تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 25, 2022
18:25 یکشنبه، 4ام دیماه 1401
کد خبر: 141593

میانگین هزینه سفر در نیمه اول ۱۴۰۱ بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته‌ است

هزینه‌های سفر در نیمه اول سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۰ طبق گزارش «علی‌بابا» به صورت چشمگیری افزایش یافته است به گونه‌ای که میانگین ارزش تور داخلی از دو میلیون تومان در سال گذشته به حدود سه و نیم میلیون تومان در سال جاری و تور خارجی از سه و نیم در سال گذشته به بیش از ۱۲ میلیون تومان در نیمه اول ۱۴۰۱ رسیده و افزایش قیمت ۶۰ درصدی یافته است.
 
گزارش علی‌بابا نشان می‌دهد میانگین قیمت هتل داخلی در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۱ بیش از دو برابر شده است. علی‌بابا دلیل این رشد را تورم، عدم افزایش یا افزایش بسیار کم قیمت هتل داخلی در دوران کرونا و افزایش علاقه مردم به سفر بعد از رفع محدودیت‌های کرونایی و افزایش قیمت تورهای خارجی می‌داند.
 
گزارش علی‌بابا نشان می‌دهد روند تعداد خرید و حجم فروش در نیم‌سال اول ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته تا مرداد ۱۴۰۱ روند صعودی طی کرده و بیشترین هزینه و تعداد خرید نیز در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد بوده است.
میانگین ارزش سفرها در نیمه اول سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱
 
در سال ۱۴۰۱ تقاضا برای مسیرهایی مانند استانبول در اردیبهشت‌ماه افزایش پیدا کرد. این افزایش در کنار رشد نرخ ارز باعث شد میانگین قیمت مسیرهای این‌چنینی در مردادماه حتی به ۱۳ میلیون تومان برسد.
 
تورم و به تبع آن افزایش هزینه‌های شرکت‌های ریلی مخصوصاً در حوزه تعمیرات و نگهداری، مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت‌های بلیت نسبت به سال گذشته است. به علاوه با توجه به اعلام سقف قیمت از سوی راه‌آهن کشور شرکت‌های ریلی بلیت‌های خود را در پیک فروش (شش‌ماهه اول سال و افزایش تقاضا) با تخفیف کمتری فروختند.
 
بر اساس آمارهای علی‌بابا در حوزه میانگین ارزش سفارش‌ها در نیمه اول ۱۴۰۱ نسبت به زمان مشابه در ۱۴۰۰ افزایش چشمگیری یافته است اما در این میان تور داخلی و تور خارجی و پرواز خارجی به ترتیب بیشترین افزایش قیمت‌ها را داشته‌اند. بر این مبنا میانگین ارزش تور داخلی از دو میلیون تومان در سال گذشته به حدود سه و نیم میلیون تومان در سال جاری و تور خارجی از سه و نیم در سال گذشته به بیش از ۱۲ میلیون تومان در نیمه اول ۱۴۰۱ رسیده و افزایش قیمت ۶۰ درصدی یافته است.
فروش ریالی علی‌بابا در نیمه اول سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱
 
طبق این گزارش، در نیمه اول ۱۴۰۱ در محصول تور داخلی، از ابتدای سال ثبات برقرار بوده است. در حالی که این رفتار در تورهای خارجی با روند سریعی در این شش ماه رو به افزایش بوده است. تا جایی که در مدت‌زمان ۶ ماه، قیمت‌ها ۵۰ درصد رشد کرده است. این موضوع نشان‌دهنده تعادل بازار تورهای داخلی با سرعت بیشتر نسبت به محصول تور خارجی است.
 
علی‌بابا در این گزارش با اشاره به اینکه تعداد کاربران این پلتفرم در نیمه اول سال ۱۴۰۱ نسبت به زمان مشابه در سال ۱۴۰۰، ۳۴.۷ درصد رشد یافته است، تعداد کاربران خود را ۲۵.۶ میلیون نفر اعلام کرده که این رقم نسبت به کاربران علی‌بابا در نیمه اول ۱۴۰۰ حدود ۶.۶ میلیون نفر افزایش پیدا کرده است.
میانگین سنی خریداران علی‌بابا
 
آمارهای علی‌بابا همچنین حاکی از آن است که افراد بین ۱۸ تا ۲۴ سال بیشترین خرید یعنی ۳۴ درصد خریدها را از علی‌بابا انجام داده‌اند و تنها چهار درصد از افراد بالای ۶۵ سال جزو خریداران این پلتفرم بوده‌اند.
 
