تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 16, 2022
13:25 جمعه، 25ام آذرماه 1401
کد خبر: 141254

تمام بیمارستا‌ن‌ها موظف به “نوبت‌دهی آنلاین” هستند/ مردم تخلفات را گزارش کنند

رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با بیان اینکه تمام بیمارستان‌ها موظف به "نوبت‌دهی آنلاین" هستند، گفت: مردم می‌توانند با شماره ۱۹۰ وزارت بهداشت برای ثبت شکایات خود از بیمارستان‌های فاقد نوبت‌دهی اینترنتی اقدام کنند.
 
چند روز پیش بود که معاون درمان وزارت بهداشت با بیان این‌که تمام بیمارستان های دولتی و خصوصی موظفند که نوبت‌دهی الکترونیکی را داشته باشند، گفت: این نوبت‌دهی جزو سنجه‌های اعتباربخشی بیمارستان‌ها به شمار می‌آید که اگر وجود نداشته باشد، برای آنها نمره منفی در پی خواهد داشت.
 
با وجود این یکی از معضلاتی که در شرایط حاضر در سیستم بهداشتی و درمانی کشور وجود دارد، عدم امکان نوبت‌دهی الکترونیکی به بیماران در برخی بیمارستان‌ها یا ناکارآمد بودن سیستم‌های نوبت‌دهی آنلاین است که باعث شده بسیاری از مردم از روستاها به شهرها و مراکز استان و یا از سایر شهرستان‌ها به‌صورت حضوری به تهران مراجعه کنند تا بتوانند نوبت دریافت کنند و در این مسیر علاوه بر متحمل شدن هزینه‌های بیشتر، دچار سرگردانی و اتلاف وقت می‌شوند.
 
تقریباً تمام بیمارستان‌های پرمراجعه، سیستم نوبت‌دهی برخط دارند!
در همین راستا، امین بیگلرخانی، رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تسنیم گفت: در حال حاضر تقریباً همه بیمارستان‌هایی که تعداد مراجعان قابل توجهی دارند، دارای سیستم نوبت‌دهی آنلاین هستند؛ مردم پیش از مراجعه به بیمارستان‌ها با جستجو کردن نام بیمارستان وارد سایت آن شوند و نوبت خود را به صورت برخط دریافت کنند و در صورتی که نوبت‌دهی اینترنتی وجود نداشته باشد؛ برای اخذ نوبت به صورت تلفنی اقدام کنند.
 
بیگلرخانی با بیان این‌که براساس اعلام معاونت درمان، وزارت بهداشت نوبت‌دهی آنلاین را جزو شاخص‌های اعتباربخشی بیمارستان‌ها قرار داده و در صورتی که بیمارستانی این شاخص را دارا باشد نمره اعتباربخشی آن بالاتر خواهد بود، خاطرنشان کرد: به دلیل آنکه بیمارستان‌ها به دنبال افزایش رتبه خود هستند، به سوی نوبت‌دهی آنلاین سوق داده می‌شوند.
 
2 سازوکار وزارت بهداشت برای نظارت بر نوبت‌دهی برخط در بیمارستان‌ها
رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به این سؤال تسنیم که "برخی از بیمارستان‌ها نوبت‌دهی آنلاین را راه‌اندازی نکرده‌اند یا سیستم نوبت‌دهی آنها دچار اشکالات فنی است و عملاً امکان نوبت‌دهی وجود ندارد، وزارت بهداشت بر این مشکلات چگونه نظارت می‌کند؟" تصریح کرد: دو سازوکار برای رسیدگی به این مشکل وجود دارد؛ اول آن که معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور می‌توانند بازخورد را از مردم دریافت کنند؛ دوم آن که مردم می‌توانند با شماره 190 وزارت بهداشت برای ثبت شکایات خود در این باره اقدام کنند تا در دست پیگیری قرار گیرد.
 
عدم اجرای کامل نظام ارجاع الکترونیک
وی درباره نظام ارجاع الکترونیک نیز گفت:‌ در نظام ارجاع سه سطح وجود دارد؛ سطح اول در خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی روستایی است که در آنجا پزشک عمومی باید جمعیت تحت پوشش خود را ویزیت ‌کند و در صورتی که تشخیص بدهد بیمار نیاز به دریافت خدمات تخصصی دارد، در سامانه، اطلاعات مربوط به مراقبت‌های بهداشتی بیمار را ثبت کند و او را به سطوح بالاتر یعنی پزشک متخصص ارجاع دهد. در این راستا یک نقشه ارجاع در وزارت بهداشت تدوین شده بود تا فرآیند ارجاع بیمار به درستی طی شود که وقتی یک پزشک عمومی در سطح اول، یک بیمار را ویزیت می‌کند و مثلاً متوجه مشکل قلبی او می‌شود؛ بتواند او را برای ویزیت شدن توسط متخصص قلب، ارجاع دهد تا در درمانگاه تخصصی سطح دو که یک متخصص قلب و عروق در آنجا حضور دارد؛ برای بیماران ارجاعی از سطح یک سهمیه‌ای مشخص برای ویزیت درنظر گرفته شود؛ از محل این سهمیه، یک نوبت متخصص قلب برای بیمار رزرو شود و به بیمار گفته ‌شود که در کدام تاریخ به کدام درمانگاه مراجعه کند.
 
وی با بیان اینکه در صورتی که این نظام ارجاع الکترونیک به صورت کامل اجرا شود از ترددهای غیرضروری کاسته می‌شود و بیماران دچار سردرگمی نمی‌شوند، ادامه داد: اجرای نظام ارجاع الکترونیک در چند سال اخیر کمرنگ شده است. این نظام ارجاع الان به طور کامل اجرا نمی‌شود اما وزارت بهداشت اجرای پزشک خانواده را در دستور کار خود دارد و به دنبال احیای ارجاع الکترونیک بیماران است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.