لبه تکنولوژی

December 23, 2022
10:20 جمعه، 2ام دیماه 1401
کد خبر: 141477

ربات شستشوی پنلهای خورشیدی ساخته شد

محققان در یک شرکت دانش بنیان برای جلوگیری از کاهش کارایی پنل های خورشیدی رباتهایی را به تولید رساندند.
 
محمد صالحی نسب مدیر شرکت دانش بنیان تولید کننده ربات شستشوی پنل خورشیدی به مهر گفت: ما موفق شدیم بر اساس نیاز، ربات شستشوی پنل خورشیدی را به تولید برسانیم.
 
وی گفت: معمولاً پنل‌های خورشیدی طی مدت زمانی، گرد و غبار به خود جذب می‌کنند که همین موضوع باعث می‌شود عملکرد پنل ها از ۵ تا ۲۰ درصد کاهش یابد.
 
به گفته مدیر این شرکت دانش بنیان، از این رو با توجه به اینکه بهتر می‌توان از خورشید؛ این نعمت خدادادی بهره برد لازم بود برای از بین بردن گرد و غبار این پنل ها و جلوگیری از افت کارایی آنها چنین رباتی را طراحی کنیم.
 
مدیر عامل این شرکت دانش بنیان خاطر نشان کرد: استفاده از ربات‌ها هم نیروی انسانی کمتری نیاز دارد و هم زمان شست و شوی پنل‌های خورشیدی را کاهش می‌دهد.
 
صالحی نسب ادامه داد: تاکنون فرانسه موفق به ساخت ربات‌های شستشو شده اما اشکالاتی داشته که ما توانستیم ایرادات این دستگاه خارجی را رفع کنیم و دانش فنی ساخت دستگاه شستشوی پنل خورشیدی را بدست بیاوریم.
 
به گفته وی، ربات‌های ساخته شده در کشور فرانسه، روی پنل‌های خورشیدی حرکت می‌کنند و احتمال شکسته شدن پنل ها وجود دارد ضمن آنکه در برخی از موارد از روی پنل ها به زمین پرت می‌شدند.
 
مدیر شرکت ادامه داد: همچنین ربات‌های شست و سوی فرانسوی، برای کاربرد بر روی پنل‌های خورشیدی نیاز بود پنل ها افقی و از حالت تولید خارج می‌شدند ولی ربات‌های ساخته شده در این شرکت بدون خارج کردن پنل ها از مدار تولید به شستشو می‌پردازد.
 
مدیر شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه در کشور چه تعداد از این پنل ها نیاز است، افزود: در حال حاضر حدود ۴۳۰ مگاوات مزارع فعال خورشیدی در کشور راه اندازی شده که برای هر ۱۰ مگاوات، به ۳ ربات شستشو نیاز است.
 
وی با اشاره به مزیت ساخت ربات شستشوی پنل ها گفت: با استفاده از این پنل، هزینه‌های شست و شو تا ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.
 
به گفته وی، ما توانستیم ۶ قرار داد تجاری سازی برای تولید ربات شستشوی پنل منعقد کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.