افزایش چشمگیر سفر پس از رفع محدودیت‌های کرونایی
گزارش نیم‌سال اول علی‌بابا نشان می‌دهد به دلیل افزایش هزینه‌های پرواز به طور کلی تمایل شرکت‌های هوایی به عرضه خدمات به صورت آنلاین به شدت کاهش یافته است.
 
بر اساس این گزارش به نظر می‌رسد در سه ماه اول سال ۱۴۰۱ خرید بلیت پرواز داخلی نسبت به همین مقطع زمانی در سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا کرده اما این رشد در تیرماه متوقف و حتی در دو ماه بعدی نیمه اول سال به سمت کاهش حرکت کرده است.
 
اما شرایط در خرید بلیت پرواز خارجی اندکی متفاوت است و به نظر می‌رسد با شروع سال ۱۴۰۱ و واکسیناسیون سراسری و کاهش محدودیت‌های کرونایی تقاضا برای سفرهای خارجی افزایش چشمگیری پیدا کرده است. کاهش محدودیت‌های سفر با قطار در سال جدید نیز به نظر می‌رسد توانسته تاثیری چشمگیر روی رشد خرید بلیت قطار و اتوبوس گذاشته باشد.
 
فروش هتل خارجی نیز هرچند در پنج ماه اول سال ۱۴۰۱ با رشد چشمگیر و ۶۰ درصدی نسبت به زمان مشابه در سال ۱۴۰۰ همراه بوده اما به نظر می‌رسد در شهریورماه ۱۴۰۱ کاهش پیدا کرده است.
 
گزارش علی‌بابا نشان می‌دهد خرید تورهای داخلی در سال ۱۴۰۱ با رشد چشمگیر به ویژه در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و مرداد روبه‌رو بوده است. این افزایش چشمگیر به ویژه در سه‌ماهه اول سال در خرید تورهای خارجی نیز رخ داده اما به مرور تا ماه آخر نیمه اول سال به شرایط عادی برگشته است.
 
دریاچه مهارلو، رکورددار بیشترین عکس در علی‌بابا پلاس
این گزارش در ادامه به آمارهای مرتبط با پلتفرم علی‌بابا پلاس که در حوزه اشتراک‌گذاری تجربه سفر از سوی کاربران فعالیت می‌کند پرداخته است. مقاصد گردشگری در این پلتفرم به چهار دسته خوردوخوراک، جاذبه‌های گردشگری، خرید و اقامت طبقه‌بندی شده‌اند؛ آمارهای این پلتفرم نشان می‌دهد تابه‌حال ۱۱ هزار و ۱۷۶ تجربه از مقصد سفر و هزار ۳۷۹ عکس از سوی کاربران در این پلتفرم به اشتراک گذاشته شده است که از این میان تخت جمشید بیشترین تعداد تجربه در بین جاذبه‌های گردشگری، دریاچه مهارلو بیشترین به‌اشتراک‌گذاری عکس و شیراز بیشترین تعداد تجربه در بین شهرها را به خود اختصاص داده است.
 
هفت شهر محبوب ایرانیان
علی‌بابا در ادامه این گزارش به مقاصد محبوب مردم برای سفر و وسایل نقلیه محبوب برای هر شهر پرداخته است که بر این اساس شهرهای تهران، مشهد، تبریز، شیراز، اهواز، قم و استانبول هفت شهر پر رفت‌وآمد و محبوب ایرانیان در شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۰ بوده‌اند. در نیمه اول سال ۱۴۰۱ نیز با اندکی جابه‌جایی در ترتیب‌، این شهرها همچنان محبوب‌ترین مقاصد ایرانیان برای سفر بوده‌اند.
مردم برای رفتن به مقاصد محبوب خود از چه وسایل نقلیه‌ای استفاده کرده‌اند؟
 
گزارش علی‌بابا نشان می‌دهد محبوب‌ترین وسیله نقلیه برای سفر به شهرهای تهران، مشهد و قم قطار و محبوب‌ترین وسیله سفر به شیراز هواپیما بوده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.