فناوری اطلاعات

December 20, 2022
18:48 سه شنبه، 29ام آذرماه 1401
کد خبر: 141414

آمار صدور ویزا برای استارت آپهای ایرانی از سوی کانادا و انگلیس

رئیس رصدخانه مهاجرتی ایران گفت: در سال ۲۰۲۱ از سوی کانادا ۸۰ ویزا و از سوی انلگستان ۳۰ ویزا برای استارت آپ های ایرانی صادر شد و این تعداد در سال ۲۰۲۲ به ترتیب ۳۰ و ۱۴ ویزا بوده است.
بهرام صلواتی امروز در مراسم رونمایی از سالنامه مهاجرتی ایران ۱۴۰۱ گفت: میزان مهاجرت جهانی دانشجویان از ۲ میلیون نفر در سال ۲۰۲۰ به ۶.۳ میلیون نفر رسیده و ایران از این روند افزایشی بی نصیب نبوده، زیرا تراز مهاجرت دانشجویان از ۱۷ هزار نفر به تراز ۶۶ هزار نفر رسیده‌ است.
 
وی گفت: عدم ایجاد زیرساخت برای تولید، انتشار و تحلیل داده‌ها در کشور چالش‌هایی را برای مطالعه و برنامه ریزی در حوزه مهاجرت ایجاد کرده اند.
 
وی با بیان اینکه ما در حال رکوردزنی در حوزه مهاجرت و عبور از ترازهای آماری هستیم گفت: پیشتر رصدخانه مهاجرت متهم به سفید نمایی می‌شد، چرا که آن دوره ما باید با داده‌های مبالغه‌آمیز آن روز مبارزه می‌کردیم. امروز اما متهم به سیاه‌نمایی خواهیم شد.
 
به گفته صلواتی، ایرانیان، دهمین ملیت از نظر تعداد یونیکورن‌های تاسیس شده در آمریکا هستند.
 
رئیس رصدخانه مهاجرت ایران گفت: شیوه حکمرانی و مملکت‌داری، بی‌ثباتی اقتصادی و وجود فساد نهادینه شده در کشور ، شرایط تحریم ایران و نوسان قیمت ارز، تورم و شرایط اقتصادی مهمترین علت ‎میل_به_مهاجرت_ایرانیان است.
 
وی گفت: هزینه‌ای که تنها برای «آموزش» و «بهداشت» مهاجرانی که به منظور «ادامه‌تحصیل»، فقط در سال «۲۰۱۹»، از ایران خارج شده‌اند، حدود دو میلیارد دلار بوده است.
 
وی خاطر نشان کرد: با تجمیع انواع آمار مهاجران ایرانی حداقل ۶۵،۰۰۰ نفر سالیانه از کشور مهاجرت می‌کنند.
 
وی اضافه کرد: نرخ رشد جمعیت دانشجویان بین المللی ایرانی از نرخ رشد جمعیت دانشجویان در سطح بین المللی سبقت گرفته است. در گذشته انگیزه تحصیلی، بورسیه تحصیل و رشته ها و عوامل تکنیکی عامل پیشران مهاجرت دانشجویان بوده، ولی اکنون این عوامل کمرنگ شده است.
 
رئیس رصدخانه مهاجرت ایران با بیان اینکه عوامل کلان اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ناامیدی اجتماعی از دیگر عوامل اصلی مهاجرت دانشجویان است، ادامه داد: سن مهاجرت در حال کاهش است و اکنون خانواده ها فرزندان را به خارج از کشور می فرستند تا آنها به فرزندان خود ملحق شوند؛ از این رو به سازمان امور دانشجویان هشدار می دهیم که سدی به نام آزادسازی مدرک موجب می شود که دانشجویان به دانشگاه ها نروند.
 
وی عنوان کرد: میزان ایرانیان مقیم کشورهای مقصد ۲ میلیون و ۸۶ هزار نفر است، ولی بر اساس آمارهای شورای عالی ایرانیان ۴ میلیون نفر اعلام شده و باید پرسیده شود که این آمار بر اساس چه معیاری اعلام شده است.این امار بر اساس مستندات و آمارهای بین المللی متقن است.
 
وی اظهار کرد: از سوی دیگر سازمان امور دانشجویان اعلام کرد ۹۵ هزار دانشجو در خارج از کشور هستند و ما نتوانستیم به این آمارها دسترسی داشته باشیم.
 
وی گفت: به منظور بازگشت مهاجران به کشور از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری برنامه همکاری با متخصصان ایرانیان مقیم خارج آغاز شد و طی آن ۸ هزار نفر درخواست دریافت تسهیلات و ارتباط کاری را ارائه دادند. تا مرداد ماه ۱۴۰۱ تعداد ۲۴۸۷ نفر به ایران بازگشت قطعی دارند، ولی نمی دانیم از این نفرات چه تعداد از کشور خارج شده‌اند.
 
صلواتی با بیان اینکه به طور کلی نرخ بازگشت نسبت به نرخ خروج پایین تر است، افزود: تعداد متخصصان بازگشته به کشور چشم نواز نیست، ولی نسبت به کاری که شده، قابل توجه است.
 
وی تصریح کرد: آمار درستی از مهاجرت‌های ناشی از اقلیم نداریم، ولی به طور کلی ۴۱ هزار نفر بر اثر این تغییرات داخل کشور مهاجرت کرده‌اند.
 
به گفته صلواتی، در بخش ویزاهای استارت‌آپ‌ها، در سال ۲۰۲۱ از سوی کانادا تعداد ۸۰ ویزا و از سوی انلگستان ۳۰ ویزا برای استارت آپ های ایرانی صادر شد و این تعداد در سال ۲۰۲۲ به ترتیب ۳۰ و ۱۴ ویزا بوده است.
 
رئیس رصدخانه مهاجرت ایران با تاکید بر اهمیت مهاجرت‌های اقلیمی در روندهای آینده مهاجرت، اظهار کرد: از ۴۰ نوع بلایای طبیعی در سطح جهان، ۳۱ نوع آن در ایران اتفاق می افتد. امروز ۹۳ درصد از کل کشور درگیر نوعی از خشکسالی هستند و همین امر موجب جابجایی‌های ناشی از تغییر اقلیم می شود.
 
به گفته وی، در ۱۲ سال اخیر تعداد ۱۶ هزار ویزای تحصیلی و ۱۲ هزار ویزای اقامت و اجازه کار برای ایرانیان صادر شده است.
 
صلواتی با تاکید بر اینکه از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۲ تعداد ۲ میلیون و ۸۶ ویزای دائم برای مهاجران ایرانی صادر شده است، گفت: تاکنون پیوندهای خانگی موجب مهاجرت می‌شد؛ یعنی اگر یک نفر به کشوری مهاجرت می‌کرد همانند آهن ربا سایر اعضای خانواده جذب می‌شدند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.