رسانه‌های اجتماعی

December 4, 2022
16:01 یکشنبه، 13ام آذرماه 1401
کد خبر: 140996

مستندات توییتر در مورد رسوایی لپ‌تاپ پسر رئیس‌جمهور آمریکا منتشر شد

ایلان ماسک مدیرعامل جدید توییتر در رشته‌توییتی با اشاره به فایل‌های داخلی شرکت نشان داد مدیریت سابق، ماجرای رسوایی لپ‌تاپ هانتر بایدن- پسر جو بایدن- در دوران انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ را مدفون یا مسدود کرده است.
مت تیبی، روزنامه‌نگار مستقل، در یک رشته‌توییت طولانی گفت «هزاران مستند داخلی» که از طریق منابعی در داخل توییتر به دستش رسیده است نشان می‌دهد توییتر ماجرای لپ‌تاپ هانتر بایدن (Hunter Biden) را پنهان نگه داشته است. این شبکه اجتماعی آن زمان در اقدامی بحث‌برانگیز، انتشار توییت یا حتی ارسال پیام خصوصی در مورد این داستان را برای کاربران ممنوع کرد.
 
تیبی می‌گوید: «توییتر گام‌های بی‌سابقه‌ای از جمله حذف لینک‌ها و نمایش هشدار در مورد ناامن بودن لینک‌ها برای خفه کردن این داستان برداشت. آنها حتی انتقال از طریق پیام خصوصی را هم ممنوع کردند، ابزار خاصی که برای موارد بسیار ویژه همچون پورنوگرافی کودکان استفاده می‌شود.»
 
در سال ۲۰۲۰، روزنامه نیویورک‌پست گزارشی با این تیتر منتشر کرد:‌ «ایمیلی نشان می‌دهد هانتر بایدن تاجری اوکراینی را به پدرش معرفی کرده است.» این مقاله به پدر هانتر بایدن، یعنی جو بایدن رئیس‌جمهور فعلی، اشاره می‌کرد که در آن زمان معاون باراک اوباما بود. اما این ماجرا هیچ‌وقت توجه رسانه‌های اصلی را جلب نکرد و یکی از دلایلش هم فیلتر آن از سوی توییتر و محدودیت دسترسی عموم بود.
 
توییتر کمی پس از انتشار این مقاله، با اشاره به نگرانی در مورد محتوای به‌دست‌آمده از طریق هک، آن را به طور کامل از پلتفرم خود حذف کرد. این شبکه اجتماعی سیاستی علیه توزیع «محتوا و موضوعات به‌دست‌آمده از هک» دارد که در نتیجه سرقت و نشت ایمیل‌ دموکرات‌ها در طول انتخابات ۲۰۱۶ ایجاد شده است. توییتر همین سیاست را یکی از دلایل اصلی خفه کردن مقاله هانتر بایدن عنوان کرد.
 
بر اساس اطلاعاتی که تیبی منتشر کرده است، کارمند سابق توییتر این تصمیم را این‌طور توصیف می‌کند: «بهانه‌ هک بود ولی با گذشت چند ساعت، تقریباً همه فهمیدند که این بهانه کافی نیست. اما هیچ‌کس جرات نداشت تصمیم را لغو کند.»
 
توصیف تیبی از مستندات داخلی به جانبداری مدیریت سابق از دموکرات‌ها اشاره می‌کند که باعث شد مدیریت ارشد خیلی دیر از ماجرا مطلع شود.
 
تیبی در توییتی گفت: «یکی از موضوعات جالب توجه ماجرای لپ‌تاپ هانتر بایدن این است که چه مقدار از کارها بدون اطلاع جک‌ دورسی، مدیرعامل، انجام شد و چقدر زمان برد تا (به گفته یکی از کارکنان سابق) ماجرا به حدی بزرگ شود که حتی دورسی هم به آن ورود کند.»
 
دورسی حین شهادتش در مورد شایعات و شبکه اجتماعی در کنگره اعلام کرد حذف گزارش نیویورک پست «کاملاً اشتباه» بود.
 
توییتر در آن زمان انتشار لینک این داستان یا ارسال پیام‌های خصوصی را ممنوع و فیس‌بوک نیز اعلام کرد تا زمان بررسی اشخاص ثالث، انتشار آن را «کاهش می‌دهد».
 
به گفته تیبی، هیچ مدرکی دال بر مداخله دولت در اقدام توییتر به چشم نمی‌خورد. هانتر بایدن نیز اعلام کرده است که دادستان‌های فدرال در ایالت دلاور در حال بررسی مالیات‌های او هستند اما هنوز اتهامی متوجه او نیست.
 
هانتر بایدن هرگونه تخلفی را رد کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.