط برقرار کردند اما هنوز چند ماهواره اطلاعاتی نفرستاده اند.
 
آرتمیس یک نخستین بخش از برنامه آرتمیس ناسا است که هدف آن فرود دوباره فضانوردان به ماه است. طی این ماموریت که چهارشنبه هفته گذشته انجام شد، ابر موشک اس ال اس کپسول اوریون را به فضا برد تا سفری ۲۵ روزه به ماه را انجام دهد. در این میان همراه کپسول یک دسته ماهواره کیوب ست نیز به فضا برده شد تا عملیات های علمی مختلفی در اعماق فضا انجام دهند.
 
در ۱۸ نوامبر(۲ روز پس از پرتاب موشک و کپسول) مقامات ناسا اعلام کردند ماهواره های «آرگومون»، «بیوسنتینل»، «اکویولئوس»، «لونا اچ-مپ» و «OMOTENASHI» فعال شده اند. هر چند از آن زمان تاکنون «OMOTENASHI» با اختلالاتی روبرو و ممکن است برای آخرین بار با زمین ارتباط برقرار کرده باشد.
 
بیشتر ماهواره های دیگر از زمان پرتاب تاکنون کنترل شده اند اما برخی از آنها با مشکلاتی روبرو هستند.
 
ناسا باتری برخی ماهواره های کیوب ست را در ماه سپتامبر و پس از لغو عملیات آرتمیس یک به دلیل وقوع تندباد شارژ کرد، اما به دلیل مشکلات طراحی یا دسترسی نتوانست با همه آنها ارتباط برقرار کند.
 
ناسا هنوز آپدیت رسمی درباره ماهواره های کیوب ستی که باتری آنها شارژ نشده را اعلام نکرده است. در این میان یک تصویر که ماهواره «آرگومون» ثبت کرده، ماه و زمین را نشان می دهد.
 
ماهواره های اکویولئوس و لونا اچ مپ نیز هر دو فرایند گذر از کنار ماه را ردیابی کرده اند و حساب کاربری آنها در توئیتر آپدیت شده است.
 
همچنین تایید شده ماهواره لونار آیس کیوب نیز سالم است. از سوی دیگر ماهواره CuSP نیز به طور مرتب با مرکز شبکه اعماق فضای ناسا در ارتباط است.
 
اما بقیه ماهواره با اختلال روبرو هستند و بعد از پرتاب با زمین ارتباط برقرار نکرده اند.مهلت OMOTENASHI برای برقراری ارتباط با زمین برای فرود روی ماه تمام شده و اکنون موقعیت آن مشخص نیست.
 
شرکت تران اوربیال که ماهواره LunIR را کنترل می کند نیز پس از ارسال آن به فضا در ۱۶ نوامبر، هیچ آپدیتی درباره ماهواره منتشر نکرده است. گزارش کاربران توئیتر نشان می دهد احتمالا این ماهواره نیز با اختلالاتی پس از پرتاب روبرو است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.