بازار سرمایه

December 25, 2022
12:40 یکشنبه، 4ام دیماه 1401
کد خبر: 141548

۳۰ میلیارد دلار از حجم معاملات NFT بربستر اتریوم، با هدف پولشویی انجام شده است

داده‌های Dune Analytics نشان می‌دهد حدود نیمی از معاملات NFT در سال ۲۰۲۲ و ۴۵ درصد کل معاملات این توکن‌ها احتمالاً برای پولشویی انجام شده‌اند.
تقریباً همه‌ی افرادی که به‌نوعی با بازارهای مالی سروکار دارند با واژه‌ی پوشویی آشنا هستند؛ نوعی دستکاری بازار که در آن، خریدار و فروشندهفروشنده که در یک معامله یکسان قرار دارند یا با یکدیگر تبانی می‌کنند و حالا این موضوع گریبان‌گیر بازار توکن‌های غیرقابل‌معاوضه (NFT) شده است. گزارش جدید سایت داده‌ی بلاک چین Dune Analytics نشان می‌دهد شرایط معاملات در بازار NFT چقدر وخیم است.
 
براساس تجزیه‌وتحلیلی محققی با نام مستعار Hildobby که در تاریخ ۱۶ دسامبر گردآوری شده است، معاملات پولشویی بیش‌از نیمی (۵۸ درصد) از کل حجم معاملات NFT بربستر اتریوم را در سال ۲۰۲۲ به‌خود اختصاص داده است. به‌نوشته‌ی CoinDesk، این تاکتیک در ژانویه به اوج خود رسید و معاملات مذکور در این بازه‌ی زمانی بیش‌از ۸۰ درصد از حجم کل خریدوفروش‌های توکن‌های غیرقابل‌معاوضه را تشکیل می‌داد.
 
Hildobby از چهار فیلتر برای حذف رفتارهای عجیب‌وغریب معاملاتی استفاده کرده است که به‌احتمال زیاد به پولشویی معاملات اشاره دارند. اول از همه، معامله‌های آشکار NFT بین همان آدرس کیف پول، فیلتر شد. در مرحله‌ی دوم محققان به معاملات رفت‌وبرگشتی از یک NFT میان دو آدرس کیف‌ پول مختلف که یکی از رایج‌ترین تاکتیک‌های پولشویی است توجه کردند. در گام بعد، اگر یک آدرس کیف پول، همان NFT را سه‌بار یا بیشتر خریداری کرده باشد، به‌دلیل نامحتمل بودن وضعیت، به‌عنوان معامله‌ی پولشویی علامت‌گذاری می‌شود. درنهایت اگر خریدار و فروشنده‌ای در یک تراکنش NFT، کیف پول‌هایی داشته باشند که توکن موردنظر ابتدا از همان کیف پول تأمین شده باشد، بدیهی است که بین آن‌ها ارتباطی وجود دارد و بنابراین به‌عنوان خریدوفروش با هدف پولشویی علامت‌گذاری شده‌اند.
 
برای درک این‌که پولشویی از زمان ظهور بازارهای NFT تا چه‌حد رواج پیدا کرده است، باید اشاره کنیم اعمال فیلترها نشان داد بیش‌از ۳۰ میلیارد دلار از حجم معامله‌های NFT به تجارت پولشویی مرتبط بودند. این عدد بسیار خیره‌کننده است، اگرچه فقط حدود ۱٫۵ درصد از کل معاملات انجام‌شده بربستر اتریوم را تشکیل می‌دهد. اگر این آمار کمی گیج‌کننده به‌نظر می‌رسند جای نگرانی نیست؛ آمار مذکور نشان می‌دهد اکثر معاملات NFT قانونی هستند اما حجم این خریدوفروش‌ها کم‌تر از معاملات مربوط به پولشویی است. زمانی‌که هدف بسیاری از معاملات پولشویی، افزایش مصنوعی قیمت مجموعه‌های NFT باشد، این آماری منطقی به‌نظر می‌رسند.
 
Hildobby می‌گوید:
 
تقریباً نیمی از ارقام شگفت‌انگیز حجم کل معاملاتی که اغلب درمورد آن می‌شنویم، افرادی هستند که با این سیستم بازی می‌کنند و این آمار مربوط به معامله‌های واقعی نمی‌شود.
– Hildobby
براساس داده‌ها، به‌ترتیب ۹۸ درصد و ۸۷ درصد از حجم کل معاملات بازارهای NFT LooksRare و X2Y2 که هردو، شکل‌هایی از پاداش‌های توکن را برای تعامل در پلتفرم‌ خود ارائه می‌دهند مربوط به خریدوفروش‌های پولشویی بوده است.
 
Hildobby افزایش فعالیت معاملات مربوط به پولشویی را به افزایش رقابت میان بازارهای NFT برای تصاحب سهم بیشتر این بازار نسبت داد. او می‌گوید:
 
طرح‌هایی با اهداف جذاب برای تشویق استفاده از پلتفرم‌های خرید‌وفروش NFT به‌عنوان راهی برای کسب جایگاه بالاتر در این بازار، جذب حجم بالای معاملات و تبدیل‌شدن به موفق‌ترین پلتفرم بازار، میان این شرکت‌ها رواج پیدا کرد و بنابراین آمارهای ارائه‌شده ازطرف این بازارها، دربهترین حالت گمراه‌کننده بوده و تصویری از استفاده‌ی طبیعی را ارائه می‌دهند که البته کاملاً با واقعیت مطابقت ندارد.
– Hildobby
پولشویی طبق قوانین ایالات‌متحده و بسیاری از کشورهای سرتاسر جهان، غیرقانونی و ردیابی آن در فضای رمزارزها، دشوار است. شرکت تحقیقات بلاک چین Chainalysis در ماه فوریه گزارش داد درحالی‌که اکثر معامله‌گران فعال در زمینه‌ی پو‌لشویی ازطریق NFT، قبلاً به‌دلیل هزینه‌های بالای گس (Gas Fee) و درنتیجه عدم سودآوری، چندان به انجام این‌کار تمایل نداشتند اما گروهی متشکل از ۱۱۰ معامله‌گر همچنان موفق شدند ۸٫۴ میلیون‌دلار از همین‌ روش سود کسب کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.