امنیت

فناوری اطلاعات

December 13, 2022
12:00 سه شنبه، 22ام آذرماه 1401
کد خبر: 141217

ترفند جدید کلاهبرداران تلفنی برای جلب اعتماد مردم

یکی از روش‌های جدیدی که این روزها توسط کلاهبرداران برای جلب اعتماد کاربران به کار گرفته می‌شود این است که کلاهبردار پس از برقراری تماس اولیه و مطرح کردن درخواست خود از کاربر درخواست می‌کند که برای کسب اطمینان از صحت ادعاهایش، مجددا با او تماس بگیرد.
کلاهبرداران همیشه در کمین نشسته‌اند. آنها مدام تلاش می‌کنند با پیاده‌سازی ترفندهای جدید و پهن کردن دام برای کاربران از غفلت آنها سواستفاده کنند. یکی از این ترفندهای قدیمی که با شیوه و سناریوهای متفاوتی به‌کار گرفته می‌شود، کلاهبرداری تلفنی است. در این روش کلاهبرداران سعی می‌کنند با طرح موضوعاتی همچون برنده شدن در قرعه‌کشی و جشنواره‌ها یا جعل عناوین سازمانی و دولتی، توجه کاربران را جلب کرده و سپس اطلاعات کارت بانکی آنها را به دست آورند یا در ترفندی دیگر پس از برقراری تماس با کاربر، از پیش آمدن اشتباه یا موقعیتی می‌گویند که به موجب آن ممکن است حساب کاربر مسدود یا خالی ‌شود؛ قرار گرفتن در موقعیت‌هایی این چنین دردسرساز باعث می‌شود که کاربران سریع‌تر و بدون درنظر گرفتن موارد احتیاطی، اطلاعات کارت بانکی خود را در اختیار کلاه‌برداران قرار دهند.
 
روش جدید کلاهبرداری تلفنی
یکی از روش‌های جدیدی که این روزها توسط کلاهبرداران برای جلب اعتماد کاربران به کار گرفته می‌شود این است که کلاهبردار پس از برقراری تماس اولیه و مطرح کردن درخواست خود از کاربر درخواست می‌کند که برای کسب اطمینان از صحت ادعاهایش، مجددا با او تماس بگیرد. در همین زمان شخص کلاهبردار شماره‌ی خود را بر مبنای جزئیات سناریویی که به کاربر ارائه کرده به یکی از سازمان‌ها یا نهادهای رسمی یا مرکز تماس آنها دایورت می‌کند. به این صورت اعتماد کاربر پس از برقراری تماس و شنیدن نام آن سازمان یا نهاد رسمی از زبان اپراتور، جلب شده و در دامی می‌افتد که کلاهبردار برای او پهن کرده است.
 
ترفند ارائه اطلاعات شخصی توسط کلاهبردار
مورد دیگری که باید به آن توجه کرد این است که در برخی مواقع کلاهبردار با ارائه‌ی پاره‌ای از اطلاعات شخصی همچون نام، نام‌خانوادگی، کد ملی، محل کار و … که به‌طور معمول در اختیار همگان نیست، سعی می‌کند اعتماد کاربر را جلب کند. با وجود گمانه‌زنی‌هایی که درباره نحوه‌ی دستیابی کلاهبرداران به چنین اطلاعاتی وجود دارد، به طور کلی مشخص نیست که آنها از چه طریقی چنین اطلاعاتی را به دست می‌آورند. به همین خاطر ضروری است که کاربران نسبت به انواع کلاهبرداری‌های تلفنی آگاه باشند و در صورت ارائه پاره‌ای اطلاعات شخصی‌شان از سوی فردی دیگر، دستپاچه نشده و خیلی ساده و سریع به وی اعتماد نکنند.
 
اعلام کلاهبرداری تلفنی به پلیس فتا
همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم کاربران باید نسبت به انواع شیوه‌های کلاهبرداری، از جمله کلاهبرداری تلفنی، آگاه باشند. پلیس فتا به عنوان یکی از متولیان این امر می‌کوشد تا با استفاده از قالب‌های متنوعی همچون ارسال پیامک، فعالیت‌های رسانه‌ای در فضای مجازی و خبررسانی در صدا و سیما، مردم را با انواع شیوه‌های کلاهبرداری آشنا کند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت پلیس فتا و با جستجوی کلید واژه‌های «کارت بانکی» و «کلاهبرداری تلفنی» با انواع روش‌هایی که کلاهبرداران به‌کار می‌گیرند آشنا شوید. باید اضافه کرد که در مقام مبارزه با جرایم، پلیس فتا به سرعت پیگیر شکایت مردم بوده و در صورتی که مبلغی به‌خاطر کلاهبرداری تلفنی جابه‌جا شده باشد، حساب دریافت کننده مبلغ را جهت انجام روند دادرسی مسدود می‌کند. بنابراین در صورت مواجهه، موارد کلاهبرداری اینترنتی را به‌سرعت به پلیس فتا گزارش کنید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.