اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 25, 2022
15:58 یکشنبه، 4ام دیماه 1401
کد خبر: 141575

نماینده سابق مجلس: وزارت ارتباطات به مرور وظیفه تصمیم‌گیری را از دست داد

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در مجلس دهم، با بیان اینکه عمده کار وزارت ارتباطات رگولاتوری است گفت: اکنون اختیار بخش زیادی از کارها در دست وزارت ارتباطات نیست و این وزارتخانه به مرور وظیفه تصمیم‌گیری را از دست داده است و حالا نمی‌تواند بگوید چرا سرعت اینترنت این‌‌‌گونه است.
 
سعید باستانی در ارزیابی کیفیت و سرعت فعلی اینترنت، گفت: وزارت ارتباطات در طول سالیان گذشته تغییراتی داشته است که از وزارت پست، تلگرف و تلفن به وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات تبدیل شد. برخی بخش‌‌‌ها از این ساختار جدا شدند و اتفاقاتی همچون واگذاری حوزه مخابرات و اپراتورها در داخل این وزارتخانه اتفاق افتاد. شرکت مخابرات هم با تمام تاسیسات خود واگذار شد و عملا وزارت ارتباطات به سازمانی رگولاتوری تبدیل شد که تا اینجای داستان خوب بود.
 
این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: عمده کار وزارت ارتباطات، رگولاتوری است و از طریق شرکت زیرساخت‌ و سازمان تنظیم مقررات این کار را انجام می‌دهد. شرکت ارتباطات زیرساخت قرار بود زیرساخت‌‌‌هایی را فراهم کند، اما در حال حاضر این کار دست شرکت‌های بخش‌خصوصی افتاده است و سازمان تنظیم هم قرار بود بین اپراتورها و ICT (ارتباطات و فناوری اطلاعات) رگولاتوری انجام دهد. وی، اظهار کرد: قرار بود در حوزه زیرساخت، تکنولوژی‌‌‌های جدیدی که تجاری نشدند را دولت انجام دهد و پس از تجاری‌سازی به دست بخش‌خصوصی بیفتد. اما در قسمتی که مشکل ایجاد می‌شود این است که این وزارتخانه در بسیاری از موارد تصمیم‌گیر نیست، مثلا جای دیگری تعیین می‌کند پهنای باند چه میزان باشد یا دسترسی به اینترنت چقدر باشد؛ بنابراین اگر قرار باشد وزارت ارتباطات زیرساخت را انجام دهد، باید کنشگری خاصی در نظر بگیرد.
 
این استاد دانشگاه در ادامه افزود: وزارت ارتباطات به مرور زمان وظیفه تصمیم‌گیری را از دست داد و الان نمی‌تواند بگوید چرا سرعت اینترنت به این‌‌‌گونه است. این وزارتخانه عملا تنها بخشی از ساختار کلی ICT را در دست دارد چنانچه تمام این وظایف به دست وزارت ارتباطات بیفتد، می‌توان گفت که چرا سرعت اینترنت به این‌گونه است. باستانی، خاطرنشان کرد: برخی شوراهای بزرگ‌تر، حاکم در کشور هستند و با توجه به شرایط روز تصمیم می‌‌‌گیرند. در مورد بحث اینترنت این تصمیم را هیچ زمانی به دست وزارت ارتباطات نمی‌‌‌دهند و نهادهای بالادستی تعیین‌کننده هستند که چه زمانی اینترنت قطع شود. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در مجلس دهم، گفت: بخش بزرگی از این تصمیم‌گیری باید دست وزارت ارتباطات باشد.
 
نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: وزارت ارتباطات در شرایط غیرنرمال هیچ زمانی تصمیم‌گیر نیست، اما در شرایط نرمال اینکه پهنای باند چه میزان باشد و به کسب و کارها اطمینان خاطر دهد، بر عهده این وزارتخانه است و اینکه وزیر از چه موضع و نگاهی به این مقوله ورود کند تا سیاستگذاری حوزه ICT را انجام دهد حائز اهمیت است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.