امینت

تلفن همراه

December 3, 2022
13:57 شنبه، 12ام آذرماه 1401
کد خبر: 140945

گوشی‌های اندروید در معرض بدافزار قرار گرفتند

گواهی اعتبارسنجی اندروید شرکت‌های تولیدکننده موبایل مانند سامسونگ در گزارشاتی اعلام شده و حالا میلیون‌ها کاربر در معرض خطر بدافزارها قرار دارند.
تلفن‌های هوشمند این روزها بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی ما شده‌اند و برای موارد مختلفی از تلفن‌های هوشمند خود استفاده می‌کنیم.
 
گوشی‌های اندرویدی حاوی اطلاعات زیادی از جمله تصاویر، کارت‌های اعتباری، پیام‌ها و سایر اسناد و داده‌های ارزشمند که اکثرا روی تلفن هوشمند ذخیره می‌شوند. اگر بدافزارها به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند می‌توانند باعث خطرات و اسیب‌های جبران‌ناپذیری شوند. بنابراین تشخیص بدافزار و حذف بدافزار احتمالی، امری ضروری است.
 
اکثر برنامه‌ها، پس از نصب سعی می‌کنند تا ظاهر خود را تغییر دهند و پنهان شوند تا کاربران از حذف نصب آن‌ها جلوگیری کنند. سپس، این برنامه‌ها، کاربران را در سرویس‌های مختلفی ثبت‌نام می‌کنند تا از این طریق، هزینه‌هایی از آن‌ها دریافت شود.
 
در همین راستا «لوکاش سی‌ویرسکی»، یکی از کارمندان گوگل و متخصص مهندسی معکوس بدافزارها، اعلام کرده است که گواهی چندین شرکت بزرگ در دنیای اندروید فاش شده و به دنبال آن این گواهی‌ها حالا می‌توانند به هکرها اجازه دهند تا بدافزارهای خود را به‌راحتی به دستگاه‌های کاربران منتقل کنند.
 
به عبارت دیگر، هکرها حالا می‌توانند بدافزارهای خود را به‌شکل اپلیکیشنی شبیه اپ پیامک‌های سامسونگ دربیاورند. این بدافزار با کلید سامسونگ امضا می‌شود و بعد به‌صورت یک آپدیت در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. سپس از تمام موانع امنیتی دستگاه شما عبور می‌کند و با نصب روی سیستم، به کلیه اطلاعات دستگاه دسترسی پیدا می‌کند.
 
سامسونگ در بیانیه‌ای اعلام کرده که از همان سال 2016 از این مشکل باخبر شده و بروزرسانی‌هایی را برای حل آن منتشر کرده است. این شرکت همچنین ادعا کرده که تاکنون هیچ مشکلی را مبنی بر سوءاستفاده از این مسئله مشاهده نکرده است.
 
راهکارهای حذف بدافزار از گوشی اندروید
 
برنامه‌های امنیتی مناسب نصب کنید.
سیستم عامل و نرم‌افزارهای گوشی خود را بروزرسانی کنید.
 
از کلیک کردن روی لینک‌های ناآشنا در ایمیل‌ها و سایت‌های مختلف اجتناب کنید.
 
از پسوردهای قوی استفاده کنید و یا از برنامه‌ی مدیریت رمز عبور استفاده کنید.
 
از اتصالات وای‌فای ناامن دوری کنید. 
 
اپلیکیشن‌های مورد نیاز خود را تنها از منبع و استورهای مطمئن دانلود کنید.
 
با توجه به اینکه برنامه‌های مخرب و بدافزار بسیار زیادی در چند وقت گذشته کشف شده و این دسته از برنامه‌ها اکثرا قابل تشخیص نیستند، دانلود انحصاری از منابع شناخته‌شده دیگر تنها توصیه محسوب نمی‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.