اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 23, 2022
10:52 چهارشنبه، 2ام آذرماه 1401
کد خبر: 140701

گزارش DataReportal: کاربران در سال ۲۰۲۲ روزانه ۲۰ دقیقه کمتر آنلاین شده‌اند

مردم جهان در سال ۲۰۲۲ تا ماه اکتبر به طور میانگین ۴۰ درصد از زمان بیداری‌شان آنلاین بوده‌اند. مردم آفریقای جنوبی بیشتر از همه و ژاپنی‌ها کمتر از همه در طول روز در اینترنت وقت صرف کرده‌اند. البته میانگین روزانه استفاده از اینترنت در این سال کاهش یافته و ۲۰ دقیقه کم شده است ولی باز هم کاربران اینترنت در مجموع یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون سال در طول این مدت آنلاین بوده‌اند. واتس‌اپ محبوب‌ترین و فیس‌بوک پرمخاطب‌ترین پلتفر‌م‌های اجتماعی هستند.
DataReportal با همکاری موسسه We Are Social و Hootsuite گزارشی منتشر کرده است که حاوی آمار و اطلاعات جالبی در مورد وضعیت اینترنت و رفتار کاربران طی سال ۲۰۲۲ و در ماه اکتبر است و نشان می‌دهد مردم جهان در این مدت کمتر به گشت‌وگذار در اینترنت پرداخته‌اند. در این مطلب نگاهی به مهم‌ترین بخش‌های این گزارش می‌اندازیم.
 
۱۷۱ میلیون کاربر جدید
طبق این گزارش تا ماه اکتبر ۲۰۲۲ کاربران اینترنت به ۵.۰۷ میلیارد نفر رسید‌ه‌اند که ۶۳.۵ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. تعداد افرادی که از اینترنت استفاده می‌کنند نسبت به سال گذشته ۱۷۱ میلیون نفر افزایش یافته است. علاوه بر این، تعداد کاربران یکتای موبایل به ۵.۴۸ میلیارد نفر می‌رسد که ۶۸.۶ درصد جمعیت زمین را تشکیل می‌دهند. در سال ۲۰۲۲، ۱۷۱ میلیون نفر به تعداد این افراد اضافه شده است.
 
اکنون بیش از پنج میلیارد کاربر اینترنت در جهان وجود دارد.
همچنین ۵۹.۳ درصد مردم دنیا از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و تعداد کاربران این شبکه‌ها به ۴.۷۴ میلیارد نفر رسیده است. ۱۹۰ میلیون نفر در این مدت به کاربران شبکه‌های اجتماعی اضافه شده‌اند که رشدی ۴.۲ درصدی را نشان می‌دهد.
 
بیشترین نسبت کاربران اینترنت به جمعیت متعلق به دانمارک، ایرلند و عربستان سعودی است. ۹۹ درصد مردم این سه کشور، کاربر اینترنت هستند. ۹۸ درصد مردم کره جنوبی، سوئیس و بریتانیا نیز از اینترنت استفاده می‌کنند. در قعر این جدول کره شمالی قرار می‌گیرد که ۹۹ درصد جمعیتش به اینترنت دسترسی ندارند. پس از آن نیز اریتره با ۹۱.۵ درصد و کومور با ۹۱ درصد بیشترین نسبت از جمعیتی را که کاربر اینترنت نیستند به خود اختصاص‌ داده‌اند.
 
اما اگر بخواهیم مطلق به عدم دسترسی به اینترنت نگاه کنیم اوضاع فرق می‌کند. هند با ۷۵۲ میلیون نفر (۵۳ درصد)، چین با ۳۷۴ میلیون نفر (۲۶.۴ درصد) و پاکستان با ۱۵۲ میلیون نفر (۶۴.۴ درصد) بیشترین تعداد افرادی را دارند که کاربر اینترنت نیستند.
 
۲۰ دقیقه کمتر آنلاین می‌شویم
آخرین داده‌های این گزارش که مربوط به چارک دوم سال ۲۰۲۲ است نشان می‌دهد کاربران اینترنت در دنیا به طور میانگین روزانه ۶ ساعت و ۳۷ دقیقه آنلاین می‌شوند. با فرض هشت ساعت خواب در روز برای هر فرد می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که کاربران بیش از ۴۰ درصد از زمان بیداری‌شان در اینترنت مصرف می‌شود. مجموع این عدد برای تمام کاربران دنیا در سال ۲۰۲۲ به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون سال می‌رسد. در مقابل اما مقایسه این آمار با سال گذشته نشان می‌دهد میانگین استفاده مردم از اینترنت ۲۰ دقیقه در روز کاهش یافته است، معادل ۴.۸ درصد.
 
مردم آفریقای جنوبی با ۱۰ ساعت و ۷ دقیقه در روز پرکارترین کاربران اینترنت در دنیا هستند که ۲۱۰ دقیقه از میانگین جهانی بیشتر است. در مقابل اما ژاپنی‌ها تنها سه ساعت و ۴۶ دقیقه در روز آنلاین هستند و بعد از آنها نیز چینی‌ها با پنج ساعت و ۱۲ دقیقه قرار می‌گیرند.
 
