تلفن همراه

فناوری

December 9, 2022
16:43 جمعه، 18ام آذرماه 1401
کد خبر: 141111

۸ دی ۱۴۰۳؛ تاریخ رسمی ضرب‌الأجل اروپا برای تجهیز آیفون به پورت USB-C

اپل تا ۸ دی ۱۴۰۳ فرصت دارد آیفون را به درگاه USB-C مجهز کند؛ وگرنه گوشی‌های این شرکت اجازه‌ نخواهند داشت در بازار اروپا عرضه شوند.
پس از گمانه‌زنی‌های بسیار، سرانجام اتحادیه‌ی اروپا ضرب‌الأجل تجهیز دستگاه‌های الکترونیکی به درگاه USB-C را اعلام کرد. به‌نوشته‌ی ورج، تمامی گوشی‌هایی که در اروپا عرضه می‌شوند، حداکثر تا ۲۸ دسامبر ۲۰۲۴ (۸ دی ۱۴۰۳) باید به درگاه USB-C مجهز شوند.
 
قانون استفاده‌ی اجباری از درگاه USB-C در مجله‌ی اتحادیه‌ی اروپا منتشر شده است تا حالتی کاملاً رسمی پیدا کند. کمیسیون‌های متعدد اتحادیه‌ی اروپا این قانون را در برهه‌های زمانی مختلف تصویب کردند و به‌زودی تمامی شرکت‌ها موظف‌‌‌اند آن را رعایت کنند.
 
قانون‌گذاران اروپایی در ماه ژوئن (خرداد و تیر) امسال به توافق اولیه دست پیدا کردند و گفتند قانون را از «پاییز ۲۰۲۴» اجرایی می‌کنند. بااین‌حال، در ماه اکتبر (مهر و آبان) بیانیه‌ی جدیدی اعلام کرد قانون درگاه USB-C «تا پایان سال ۲۰۲۴» اجرایی می‌شود.
 
0x0.jpg
 
درگاه منسوخ لایتنینگ در آیفون‌های اپل
براساس بیانیه‌ی اتحادیه‌ی اروپا‌، قانون درگاه USB-C تا ۲۰ روز دیگر لازم‌الاجرا می‌شود. تمامی کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا حداکثر ۲۴ ماه فرصت دارند تا این قانون را به قانونی ملی تبدیل کنند. تاریخ اعلامی اتحادیه‌ی اروپا تا حد زیادی منطبق‌ با پیش‌بینی‌های قبلی تحلیلگران و سیاست‌مداران است؛ اما تا پیش از انتشار بیانیه‌ی جدید، تاریخ دقیق برایمان مبهم بود.
 
قانون جدید اتحادیه‌ی اروپا افزون‌بر گوشی‌های هوشمند، بر دستگاه‌های دیگری نظیر تبلت، دوربین دیجیتالی، هدفون و کنسول‌های گیمینگ قابل‌حمل اعمال خواهد شد. لپ‌تاپ‌ها نیز مشمول این قانون می‌شوند؛ اما تولیدکنندگان لپ‌تاپ تا آوریل ۲۰۲۶ (فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۵) فرصت دارند.
 
قانون جدید اتحادیه‌ی اروپا صرفاً به دستگاه‌هایی مربوط است که از شارژ سیمی پشتیبانی می‌کنند. این یعنی دستگاه‌هایی که صرفاً مبتنی‌بر شارژ بی‌سیم باشند، به پشتیبانی از درگاه USB-C مجبور نخواهند بود. به‌احتمال زیاد اپل در سال‌های آینده، آیفونی بدون درگاه تولید خواهد کرد. اپل یگانه شرکت بزرگ صنعت موبایل محسوب می‌شود که هنوز گوشی هوشمندی با درگاه USB-C تولید نکرده است.
 
یکی از مدیران عالی‌رتبه‌ی اپل تأیید کرده است که این شرکت از قانون اتحادیه‌ی اروپا تبعیت می‌کند. گزارش‌های غیررسمی می‌گویند اپل با آیفون ۱۵ یک سال قبل از اجرایی‌شدن قانون اروپا، به استقبال درگاه USB-C می‌رود. بلومبرگ در گزارشی اختصاصی گفته است اپل تجهیز آیفون به درگاه USB-C را در آزمایشگاه‌هایش انجام داده است؛ اما در «سریع‌ترین حالت» چنین تغییری تا سال ۲۰۲۳ اِعمال نمی‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.