سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

November 27, 2022
18:07 یکشنبه، 6ام آذرماه 1401
کد خبر: 140801

در سه‌ماهه‌ سوم ۲۰۲۲، انویدیا ۸۸ درصد از سهم بازار گرافیک‌های مجزا را ازآن خود کرد

گزارشی جدید درباره‌ی سهم بازار شرکت‌ها در سه‌ماهه‌ی سوم گرافیک‌های مجزا نشان می‌دهد که AMD با ۸ درصد و اینتل با ۴ درصد، در رتبه‌های دوم و سوم پس از انویدیا قرار می‌گیرند.
وب‌سایت تحقیقاتی JPR (مخفف Jon Peddie Research) گزارش کاملی از سهم بازار تولیدکننده‌های گرافیک را برای سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۲ منتشر کرد. در بخشی از این گزارش که به گرافیک‌های مجزا مربوط است، سهم عمده‌ی بازار با ۸۸ درصد فروش به انویدیا تعلق دارد و AMD و اینتل هرکدام درصدی تک‌رقمی را کسب کرده‌اند.
 
در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۲، مجموع کل گرافیک کامپیوترهای شخصی فروخته‌شده تا ۲۵ درصد درمقایسه‌با سال قبل کاهش یافته که ۱۵٫۴۳ درصد از این ۲۵ درصد به گرافیک‌های دسکتاپ و ۳۰ درصد از آن نیز به گرافیک‌های نوت‌بوکی اختصاص دارد. JPR این آمار را بزرگ‌ترین افت فروش از سال ۲۰۰۹ تابه‌امروز عنوان کرده است.
آنچه داده‌ها درباره‌ی سهم بازار گرافیک‌های مجزا نشان می‌دهند، حاکی از آن است که فروش این گرافیک‌ها در سه‌ماهه‌ی سوم سال، از ۲۴ میلیون واحد در بازه‌ی زمانی مشابه سال گذشته به ۱۴ میلیون واحد کاهش یافته است. این میزان فروش افتی ۴۱٫۶ درصدی را برای پررونق‌ترین بازه‌ی زمانی بازار گرافیک‌های مجزا نشان می‌دهد. باوجوداین، انویدیا در این سه ماه موفق شد رکورد جدید ثبت کند و سهم بازار خود را به ۸۸ درصد برساند. پس‌ازآن AMD تنها ۸ درصد از بازار را در دست داشت و اینتل هم توانست با ۴ درصد فروش، سهم خود در بازار را به‌سختی حفظ کند.
بازار گرافیک‌ها پس از داغ‌شدن تب ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۹ و اشتیاق ماینرها برای ماین کریپتو، برای دوره‌ای کوتاه و به‌مدت دو سال، افزایش فروش چشمگیری را تجربه کرد؛ اما از آن زمان تاکنون، روند کاهشی داشته و درحال‌حاضر، آمار تعداد فروش به کمتر از ۱۰۰ میلیون واحد رسیده است. دراین‌میان، آمار فروش گرافیک‌های مجزای دسکتاپ و نوت‌بوک از انواع دیگر گرافیک‌ها کمتر بوده؛ درحالی‌که میزان فروش گرافیک‌های یکپارچه مطابق با سال‌های گذشته باقی مانده است.
 
با نگاهی به آمار سهم گرافیک‌های کل دسکتاپ‌ها و نوت‌بوک‌ها، متوجه می‌شویم که بخش دسکتاپ با افزایش جزئی فروش از ۲۶ میلیون در سه‌ماهه‌ی قبل به ۲۸ میلیون در سه‌ماهه‌ی سوم رسیده است؛ اما در بخش نوت‌بوک کاهش فروش دیده می‌شود و درمقایسه‌با ۵۸ میلیون واحد فروش در سه‌ماهه‌ی دوم، ۱۰ میلیون واحد کمتر فروش رفته است.
اگر این آمار را به‌تفکیک برای گرافیک‌های مجزا و یکپارچه در نظر بگیریم، فروش بخش دسکتاپ گرافیک‌های مجزا از ۱۰ میلیون واحد در سه‌ماهه‌ی قبل و ۱۳ میلیون واحد در سه‌ماهه‌ی سوم در سال قبل، به ۷ میلیون واحد کاهش یافت. باوجوداین، فروش گرافیک‌های یکپارچه‌ی بخش دسکتاپ از ۱۵ درصد فروش سه‌ماهه‌ی دوم و ۲۰ درصد فروش سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۱، به ۲۱ میلیون در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۲ افزایش یافته است. درحال‌حاضر، مجموع فروش گرافیک‌‌های یکپارچه حدود ۶۲ میلیون واحد اعلام شده؛ ولی کل فروش گرافیک‌های مجزا حدود ۱۴ میلیون واحد است.
AMD و انویدیا، هر دو سعی می‌کنند با حذف گرافیک‌های قبلی،‌ فضایی برای تولید گرافیک‌های نسل بعدی فراهم کنند. انویدیا دو محصول نسل بعدی خود، یعنی GeForce RTX 4090 و RTX 4080 را با قیمتی ببشتر از ۱,۲۰۰ دلار روانه‌ی بازار کرد و با اینکه ۱۵۰ هزار گرافیک از سری RTX 40 را تا‌به‌امروز ارسال کرده است، حتی یکی از این دو گرافیک موفق نشد کاربران زیادی را به‌سمت خود جذب کند. این شرکت همچنان تلاش می‌کند تا با ایجاد بهبود‌های جزئی در گرافیک‌های 3060 و 3070 از شر موجودی‌های قدیمی‌تر سری RTX 30 خلاص شود و تا چند ماه آینده که زمان عرضه‌ی گرافیک‌های سری 40 خواهد بود، بتواند عملکرد بهتری ارائه دهد.
از طرف دیگر، AMD هم همین کار را انجام داده است؛ اما میانگین قیمت فروش گرافیک‌های انویدیا از سری Radeon ای‌ام‌دی بسیار بیشتر است. AMD در آستانه‌ی عرضه نسل بعدی گرافیک‌های رادئون، یعنی سری RX 7000 قرار دارد و با‌‌توجه‌‌به آنچه گفتیم، انتظار می‌رود موفقیت بیشتری از انویدیا در فروش گرافیک‌های جدید داشته باشد.
 
اینتل هم به‌تازگی مجموعه‌ی گرافیک‌های پرچم‌دار Arc را برای دسکتاپ‌ها عرضه کرده است و به‌زودی همین کار را برای لپ‌تاپ‌ها انجام خواهد داد. راجا کدوری، مدیر‌عامل اینتل، پیش‌تر گفته بود که تیم آبی قصد دارد هرسال برای میلیون‌ها کامپیوتر گرافیک‌های Arc را عرضه کند؛ اما این وعده در سال اول محقق نشد. بااین‌حال، به‌دست‌آوردن سهم بازار ۴ تا ۵ درصدی در مدت یک سال برای بخش گرافیکی تازه‌تأسیس،‌ کار بزرگی به‌حساب می‌‌آید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.