سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

December 18, 2022
10:46 یکشنبه، 27ام آذرماه 1401
کد خبر: 141328

اینتل در هفته‌های آینده پردازنده‌ای لپ تاپی با ۲۴ هسته و فرکانس ۵٫۶ گیگاهرتز معرفی می‌کند

شایعه‌های تأییدنشده می‌گویند اینتل در مراسم CES 2023 تراشه‌ی لپ تاپی Core i9-13980HX را معرفی می‌کند. این تراشه ۵٫۶ گیگاهرتز فرکانس خواهد داشت.
آن‌طور که ویدیوکاردز می‌نویسد، اینتل روی مجموعه‌ی متنوعی از پردازنده‌های نسل سیزدهمی سری HX کار می‌کند که ظاهرا جدیدترین مدل، Core i9-13980HX است. اینتل احتمالا تا سه هفته‌ی دیگر تراشه‌های جدیدش را معرفی می‌کند.
 
Core i9-13980HX تراشه‌ای ۲۴ هسته‌‌ای برای لپ تاپ است که هشت هسته‌ی پرقدرت و ۱۶ هسته‌ی کم‌مصرف دارد. اینتل از همین ترکیب هسته‌ها برای تراشه‌های کلاس لپ‌تاپ نیز استفاده کرده است. اینتل در نسل دوازدهم (خانواده‌ی آلدر لیک)، از دای (Die) مشترکی برای پردازنده‌های دسکتاپ و لپ تاپ استفاده کرده بود.
 
پردازنده‌های مرکزی سری HX از توان طراحی حرارتی ۵۵ وات استفاده می‌کنند و محصولات پرمصرف‌تری نسبت‌به اکثر تراشه‌های گیمینگ (با توان ۴۵ وات) محسوب می‌شوند. این تراشه‌های نسل سیزدهمی جدید صرفا در لپ تاپ‌های گیمینگ پرقدرت استفاده خواهند شد. لپ تاپ‌های این چنینی گرافیک مجزا نیز دارند.
 
افشاگران می‌گویند تراشه‌ی رده‌بالای Core i9-13980HX به سرعت کلاک حداکثر ۵٫۶ گیگاهرتز دست پیدا می‌کند (۶۰۰ مگاهرتز بیشتر از تراشه‌ی نسل دوازدهمی Core i9-12950HX و ۲۰۰ مگاهرتز بیشتر از Core i9-13900HX).
 
اگر در برنامه‌های اینتل تغییر خاصی ایجاد نشود، احتمالا تیم آبی پردازنده‌های لپ تاپی جدیدش را در مراسم CES 2022 معرفی می‌کند. فعلا مشخص نیست کدام لپ تاپ‌ها از پردازنده‌های جدید اینتل بهره‌مند خواهند بود. اینتل همزمان تراشه‌های سری H و HK و P را نیز معرفی خواهد کرد. هر کدام از این تراشه‌ها مخصوص گروه خاصی از لپ تاپ‌ها هستند. با وجود ۲۴ هسته‌ای‌‌بودن مدل 13980HX اکثر تراشه‌های لپ تاپی نسل سیزدهمی اینتل ۱۴ هسته دارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.