همچنین کاربران دو ساعت و ۲۸ دقیقه در روز را به شبکه‌های اجتماعی اختصاص می‌دهند. اقبال مردم به دیدن تلویزیون اعم از استریمینگ و تلویزیون سنتی دو درصد رشد کرده است و روزی سه ساعت و ۲۵ دقیقه را نیز به این بخش تخصیص می‌دهند.
 
علاوه بر این روزی یک ساعت و ۳۷ دقیقه به سرویس‌های استریمینگ مختلف گوش می‌دهند. بازار پادکست‌ها نیز در این مدت رشد قابل توجه هفت درصدی را به ثبت رسانده و مردم روزی یک ساعت و یک دقیقه پادکست گوش می‌دهند.
 
مردم برای چه از اینترنت استفاده می‌کنند؟
پیدا کردن اطلاعات با ۵۸.۴ درصد، بیشترین استفاده مردم از اینترنت است و در رده‌ بعدی، معاشرت با اطرافیان با ۵۴.۲ درصد قرار می‌گیرد. اطلاع از اخبار و وقایع و تماشای ویدئو، فیلم و برنامه‌های تلویزیونی در رتبه‌های بعدی استفاده‌های کاربران از اینترنت قرار می‌گیرد.
 
همچنین ۹۵.۲ درصد وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که مردم در یک ماه منتهی به اکتبر ۲۰۲۲ به آنها سر زده‌اند در دسته‌بندی چت و پیام قرار گرفته‌اند. شبکه‌های اجتماعی با ۹۴.۲ درصد در رده بعدی و موتورهای جست‌وجو و سامانه‌های اینترنتی با ۸۲.۲ درصد، پرطرفدارترین موضوعات کاربران در این دوره بوده است.
 
کاربران اینترنت این روزها غرق در شبکه‌های اجتماعی هستند.
 
پربازدیدترین سایت‌ها
در میان پربازدیدترین سایت‌های جهان که بر اساس بازدید کاربران در ماه آگوست مشخص شده‌اند، مطابق انتظار در رده نخست google.com به چشم می‌خورد که ۸۰ میلیارد بازدید به ثبت رسانده است و ۶.۰۷ میلیارد بازدیدکننده یکتا داشته است. افراد به طور میانگین ۲۲ دقیقه و ۲۹ ثانیه در سایت گوگل مانده‌اند. در رده بعدی نیز یوتیوب قرار دارد که ۶۶.۲ میلیارد نفر از آن بازدید کرده‌اند. نزدیک به ۵ میلیارد بازدیدکننده در این مدت از یوتیوب بازدید کرده‌اند. پس از آن نیز فیس‌بوک با اختلافی فاحش در رتبه سوم پربازدیدترین سایت‌های جهان قرار گرفته که ۱۳.۵ میلیارد بازدید را به خود اختصاص داده است.
 
گوگل و یوتیوب با اختلافی فاحش در صدر پربازدیدها قرار گرفته‌اند.
 
واتس‌اپ، آشنای محبوب
در صدر پلتفرم‌های اجتماعی با بیشترین تعداد کاربر همچنان فیس‌بوک با ۲ میلیارد و ۹۳۴ میلیون نفر ایستاده و پس از آن نیز یوتیوب با ۲ میلیارد و ۵۱۵ میلیون کاربر قرار دارد. واتس‌اپ با ۲ میلیارد کاربر و اینستاگرام با یک میلیارد و ۳۸۶ میلیون کاربر در رده‌های بعدی قرار دارند.
 
محصولات متا همچنان پرقدرت ادامه می‌دهند.
محبوبیت این پلتفر‌م‌ها اما به شکل دیگری است. از میان کاربران ۱۶ تا ۶۴ ساله اینترنت، ۱۶.۱ درصدشان گفته‌اند واتس‌اپ پلتفرم اجتماعی محبوب‌شان است و بعد از آن نیز فیس‌بوک با ۱۴.۶ درصد محبوب‌ترین است. اینستاگرام هم با اختلافی اندک، شبکه اجتماعی ۱۴.۴ درصد از کاربران است.
 
بیشترین میانگین استفاده از این شبکه‌ها نیز متعلق به یوتیوب است. افراد به طور میانگین ۲۳.۴ ساعت در یوتیوب وقت صرف می‌کنند. کاربران تیک‌تاک نیز ۲۲.۹ ساعت در ماه از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند و پس از آن نیز کاربران فیس‌بوک با ۲۲.۹ ساعت در ماه قرار گرفته‌اند.
 
یوتیوب بیشتر از بقیه می‌تواند کاربران را نگه دارد.
 
افت در بازار اپلیکیشن‌ها
مردم در سال ۲۰۲۲ میان ماه‌های جولای و سپتامبر، ۳۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون بار اپلیکیشن دانلود کرده‌اند که در قیاس با سال گذشته ۲.۷ میلیارد بار زیاد شده است، معادل ۷.۵ درصد. کاربران همچنین ۳۲.۴ میلیارد دلار صرف خرید اپلیکیشن کرده‌اند که ۱.۶ میلیارد دلار افت را نشان می‌دهد. بر این اساس، به ازای هر دستگاه ۴.۸۶ دلار خرج خرید اپلیکیشن شده است.
 
مردم کمتر پول صرف خرید اپلیکیشن می‌کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.