فناوری اطلاعات

مخابرات فضایی

December 6, 2022
9:15 سه شنبه، 15ام آذرماه 1401
کد خبر: 141041

رئیس سازمان فضایی مطرح کرد؛ اضافه‌شدن بالن‌های فضایی به خدمات امدادرسانی/ ارائه خدمات فضایی در زلزله کرمانشاه و سیل پلدختر

رییس سازمان فضایی ایران با اشاره به خدمات بالن‌های مخابراتی پژوهشگاه فضایی گفت: این بالن‌ها قابلیت قرار دادن حداقل ۵۰ کیلوگرم محموله در ارتفاع ۲۵۰ متری از سطح زمین را دارند که در بحران‌های طبیعی کشور تاکنون ۱۲۰ شبانه‌روز خدمات ارائه داده‌اند.
 
حسن سالاریه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به توانمندی پژوهشگاه فضایی ایران در طراحی و ساخت انواع بالن‌های مخابراتی، گفت: ماموریت اصلی بالن‌های مخابراتی که توسط متخصصان کشورمان در پژوهشگاه فضایی ایران ساخته می‌شوند، ارائه خدمات اینترنتی و همچنین پایش در شرایط بلایای طبیعی است.
 
وی افزود: بالن‌های ساخت پژوهشگاه فضایی، قابلیت قرار دادن حداقل ۵۰ کیلوگرم محموله در ارتفاع ۲۵۰ متری از سطح زمین را دارند و از این حیث، امکان خوبی را می‌توان در شرایط مختلف برای رفع مشکلات مردم در حوزه ارتباطات، فراهم کرد.
 
رئیس سازمان فضایی ایران تصریح کرد: با استفاده از توانمندی این بالن‌ها، می‌توان پوشش مخابراتی(4G-LTE)  خوبی را در شعاع پوشش حداقلی ۱۰ کیلومتری ذیل بالن ایجاد کرد تا مردم از خدمات آن بهره‌مند شوند.
 
سالاریه اضافه کرد: تحمل باد با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت و مداومت پروازی حداقل ۵ شبانه روز در شرایط مختلف آب و هوایی از دیگر توانمندی‌های این سامانه‌ها به شمار می‌رود.
 
وی با بیان اینکه بالن‌های ساخت پژوهشگاه فضایی ایران تاکنون در مقاطع مختلفی برای حل مشکلات مردم عملیاتی شده‌اند، اظهار کرد: این بالن‌ها در سال‌های ۹۶ و۹۷ و همچنین ۱۴۰۱ ماموریت ارائه خدمات اینترنتی و مخابراتی به زائرین ابا عبدالله الحسین (ع) را با موفقیت اجرا کرده‌اند.
 
رئیس سازمان فضایی ایران اضافه کرد: همچنین این بالن‌ها در مواقع وقوع بلایای طبیعی مانند زلزله سرپل ذهاب در سال ۹۶، سیل پلدختر در سال ۹۸ و چندین و چند ماموریت عملیاتی دیگر، به مردم خدمت‌رسانی کرده‌اند که مجموعا این خدمات‌رسانی‌ها به بیش از ۱۲۰ شبانه روز می‌رسد.
 
سالاریه تاکید کرد: همانطور که درباره زلزله بندر کنگ هم اخیرا اعلام کردیم، سازمان فضایی آمادگی دارد این بالن‌ها را بنابر اعلام نیاز وزارت ارتباطات در مناطقی که بلایای طبیعی در آنجا رخ داده، عملیاتی کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.