اپلیکیشن

تلفن همراه

December 9, 2022
17:26 جمعه، 18ام آذرماه 1401
کد خبر: 141123

تلاش اپلیکیشن‌های ایرانی برای رفع نیاز کاربران داخل کشور

با ادامه محدودیتهای در استفاده اپلیکیشن‌های خارجی نیاز به پلتفرم‌های داخلی که مجوزهای مربوطه را کسب کرده باشد به یکی از حیاتی‌ترین موضوعات مورد نیاز کشور مبدل گشت. برهمین اساس برخی از اپلیکیشن‌های ایرانی شروع به ارتقاء نرم افزارهای خود و یا عرضه اپ‌های جدید مطابق با نیاز مشترکان به بازار نمودند.
از زمان گسترش بستر اینترنت در دنیا علی‌رغم مخالفت‌هایی که در استفاده از آن در اذهان عمومی وجود داشت نیاز به بهره‌گیری از آن روزبه‌روز بیشتر احساس شد تا جایی که عمل به فعالیت‌های روزانه بدون استفاده از اینترنت غیرممکن گشت. با توسعه فضای وب و روی کار آمدن گوشی‌های هوشمند شبکه‌های اجتماعی در بستر وب پدید آمدند و در مدت زمان کوتاهی توانستند توجه مخاطبان را به خود جلب نمایند.
 
در ادامه نیز هرکدام از این شبکه‌ها با ارائه سرویس و یا خدمت جدید همسو با نیاز مشترکان به فعالیت پرداختند و کم‌کم از شبکه‌های اجتماعی درکنار سرگرمی، تفریح و برقراری روابط اجتماعی با مخاطبان، زمینه ادامه کسب‌وکار و شغل افراد نیز فراهم آوردند. تا اینکه در ادامه راه توانستند به یکی از مهمترین اتصالات غیر‌رسمی تبدیل شده و ارتباطات فردی را میان کارمندان در سازمانهای مختلف برقرار کنند و اکنون که نقش کلیدی را در موفقیت‌های تجاری و پیشرفت کاری افراد ایفا می‌نمایند.
 
براساس آمارهای اعلام شده از قرن 21 میلادی در ایران، موجی در استفاده از اینترنت به راه افتاد و درسال 2018 که بیش از 65 درصد جمعیت کشور عضو یکی از پلتفرم‌های خارجی بودند. متاسفانه در پی برخی حوادث اخیر در کشور برخی از پلتفرم‌های خارجی دچار سانسور شده و استفاده از آنها با محدودیتهای جدی روبه‌رو گشت و در‌پی ادامه این مسئله برخی از کسب‌وکارهای و منبع درآمدی افراد که در بستر این اپها ممکن بود با چالش جدی و گاه با تعطیلی مواجه شد.
 
بنابراین نیاز به پلتفرم‌های داخلی که مجوزهای مربوطه را نیز کسب کرده باشد به یکی از حیاتی‌ترین موضوعات مورد نیاز کشور مبدل گشت. برهمین اساس برخی از اپلیکیشن‌های ایرانی شروع به ارتقاء نرم افزارهای خود و یا عرضه اپ‌های جدید مطابق با نیاز مشترکان به بازار نمودند و طبیعتا بسیاری از مشترکان داخلی اقدام به جایگزینی اپلیکیشن‌های ایرانی به جای اپهای خارجی کردند.
 
سروش، ایتا، گپ، روبیکا و غیره از مجموع پلتفرم‌هایی بودند که با هدف ایجاد بستری به منظور انتقال پیام و فایل و برقراری تماس ایجاد شده و توانستند مورد استقبال مخاطبان قرار گیرند. در این بین اما روبیکا جزء اپلیکیشن‌هایی بود که تلاش کرد با ارتقاء و توسعه خدمات خود ضمن ارائه خدمات گسترده‌تر، نیاز مخاطبان را برآورده ساخته و آنها را از استفاده دیگر اپها بی‌نیاز کند.
 
به همین دلیل اغلب روبیکا به عنوان یک سوپر اپلیکیشن معرفی و شناخته می‌شود. این اپلیکیشن تلاش دارد تا فراتر از یک پلتفرم برای سرگرمی مخاطبان عمل نموده و تمام نیاز کاربران را اعم از پیام‌رسانی، شبکه اجتماعی، فروشگاه و پخش فیلم و سریال و غیره … را رفع نماید و تاکنون توانسته بیش از 35 میلیون کاربر را جذب و بستر امنی را در ارسال پیام‌های صوتی و تصویری ایجاد کند. ارسال پیام امن رمزنگاری شده و حفظ حریم خصوصی کاربران در روبیکا، بیش از سایر پیام‌رسان‌های داخلی مورد توجه و تاکید قرار گرفته است که این خود نکته بسیار حایز اهمیتی است.
 
هرچند که استفاده از روبیکا با اقبال کاربران ایرانی مواجه شد اما در چند اطلاعیه صادر شده اشاره نمود که مخالف فیلترینگ و انسدادها در فضای مجازی بوده و موفقیت خود را زمانی می‌بیند که کاربران بتوانند در فضای رقابتی با سایر اپلیکیشن‌ها آن را انتخاب کنند نه اینکه کاربران مجبور به استفاده از آن باشند.
 
ذکر این نکته به دور از لطف نیست که؛ این پلتفرم همواره تلاش می‌کند با بیانیه‌ها و اطلاعیه‌های خود، پاسخگوی افکار عمومی و رسانه‌ها بوده و آنها را اقناع کند. همچنان که توانست در ماه‌های گذشته درپی برخی هشدارهای ارسال شده از سوی سپر امنیتی گوگل برای مشترکان، ضمن پیگیری این مشکل آن را ریشه‌یابی و مرتفع سازد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.