اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 26, 2022
11:46 شنبه، 5ام آذرماه 1401
کد خبر: 140737

مجری طرح توسعه ارتباطات روستایی: 2000 روستا در دولت سیزدهم تحت پوشش ارتباطی قرار گرفتند

مجری طرح توسعه ارتباطات روستایی با تاکید بر اهمیت توسعه متوازن ارتباطات روستایی، گفت: از ابتدا دولت سیزدهم تاکنون 2000 تحت پوشش شبکه ارتباطی پایدار و باکیفیت قرار گرفته اند و 1500 روستای دیگر نیز تا پایان سال به شبکه ملی اطلاعات متصل می شوند.
ایرج روحی مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توسعه ارتباطات روستایی و مجری طرح خدمات عمومی اجباری موسوم به USO در گفت وگو با خبرنگار مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به اینکه در ابتدای دولت سیزدهم باید برآورد دقیق تری از وضعیت موجود توسعه ارتباطات در روستاها به دست می آوردیم، گفت: با انجام این بررسی ها بیش از7500 روستا که نیاز به توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات داشت، شناسایی شد.
 
وی سهولت دسترسی به اینترنت پرسرعت و افزایش کاربردهای فناوری اطلاعات و مطالبات مردم در استفاده از شبکه اینترنت پرسرعت را دلیل افزایش آمار روستاها عنوان کرد.
مشاور وزیر در توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در مناطق روستایی با اشاره به اینکه 2000 روستا از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون به اینترنت دسترسی پیدا کرده اند، تصریح کرد: گزارش پیشرفت کار به صورت 2 ماهه تهیه و آمارها به تفکیک و با شفافیت کامل با نام روستا و میزان پیشرفت کار مشخص شده است.
روحی با اشاره به اینکه کار در روستاهای باقیمانده بسیار سخت است، گفت: بالا رفتن هزینه ها برای تهیه تجهیزات توسط اپراتورها و شرایط موجود در کشور از مشکلات پیش روی توسعه ارتباطات در روستاها است.
 
مجری طرح خدمات عمومی اجباری به مشکلات موجود برای توسعه ارتباطات در مناطق روستایی اشاره کرد و ادامه داد: هزینه های بالا برای برق رسانی و ایجاد جاده های دسترسی به مکان سایت ها، نبود لینک انتقال برای اتصال سایت های نصب شده به شبکه و محدودیت ظرفیت اجرایی اپراتورها، برخی از مشکلاتی است که در توسعه ارتباطات در مناطق روستایی وجود دارد.
وی افزود: برای پایداری و بهبود کیفیت، نیاز به اجرای حداقل 10هزار کیلومتر فیبرنوری وجود دارد که عمده این پروژه باید توسط شرکت مخابرات انجام شود.
 
مجری طرح توسعه ارتباطات روستایی با اشاره به وضعیت ارتباطات در روستاهای سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در یک سال گذشته دولت سیزدهم 520 روستای این استان تحت پوشش ارتباطی قرار گرفتند.
وی افزود: تکلیف ما در برنامه ششم توسعه، رسیدن به پوشش 80 درصد روستاهای بالای 20 خانوار بود که تاکنون این رقم به 88 درصد رسیده است و برابر برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان سال جاری هیچ استان زیر 80 درصد ارتباطات روستایی نخواهیم داشت.
 
روحی، رشد متوازن استان ها در ارتباطات روستایی را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: به طور مثال استان خراسان جنوبی که عقب افتادگی جدی در حوزه ارتباطات روستایی داشت در همین مدت دو برابر متوسط کشوری رشد داشته است.
وی با اشاره به اینکه 40 روستای بدون هیچ ارتباطی در این مدت تحت پوشش شبکه ارتباطی با کیفیت و پایداری قرار گرفتند، افزود: از این تعداد 18 روستا مربوط به استان کرمان بود که پیش از آن هیچ امکان ارتباط مخابراتی در این روستاها وجود نداشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.