لبه تکنولوژی

December 4, 2022
19:02 یکشنبه، 13ام آذرماه 1401
کد خبر: 141011

تقویت حافظه کوتاه مدت به کمک لیزر

مطالعات جدید پژوهشگران یک تیم بین ‌المللی، می ‌توان حافظه کوتاه‌ مدت را با استفاده از روش درمانی مبتنی بر لیزر بهبود بخشید.
مطالعات جدید محققان نشان می دهد با کمک لیزر می توان حافظه کوتاه مدت را بهبود بخشده و آلزایمر را کنترل کرد. این درمان که تعدیل نوری جمجمه ای یا tPBM نامیده می شود، روی قشر پیش پیشانی راست، ناحیه ای از مغز که برای حافظه کوتاه مدت مهم است، اعمال می شود. تیمی مشترک از دانشمندان دانشگاه بیرمنگام و دانشگاه نرمال پکن دریافتند که حافظه کاری شرکت کنندگان پس از چند دقیقه درمان با این روش، تا ۲۵ درصد بهبود یافته است.
 
این تیم همچنین قادر به ردیابی تغییرات در فعالیت مغز با استفاده از مانیتورینگ الکتروانسفالوگرام  EEG  در طول درمان و آزمایش بودند.
 
مطالعات قبلی نشان داد: تعدیل نوری جمجمه ای می‌تواند حافظه کاری را در موش‌ ها بهبود بخشد و مطالعات انسانی نشان داده‌ اند که این درمان می‌ تواند دقت افراد را بیشتر، زمان واکنش را تسریع و عملکردهای درجه بالایی مانند توجه و احساسات را بهبود بخشد. مطالعه فوق اولین موردی است که ارتباط بین تعدیل نوری جمجمه ای و حافظه فعال در انسان را تایید می کند.
 
دونگ وی لی (Dongwei Li) یکی از پژوهشگران این تیم مطالعاتی از دانشگاه بیرمنگام در رابطه با موضوع فوق می گوید: افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند ADHD یا اختلال کمبود توجه و بیش ‌فعالی یا سایر بیماری‌ های مرتبط با حافظه می ‌توانند از این نوع درمان سود ببرند. این روش که ایمن، ساده و غیرتهاجمی است، هیچ نوع عوارض جانبی ندارد.
 
طی این مطالعه، محققان دانشگاه پکن آزمایش هایی را با ۹۰ شرکت کننده مرد و زن انجام دادند. بخشی از شرکت کنندگان با تابش نور لیزر به قشر جلوی پیشانی سمت راست در طول موج ۱۰۶۴ نانومتر تحت درمان قرار گرفتند، در حالی که سایرین با طول موج کوتاه‌ تر مواجه شده یا لیزر به قشر جلوی پیشانی چپ آن ها تابانده شد. هر شرکت کننده همچنین تحت درمان با تعدیل نوری جمجمه ای ساختگی یا غیرفعال قرار گرفت تا اثر دارونما را رد کند.
 
پس از درمان با روش فوق به مدت بیش از ۱۲ دقیقه، از شرکت کنندگان خواسته شد جهت یا رنگ مجموعه ای از موارد نمایش داده شده روی صفحه را به خاطر بسپارند. شرکت‌ کنندگانی که با نور لیزر به قشر جلوی پیشانی راست در طول ۱۰۶۴ نانومتر تحت درمان قرار گرفتند، نسبت به افرادی که سایر درمان‌ ها را دریافت کرده بودند، بهبود واضحی در حافظه نشان دادند.
 
در حالی که شرکت‌ کنندگانی که سایر تغییرات درمانی را دریافت می ‌کردند، توانستند بین سه تا چهار مورد از شی‌های آزمایشی را به خاطر بسپارند، افرادی که درمان هدفمند را داشتند، توانستند بین چهار تا پنج شی را به خاطر بیاورند. داده های گرفته شده از مانیتورینگ الکتروانسفالوگرام  تغییراتی را در فعالیت مغز نشان می دهد که بهبود عملکرد حافظه را پیش بینی می کند.
 
پروفسور اوله جنسن از دانشگاه بیرمنگام در این رابطه اعلام کرد: ما هنوز دقیقا نمی دانیم که چرا این درمان اثرات مثبتی بر حافظه فعال دارد و همچنین نمی‌ دانند که اثرات آن تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. به همین دلیل نیاز به انجام تحقیقات بیشتر، الزامی است. ممکن است که نور لیزر، بخش آستروسیت‌ ها  را در سلول ‌های عصبی در قشر جلوی پیشانی تحریک کند و این تحریک، تأثیر مثبتی بر سلول ‌ها داشته باشد.
 
شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی Science Advances منتشر شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.