5G, 6G, vRAN, OpenRAN

باندپهن

باندپهن ثابت

باندپهن سیار

تلفن همراه

رگولاتوری

فیبرنوری

مخابرات فضایی

December 17, 2022
13:23 شنبه، 26ام آذرماه 1401
کد خبر: 141284

توسعه فیبرنوری در بریتانیا: رونق در عرضه؛ کندی در جذب مشترک!

fibre-broadband-speed-internet-770x285.jpg
 
ICTna.ir – میزان دسترسی پذیری به پهنای باند فیبر انتها به انتها در بریتانیا در سال گذشته به سرعت رشد کرده است، اما متقاعد کردن مصرف کنندگان برای ثبت نام و خرید سرویس، همچنان بعنوان یک چالش عمده باقی مانده است، چالشی که آفکام اکنون آن را پذیرفته و میگوید باید برایش چاره اندیشی کرد.
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) از اینفورما، رگولاتور مخابرات بریتانیا، آفکام، نسخه 2022 گزارش سالانه خود را روز پنجشنبه منتشر کرد که نشان می‌دهد دسترسی پذیری به باند پهن فیبر کامل اکنون از 42 درصد خانوارهای بریتانیا یا حدود 12.4 میلیون نفر عبور کرده است. این افزایش 4.3 میلیون خانوار طی 12 ماه، بزرگترین نرخ رشد سالانه بازار تا به امروز است را رقم زده است.
 
Ofcom-CN22-full-fibre.jpg
 
با این حال، تنها یک چهارم از این 12.4 میلیون خانوار انگلیسی در واقع دارای پهنای باند فیبر هستند.
 
رگولاتور انگلیس در این زمینه میگوی: مشتریانی که قراردادشان تمام شده است، می‌توانند بدون پرداخت بیشتر از آنچه در حال حاضر پرداخت میکنند، به یک بسته فیبر کامل با تخفیف ارتقا دهند.
 
خانوارها در حال حاضر به طور متوسط ​​از 482 گیگابایت داده در ماه استفاده می کنند که 6 درصد نسبت به 453 گیگابایت متوسط مصرف خانوار بریتانیایی از اینترنت در سال گذشته بیشتر است. «فیبر کامل می تواند خانواده هایی را که نیاز به پخش زنده تصاویر، کار، بازی، تماس ویدیویی و مطالعه آنلاین به طور همزمان دارند را بهتر از همیشه پشتیبانی کند. این چیزی است که آفکام به آن تاکید میکند تا شاید فرجی شود. از سوی دیگر، نرخ رشد در سال گذشته مشابه همین روند بود، اما هر دوی آنها بسیار عقب‌تر از اوج سال 2020 یعنی افزایش 30 درصدی سالیانه در استفاده از داده‌ها هستند که البته ناشی از شیوع کووید-19 و لاک دان ناشی از آن بود.
 
آفکام قرار نیست کار بازاریابی را برای شرکتهای مخابراتی در قسمت فیبر فیبر انجام دهد، اما کاملاً واضح است که تلاش می کند پذیرش این فناوری را در بین خانوارهای بریتانیایی بهبود بخشد.
 
با توجه به اینکه اوپن ریچ، این هفته طرح قیمت گذاری عمده فروشی فیبر به محل (FTTP) خود را برای تصویب به رگولاتور بریتانیا ارائه کرد، مواضع در این خصوص جالب توجه خواهد بود، با توجه به اینکه این طرح به دوره های طولانی قفل برای مشتریان ISP خرده فروشی متکی است، که نگرانی آلتنت ها از رقابت در بازار را خفه می کند. خود آفکام هنوز چیزی برای گفتن در این مورد نداشته است، اما اوایل سال آینده رایزنی خواهد کرد. میزان علاقه به جذب کامل فیبر بدون شک در تصمیم گیری آن نقش دارد.
 
داده های آفکام نشان می دهد که 97 درصد خانه های بریتانیا اکنون به پهنای باند فوق سریع دسترسی دارند که به عنوان اتصال پایین دستی 30 مگابیت بر ثانیه یا بیشتر تعریف می شود. در حالی که 27 درصد از کسانی که می توانند به پهنای باند فوق سریع دسترسی داشته باشند، هنوز از چنین خدماتی استفاده نکرده اند، به نظر نمی رسد آفکام علاقه خاصی به ترغیب آنها به انجام این کار داشته باشد.
 
این نشان می‌دهد که تعداد خانوارهایی که در بریتانیا به اتصال پهنای باند مناسب دسترسی ندارند (یعنی 10 مگابیت در ثانیه دانلود و یک مگابیت در ثانیه آپلود) از 123 نقطه در سال گذشته به 80هزار نقطه رسیده و این تنها 3 دهم درصد کل مشترکین انگلیس را تشکیل میدهد. آفکام پیش‌بینی می‌کند که 15هزار نفر دیگر نیز در 12 ماه آینده تحت پوشش طرح‌های با بودجه عمومی (چیزی مشابه USO در ایران) قرار می‌گیرند و این تعداد را بیشتر کاهش می‌دهد.
 
رگولاتور همچنین به ماهواره به عنوان یک جایگزین باند پهن ثابت قابل اعتماد اشاره می‌کند و یادآور می‌شود که «هزاران» مشتری بریتانیایی برای خدمات باند پهن ماهواره‌ای در مدار پایین زمین ثبت‌نام کرده‌اند. پاورقی های این گزارش که 5شنبه منتشر شده، نشان می دهد که در پایان سال 2021، 25 هزار و 500 اتصال ماهواره ای باند پهن ثابت در انگلستان وجود داشته است، اما این رقم، شامل استارلینک و احتمالاً برخی از ارائه دهندگان دیگر نظیر آن نیست.
 
گزارش 5شنبه آفکام همچنین در مورد تلفن همراه حرف‌های زیادی برای گفتن داشت و تخمین می‌زند که از هر 10 ملک در بریتانیا، هفت مورد در مناطقی هستند که حداقل یک اپراتور تلفن همراه تحت پوشش 5G قرار داده، در حالی که در سال گذشته این میزان، تقریباً نصف وضعیت امروز بود و پوشش 5جی عملا دو برابر بهبود پیدا کرده است. آفکام میگوید تقریباً از هر پنج گوشی تلفن همراه بریتانیایی ها، یک گوشی دارای 5G است که دو برابر رقم سال گذشته است، در حالی که ترافیک 5G در مدت مشابه سه برابر شده و 10 درصد از کل ترافیک تلفن همراه این کشور را تشکیل می دهد.
 
در مجموع، آفکام در گزارش اخیرش، تصویر نسبتاً خوبی از بازار ارتباطات در بریتانیا ترسیم می‌کند، اما واضح است که ترغیب مردم به استفاده از پهنای باند پرسرعت همچنان یک مسئله است و این موضوع در دستور کار آفکام در سال 2023 قرار خواهد گرفت.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.