تلفن همراه

فناوری

December 5, 2022
14:56 دوشنبه، 14ام آذرماه 1401
کد خبر: 141029

خداحافظی با Airplane Mode؛ اتحادیه اروپا دسترسی به 5G را در هواپیماها ممکن می‌کند

اتحادیه اروپا اعلام کرد که هواپیماها حالا می‌توانند از شبکه 5G استفاده کنند و دیگر نیازی به استفاده از حالت Airplane Mode وجود ندارد.
مسافران هوایی در اتحادیه اروپا به‌زودی دیگر لازم نیست گوشی‌های هوشمند خود را در حین پرواز در حالت Airplane Mode قرار دهند. کمیسیون اروپا در قانون جدیدی اعلام کرده است که شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند ارتباطات 5G را برای مسافران هواپیماها ارائه کنند.
 
به گزارش BBC، کمیسیون اروپا از کشورهای عضو در این اتحادیه خواسته تا تاریخ 9 تیر 1402 دسترسی به باند فرکانس 5G را برای هواپیماها میسر کنند. این یعنی کاربران می‌توانند در حین پرواز از تمام قابلیت‌های گوشی خود استفاده کنند و افزون بر برقراری تماس، به استریم موسیقی و ویدیو از اینترنت بپردازند.
 
«تیری برتون»، کمیسر بازارهای داخلی اتحادیه اروپا می‌گوید این برنامه به ارائه سرویس‌های نوآورانه برای کاربران و رشد هرچه بیشتر شرکت‌های اروپایی کمک خواهد کرد. این اتحادیه از سال 2008 به بعد برخی از باندهای فرکانسی خاص را برای هواپیماها رزرو کرده و حتی در برخی جاها اینترنت ارائه می‌کند.
 
اینترنت پرسرعت در هواپیماها در دسترس قرار می‌گیرد
اما سرعت این اینترنت بسیار پایین است و برای وصل‌کردن کاربر به شبکه، از ماهواره‌ها و ایستگاه‌های زمینی کمک می‌گیرد. حالا در این سیستم جدید می‌توان به سرعت فناوری 5G دست یافت که به 100 مگابیت بر ثانیه می‌رسد.
 
«دای ویتینگهام»، مدیر کمیته ایمنی پروازها در بریتانیا می‌گوید حالت پرواز در گوشی‌ها از دیرباز قابلیت مهمی به‌حساب می‌آمد، چون از اثر این دستگاه‌ها بر هواپیماها اطلاع کافی نداشتیم: «آنچه فهمیدیم این است که ریسک تداخل [فرکانس] بسیار کم است.»
 
رگولاتورهای آمریکایی نگرانی‌هایی درباره تداخل فرکانس‌های 5G با هواپیماها داشته‌اند. اما آقای ویتینگهام می‌گوید این مسئله درباره بریتانیا و اتحادیه اروپا صدق نمی‌کند: «ما فرکانس‌های متفاوتی برای 5G داریم و تنظیمات توان پایین‌تر از سطحی است که در آمریکا مجاز تلقی می‌شود.»
 
کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) اولین‌بار در سال 1991 استفاده از تلفن‌های همراه را در پروازها ممنوع کرد تا از احتمال تداخل سیگنال گوشی‌ها در آسمان با شبکه‌های سلولی زمینی جلوگیری کند. FCC یک‌بار دیگر در سال 2017 اعلام کرد که دلیل ممنوعیت استفاده از موبایل در پروازها برای پیشگیری از تداخل رادیویی با شبکه‌های موبایل روی زمین است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.