فناوری اطلاعات

December 3, 2022
10:57 شنبه، 12ام آذرماه 1401
کد خبر: 140931

پیامک ۳۰ ساله شد

دوران پیامک ۳۰ سال پیش با ارسال پیام تبریک "کریسمس مبارک" آغاز شد و برخلاف این تصور که هیچ‌کس از آن استفاده نخواهد کرد، در میان کاربران فراگیر شد.
62446359.jpg
اولین پیامک یا اس‌ام‌اس، سوم دسامبر سال ۱۹۹۲ با عبارت "کریسمس مبارک" ارسال شد. ظاهرا ایده استفاده از پیامک نخستین بار در آلمان در سال ۱۹۸۵ اجرا شد و فریدهلم هیلبرند، مدیر سرویس پستی از ظرفیت مازاد شبکه موبایل برای ارسال و دریافت متون کوتاه استفاده کرده بود. اما این نیل پاپ‌ورث، طراح نرم افزار بریتانیایی بود که هفت سال بعد نخستین اس‌ام‌اس شناخته شده در سطح جهانی را از رایانه خود به تلفن همراه ریچارد جارویس، مدیر ودافون، ارسال کرد که حاوی پیام تبریک سال نو بود.
 
سرویس جدید ۱۵ ماه بعد در نمایشگاه رایانه ۱۹۹۴ سبیت (CeBIT) در هانوفر، به صورت تجاری راه اندازی شد. هزینه آن از نظر استاندارد امروزی اندک و ۳۹ پفنینگ بود اما با معرفی یورو، قیمت هر اس‌ام‌اس، ۱۹ سنت شد. البته فراهم کنندگان خدمات برای جلب مشتری، قیمت‌ها را پایین برده و پنج تا شش سنت پیشنهاد کردند.
 
خدمات پیامکی به سرعت به منبع بزرگ درآمدزایی برای صنعت مخابرات تبدیل شد  و در سال ۱۹۹۸ شمار پیامهای ارسال شده در آلمان از مرز یک میلیارد گذشت و در سال ۲۰۱۲ به ۶۰ میلیارد پیامک رسید. رونق پیامک، سود کلانی به جیب فراهم کنندگان خدمات مخابراتی سرازیر کرد و شیوه ارتباط جوانان را متحول ساخت. به دلیل محدودیت کاراکتر پیامک، اقتصاد زبانی جدیدی ایجاد شد که بسیاری از آنها به عنوان زبان خاص در شبکه های اجتماعی باقی مانده‌اند.
 
نوشتن پیامک در روزهای نخست عمر این سرویس در مقایسه با قابلیتهایی که تلفنهای هوشمند امروزی دارند، بسیار دشوار بود چرا که گوشی‌ها صفحه کلید کامل حروف را نداشتند.
 
پیامک با ظهور خدمات پیام رسانی اینترنتی که رایگان هستند، دیگر درآمدهای میلیاردی برای اپراتورها ندارد و اپلیکیشن‌های پیام‌رسان مانند واتس‌اپ، تلگرام، وایبر یا وایبر با رمزنگاری، از پیامهای کاربران حمایت می‌کنند.
 
این روزها همه مردم از پیامک برای ارتباطات خصوصی یا کاری استفاده نمی‌کنند. با این حال، همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد. استفاده از پیامک در اپلیکیشنهایی مانند خدمات بانکی آنلاین، از این خدمات پشتیبانی کرده است.
 
بر اساس گزارش وب سایت استار، اپراتورهای شبکه اکنون آرسی‌اس (خدمات ارتباطی غنی) را به عنوان جانشین اس‌ام‌اس عرضه می‌کنند که قابلیت رمزنگاری دارد اما این سرویس نتوانسته است چندان در سطح‌بین المللی فراگیر شود زیرا آرسی‌اس تنها در پلتفرم اندروید گوگل حمایت می‌شود و اپل در آیفون سرویس iMessage را به عنوان جانشین اس‌ام‌اس معرفی کرده که با آرسی‌اس سازگار نیست.
 
سابقه پیامک در ایران
استفاده از خدمات پیام کوتاه در ایران برای نخستین بار در سال ۱۳۸۱ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. از این سال به بعد استفاده از پیام کوتاه به‌ تدریج در بین کاربران ایرانی تلفن همراه فراگیر شد.
 
فرهنگستان زبان و ادب فارسی در تاریخ ۲۷ تیر ۱۳۸۶، واژه پیامک را به‌ عنوان جایگزین اس‌ام‌اس برگزید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.