سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

December 25, 2022
15:08 یکشنبه، 4ام دیماه 1401
کد خبر: 141570

پتنت جدید هواوی نفس را در سینه آمریکا حبس کرد

هواوی پتنت دستگاهی پیچیده را ثبت کرده است که صرفاً یک شرکت در دنیا می‌تواند آن را تولید کند. این دستگاه می‌تواند تحریم‌های شدید آمریکا را بی‌اثر کند.
هواوی پتنت جدیدی با محوریت دستگاه اسکنر EUV ثبت کرده است که در فرایند تراشه‌سازی کاربرد دارد. اگر این شرکت واقعاً توانایی تولید چنین دستگاهی را داشته باشد و عملکرد و بازدهی‌اش را به حد مطلوب برساند، تراشه‌سازان فعال در چین می‌توانند پردازنده‌هایی با «لیتوگرافی کمتر از ۷ نانومتر» بسازند. این دستاوردی بزرگ برای صنعت تراشه‌ی چین خواهد بود؛ صنعتی که همین‌حالا با شدیدترین تحریم‌های آمریکا دست‌وپنجه نرم می‌کند.
 
به‌نوشته‌ی تامز هاردور، پتنت جدید هواوی حدوداً یک ماه قبل در اداره‌ی مالکیت معنوی چین ثبت شده است. این پتنت «تمامی قطعات حیاتی اسکنر EUV» شامل منبع نوری ۱۳٫۵ نانومتری و آینه‌ی بازتاب‌دهنده و سیستم لیتوگرافی را پوشش می‌دهد.
 
فراموش نکنید ثبت‌کردن پتنت به‌معنی تولید محصول نیست. اسکنر EUV دستگاهی فوق‌ پیچیده است که از قطعات مدرن پرتعدادی استفاده می‌کند. این قطعات با همکاری یکدیگر به تولید تراشه‌های پیشرفته‌ای منتهی می‌شوند که در همه‌چیز کاربرد دارند؛ از گوشی‌های هوشمند گرفته تا خودرو و لوازم خانگی. افزون‌براین‌، تولید انبوه تراشه صرفاً وابسته‌ به اسکنر EUV نیست و شرکت‌ها باید موارد ضروری دیگری را نیز تحت‌کنترل داشته باشند.
 
در سال‌های اخیر، شرکت‌های زیادی تلاش کرده‌اند تا به‌تنهایی اسکنر EUV بسازند؛ اما تولید این تجهیزات به‌حدی پیچیده و پرهزینه است که هر برندی از‌پسِ ساخت آن‌ها برنمی‌آید. ASML تنها شرکتی است که در این حوزه به موفقیتی چشمگیر رسیده است، آن‌هم پس از یک دهه توسعه و به‌لطف حمایت مالی شرکت‌هایی مثل اینتل و سامسونگ و TSMC.
 
امروزه، سامسونگ و اس‌کی هاینیکس و TSMC مشغول استفاده از دستگاه‌های EUV شرکت هلندی ASML هستند. ناگفته نماند اینتل هنوز تولید انبوه تراشه را با این دستگاه‌ها آغاز نکرده است. اینتل، مایکرون، سامسونگ، اس‌کی هاینیکس و TSMC تنها شرکت‌هایی هستند که به توسعه‌ی فناوری‌های جدید برای استفاده از حداکثر قابلیت اسکنرهای EUV متعهد شده‌اند.
 
SMIC، تراشه‌ساز بزرگ چین، به‌دلیل تحریم‌های آمریکا اجازه‌ی دسترسی به اسکنرهای EUV تولیدشده‌ی ASML را ندارد؛ به‌همین‌دلیل، دستش از تولید تراشه‌های پیشرفته کوتاه است. مشخصاً تقاضا برای اسکنرهای EUV در چین زیاد است و به‌نظر می‌رسد هیچ شرکتی اندازه‌ی هواوی برای رفع این نیاز انگیزه ندارد.
 
هواوی که در بازارهای بین‌المللی تا حد زیادی فلج شده است، همچنان در چین برند بزرگی محسوب می‌شود و سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد به جیب می‌زند. این شرکت پس از تحریم‌شدن، تنوع بیشتری به اهدافش داد تا بیش‌از‌حد به یک بازار خاص وابسته نباشد. هواوی پیش‌تر ازطریق برند های‌سیلیکون پردازنده‌های پرقدرتی برای موبایل تولید می‌کرد؛ به‌همین‌دلیل، با صنعت تراشه ناآشنا نیست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.