لبه تکنولوژی

December 3, 2022
19:06 شنبه، 12ام آذرماه 1401
کد خبر: 140970

اولین کامیون الکتریکی تسلا Semi تحویل داده شد

پس از گذشت تقریبا پنج سال از رونمایی ایلان ماسک از کامیون الکتریکی Semi، این شرکت ساعاتی پیش، اولین نسخه‌های تولیدی این محصول را به شرکت پپسی تحویل داد.  
این کامیون‌ها که از خط تولید کارخانه گیگافکتوری تسلا در ایالت نوادا بیرون آمدند، در جریان مراس‌می‌تحت عنوان Semi Delivery Event به این شرکت آمریکایی که جزو اولین مشتریان آن محسوب می‌شد، تحویل داده شد.  
 
تسلا اعلام کرد که در این رویداد، ۱۰۰ دستگاه کامیون Semi تولید و به دست این شرکت رسید. کامیون الکتریکی Semi برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد و قرار بود نسخه‌هایی با قابلیت پیمایش ۳۰۰ و ۵۰۰ مایلی به ترتیب با قیمت ۱۵۰ و ۱۸۰ هزار دلار عرضه شود.  
 
البته در کنار این دو مدل، نسخه دیگری نیز با امکان پیمایش یک میلیون مایل طراحی شد، که برای این محصول قیمت ۲۵۰ هزار دلار تعیین شده بود. این قیمت‌ها در حالی از سوی تسلا اعلام شد که برخی کامیون‌های مشابه دیزلی با قیمت تقریبی ۶۰ هزار دلار به فروش می‌روند. با این حال، ایلان ماسک اعلام کرد که Semi از کارایی و عملکرد بهتری بهره می‌برد.
 
مدیرعامل تسلا در مراسم رونمایی از این محصول اعلام کرد که Semi از ظرفیت باتری یک مگاواتی بهره می‌برد و قادر است در مدت زمان ۲۰ ثانیه، سرعت خود را از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. این در حالی است که Semi تا ۸۰ هزار پوند را یدک می‌کشد.
 
در خصوص مدت زمان انتظار برای شارژ نیز تسلا مدعی شد که تنها در ۳۰ دقیقه، شارژ باتری کامیون از صفر به ۸۰ درصد خواهد رسید. این کامیون الکتریکی همچنین از قابلیت‌های پیشرفته‌ای چون آتوپایلوت پیشرفته، سیستم Jackknife-Mitigation، سنسورهای نقطه کور و سامانه ثبت اطلاعات برای مدیریت ناوگان بهره می‌برد.
 
این محصول در حالی به دست پپسی رسید که ایلان ماسک در سال ۲۰۱۷ اعلام کرده بود تحویل Semi دو سال بعد آغاز می‌شود، یعنی در سال ۲۰۱۹. اما این وعده محقق نشد و تسلا در آوریل ۲۰۲۰ و به دلیل مشکلات تولید و زنجیره تامین ناشی از همه‌گیری کرونا، از تحویل این کامیون‌ها در سال ۲۰۲۱ خبر داد.  
 
دو ماه بعد از این تاریخ و در ماه مه ۲۰۲۰، ایلان ماسک در ایمیلی اعلام کرد که وقت آن رسیده که همه چیز را انجام دهیم و تسلا Semi را به تولید انبوه برسانیم. وی در این ایمیل، گفت که تولید در کارخانه گیگافکتوری نوادا انجام خواهد شد.
 
اما باز هم شاهد تعویق در تحویل این خودرو بودیم و در ژوئیه ۲۰۲۱، عرضه Semi به سال آینده یعنی ۲۰۲۲ موکول شد. تسلا دلیل این تاخیر را کمبود پردازنده و مشکلات در تولید باتری به دلیل محدودیت‌های ناشی از کرونا عنوان کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.