تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 20, 2022
10:10 سه شنبه، 29ام آذرماه 1401
کد خبر: 141387

ماجرای تغییر دامنه پرداخت‌یارها چیست؟

اولین قدم برای ایجاد یک وب‌سایت و ورود به فضای کسب‌وکار دیجیتال ثبت یک دامنه یا دامین است اما تغییر دامنه، کسب و کارها را با چه مسائلی رو به رو می‌کند؟
 
دامنه یا دامین در واقع همان آدرس اینترنتی است که شما با آن شناخته می‌شوید، این آدرس هرچقدر ساده‌تر و سرراست‌تر باشد بهتر است و کاربران بیشتری شمارا خواهند یافت.
 
دامنه از دو بخش اصلی تشکیل‌شده است؛ نام دامنه و پسوند دامنه. نام دامنه را شما تعیین می‌کنید و درصورتی‌ که این نام آزاد باشد می‌توانید آن را در اختیار بگیرید. پسوند دامنه هم‌بستگی به نوع کار شما و گاهی به کشوری که در آن هستید بستگی دارد.
 
در همین رابطه شرکت شاپرک طی روزهای گذشته در نامه‌ای به پرداخت‌یارها اعلام کرد با توجه به تهدیدات و مخاطرات بالقوه ناشی از مسدود شدن احتمالی دامنه‌های com.، اگر از دامنه‌های com. استفاده می‌کنند، در اسرع وقت و ترجیحا تا تاریخ سوم دی ماه دامنه خود را به ir. انتقال و نتیجه را به شاپرک انتقال دهند.
 
پس از این موضوع این شرکت در اطلاعیه ای دلیل و هدف خود از ارسال این نامه را توضیح داد و گفت: این خواسته در راستای صیانت از کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت و کاهش ریسک فعالیت‌های اقتصادی در فضای مجازی، ارائه شده است. بدیهی است الزامی به حذف دامنه com.  وجود ندارد و شرکت‌ها بایستی پیش‌بینی‌های لازم جهت انتقال فوری به دامنه  ir.  در صورت بروز مشکلات احتمالی را داشته باشند. پرداخت یاران شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت الکترونیک در بستر اینترنت هستند.
 
رضا قربانی -رئیس کمیسیون فین تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران- در گفت و گو با ایسنا درباره نامه شاپرک مبنی بر تغییر دامنه اظهار کرد: واقعیت این است که بحث شاپرک در زمینه درگاه های اینترنتی تاریخچه قدیمی دارد. قبلا ۱۲ psp بودند که هرکدام خود یک درگاه اینترنتی داشتند و هر فردی که پرداخت داشت از طریق psp انجام می داد وارد درگاه Psp می شد که روی وب سایت خود بود.
 
وی افزود: چند سال قبل شاپرک تغییراتی ایجاد کرد و همه درگاه های Psp ها را تحت زیر مجموعه دامین خود شاپرک برد؛ الان هم همه دامین ۱۲ psp زیر مجموعه شاپرک اند. دامین شرکتهای psp که از com. استفاده می کنند، ممکن است در خارج از کشور هم دیده شود.
 
وی ادامه داد: اخیرا فشارهای حملات سایبری بر دامین های شرکت های Psp  زیاد شده و به نظر می رسد که شاپرک به دنبال این است که دسترسی به خارج از ایران به صورت کامل ببندد و برای این کار ممکن است دامین های com. در دسترس نباشند یا دچار مشکل شوند، بنابراین عاقلانه است که آنها برروی دامنه های ir.هم قرار بگیرند.
 
رئیس کمیسیون فین تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران ادامه داد: علاوه بر این مدتی است بحث تحریم کسب و کارها جدی شده است به طور مثال درباره مجموعه ابرآروان، پس از تحریم بلافاصله دسترسی آن به دامنه com. بسته شد؛ دامنه به نوعی دارایی یک مجموعه در فضای مجازی است. بنابراین این مسئله مقداری جدی شده و چند ماه اخیر محدودیتهای سایبری که کسب و کارها را با مشکل مواجه کرد، افزایش یافت. در سیستم های بسته مانند پرداخت که ما ارتباطی با دنیا نداریم، راه حل اولیه که به ذهن رسیده این است که دسترسی به خارج از ایران بسته شود و خب اساسا زمانی که دامنه سایتی روی  ir. باشد، می توان دسترسی را بست و به نوعی جلوی حملات را گرفت.
 
قربانی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که ممکن است تحریم‌های احتمالی برای کسب و کارها به همراه داشته باشد گفت: به نظر می‌رسد با این اقدام شاپرک قصد داشته به گفته خود جلوی آسیب‌های بیشتر به کسب‌وکارهای را بگیرد.
 
وی با اشاره به اینکه تغییر دامنه از نظر فنی کار سختی نیست اما آسیب‌های جدی برای کسب‌وکار خواهد داشت اظهار کرد: ولی درباره دامنه‌ای که com. بوده و در حال حاضر در ابزارهای جست‌وجو استفاده شده، اولین مسئله ای که پیش می آید آدرس‌هایی است که در وب استفاده شده و الان باید به آدرس جدید منتقل کنند. از نظر فنی زمانی  که مخاطب و کاربر وارد آدرس قدیمی می شود و متوجه نشود که این تغییر رخ داده و باید به شکل های گوناگون اطلاع رسانی شود.
 
رئیس کمیسیون فین تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران معتقد است بحث فنی این موضوع ساده ترین بخش ماجراست که زمان و انرژی زیادی باید صرف آن شود.
 
قربانی گفت: این اقدام مسائل حاشیه ای متعددی برای کسب‌وکارها ایجاد می‌کند و در کوتاه مدت اختلالات جدی خلق می‌کند؛ ممکن است این دستور با نیت جلوگیری از مشکلات احتمالی برای پرداخت‌یارها بوده باشد ولی خطراتی دارد که با کسب‌وکارهای پرداخت‌یاری شروع می‌شود و در ادامه ممکن است گسترش یابد و به مشکلات موجود سر راه کسب‌وکارهای اضافه شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.