رسانه‌های اجتماعی

December 9, 2022
16:44 جمعه، 18ام آذرماه 1401
کد خبر: 141112

انتشار قسمت دوم پرونده‌های توییتر وجود لیست سیاه مخفی را تأیید کرد

تحقیقات جدید تحت عنوان «پرونده‌های توییتر» نشان می‌دهد تیمی از کارمندان این شبکه اجتماعی، لیست‌های سیاه توییتر را ایجاد می‌کرده‌اند.
 
قسمت دوم اسنادی تحت عنوان «پرونده‌های توییتر» نشان می‌دهد که تیمی از کارمندان در این شبکه اجتماعی لیست‌های سیاه ایجاد می‌کردند، مانع از ترندشدن برخی توییت‌ها می‌شدند و عمداً با ایجاد محدودیت‌هایی، از بازدید برخی موضوعات پرطرفدار جلوگیری می‌کردند. همچنین تمامی این فعالیت‌ها بدون اطلاع کاربران انجام می‌شدند.
 
ایلان ماسک وعده داده بود اطلاعات محرمانه‌ای را تحت عنوان پرونده‌های توییتر (Twitter Files) منتشر کند تا نشان دهد حامی آزادی بیان است. در همین راستا ابتدا وی مجوز انتشار اسنادی از توییتر را داد که نشان می‌داد این شبکه اجتماعی چگونه جلوی انتشار مقاله‌ای درباره پسر «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا را گرفته است. اکنون و در ادامه، رشته توییتی توسط حساب کاربری Weiss منتشر شده که پرده از برخی فعالیت‌های توییتر برمی‌دارد.
 
پس از انتشار این گزارش، ایلان ماسک با انتشار توییتی اعلام کرد این شبکه اجتماعی روی به‌روزرسانی نرم‌افزاری کار می‌کند تا وضعیت واقعی حساب‌های کاربری را نشان دهد. این به‌روز رسانی به وضوح وضعیت shadowbanned کاربران را نشان می‌دهد و آنها متوجه می‌شوند پست‌ها یا حتی حساب کاربری آنها به عمد محدود شده است یا خیر.
 
نام چهار مدیر ارشد توییتر در این پرونده‌های جدید به چشم می‌خورد
در قسمت دوم پرونده‌های توییتر، نام چهار مدیر ارشد توییتر از جمله «ویجایا گده»، رئیس بخش حقوقی، سیاست و اعتماد توییتر، «یوئل راث»، رئیس جهانی اعتماد و ایمنی این شبکه اجتماعی و حتی «پاراگ آگراول» و «جک دورسی» مدیران عامل سابق توییتر در این پرونده‌های جدید به چشم می‌خورد. Weiss ادعا می‌کند حساس‌ترین تصمیم‌های توییتر توسط این گروه گرفته می‌شد و آنها چنین موضوعاتی را هدایت می‌کردند. وی همچنین اضافه می‌کند فعالیت این گروه‌ها ظاهراً خارج از دسترس ناظران و فرآیندهای موجود استاندارد بوده است.
 
Weiss برای اثبات ادعاهای خود، اسکرین‌شات‌هایی را به اشتراک گذاشته که نشان می‌دهند چگونه برخی حساب‌های کاربری توییتر، محدود می‌شوند.
پرونده‌های توییتر: از لیست سیاه مخفی تا ایجاد محدودیت در افزایش تعداد بازدیدها
ایلان ماسک، مالک جدید توییتر پیشتر اعلام کرده بود یکی از دلایل اصلی خرید این شبکه اجتماعی، ایجاد محیطی برای تمامی کاربران با سلایق مختلف است تا بتوانند ایده‌های خود را به راحتی مطرح کنند و آزادی بیان در این پلتفرم به معنای واقعی اجرایی شود. از زمان ورود به توییتر، ایلان ماسک تصمیم‌های پرسروصدایی برای توییتر گرفته است.
 
اکنون جزئیات بیشتری درمورد عملکرد تیم داخلی توییتر، قبل از تصاحب این شبکه اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است. رشته توییتی توسط حساب کاربری Weiss توییت شده که نشان می‌دهد تیم‌هایی از کارمندان توییتر، بلک لیست یا همان لیست‌های سیاه این شبکه اجتماعی را ایجاد می‌کرده‌اند. همچنین این تیم‌های کاری از ترند شدن برخی از توییت‌ها جلوگیری کرده و به عمد نمی‌گذاشتند برخی توییت‌های مربوط به موضوعات پرطرف در این شبکه اجتماعی بتوانند بازدید خوبی بگیرند. تمامی این فعالیت‌ها بدون اطلاع کاربران توییتر و به صورت محرمانه انجام می‌شدند.
 
توییتر با استفاده از Visibility Filtering، سعی داشت جستجوی برخی اکانت‌ها را مسدود کند تا دسترسی به توییت‌های چنین حساب‌های کاربری محدود شوند. Weiss می‌گوید توییتر مانع نمایش برخی پست‌های پرطرفدار می‌شود و محدودیت‌هایی را در به نمایش درآمدن آنها ایجاد می‌کند.
 
حال باید دید در ادامه، پرونده‌های توییتر چه اطلاعات دیگری را فاش می‌کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.