اپلیکیشن

تلفن همراه

December 26, 2022
12:57 دوشنبه، 5ام دیماه 1401
کد خبر: 141622

متضرر اصلی ممنوعیت ورود تاکسی اینترنتی به فرودگاه کیست؟

به دنبال مطرح شدن منع ورود تاکسی‌های اینترنتی تا شعاع ۸۰۰ متری فرودگاه امام خمینی (ره)، مدیر عامل یک شرکت تاکسی اینترنتی اعتقاد دارد تبعات اجرا شدن این طرح سبب متضرر شدن مردم به عنوان مصرف کننده خواهد شد.
 
تاکسی‌های اینترنتی عمری در حدود یک دهه دارند و نقشی که در تسهیل رفت و آمد داشتند باعث شده که میلیون‌ها نفر در ایران از این سرویس آنلاین استفاده کنند. فراگیر شدن تاکسی‌های آنلاین و اینترنتی با الگوبرداری از مشابه خارجی آن همزمان با توسعه زیرساخت‌های سخت‌افزاری، مخابراتی و اینترنتی و واردات به‌روزترین تجهیزات الکترونیک و گوشی‌های هوشمند به کشور اجرایی شد و امروز اسنپ، تپسی و تعدادی دیگر از شرکت‌های تاکسی آنلاین، شهروندان را که قصد سفر شهری یا بین‌شهری داشته باشند، به مقصد می‌رسانند.
 
با توجه به مزایای تاکسی آنلاین مانند دسترسی شبانه روزی، سیاست قیمت گذاری شفاف، پرداخت هزینه به روش‌های مختلف، اطلاع از مدت زمان سفر، پشتیبانی و حفظ امنیت سفر و کارآفرینی برای رانندگان، تعداد کاربران روزانه آن در حال افزایش است.
 
با وجود همه موارد گفته شده، طی روزهای گذشته خبری از سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) منتشر شد که در گفت‌وگویی از دستور دادستانی برای ممنوعیت ورود تاکسی‌های اینترنتی به شعاع ۸۰۰ متری این فرودگاه خبر داده و اعلام کرده بود در بازدید معاون دادستانی از این فرودگاه، مشکلات رانندگان تاکسی فرودگاه امام خمینی(ره) مورد بررسی قرار گرفت.
 
گفته شده که نظر شهر فرودگاهی امام(ره) این بوده که مکانی برای رانندگان تاکسی‌های اینترنتی تپسی و اسنپ مشخص شود تا مانع فعالیت رانندگان تاکسی فرودگاه نشوند که ساعت‌ها در نوبت برای انجام یک سرویس هستند.
 
اما انتشار این خبر، حواشی و سوال‌هایی را درباره ساز و کار دقیق این طرح و اینکه درصورت اجرایی شدن به نوعی انحصار منجر خواهد شد، ایجاد کرد، به گونه‌ای که یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اعلام کرد شخصا این موضوع را از مراجع مربوطه پیگیری می کند.
 
طبق گفته رحمت اله فیروزی پوربادی، ایجاد محدودیت در خدمات‌رسانی به مردن قابل پذیرش نیست و در دسترس بودن خدمات از طریق حقوق شهروندی است و اولویت اول مسئولان در اتخاذ تصمیم باید خدمات رسانی بهتر به مردم باشد و این‌که این تصمیم بر چه مبنایی گرفته شده و آیا تاکسی‌های فرودگاه ظرفیت پاسخگویی به نیاز تمام مسافران را دارند، جای سوال دارد. در هر حال باید سرویس‌دهی مناسب به مردم از هر طریقی ارائه شود و رفاه مردم در تصمیم گیری‌ها باید در اولویت قرار گیرد.
 
بر این اساس، حمل و نقل عمومی یعنی بدون استفاده از خودروی شخصی بار یا مسافر جابجا شود. مسئله‌ای که نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، به آن اشاره کرده و گفته ممکن است تخلف‌هایی از سوی رانندگان شرکت‌های اینترنتی که به تازگی وارد این حوزه شدند، سر بزند اما فعالیت رانندگان در بستر این پلت‌فرم‌های اینترنتی بخش قابل توجهی از مشکلات مردم را حل کرده است؛ البته اخیرا یک افزایش قیمتی در حوزه تاکسی‌های اینترنتی رخ داده که باید برروی آن نظارت شود، اما ایجاد محدودیت برای آنان عملا باعث می‌شود مشکلات این حوزه تشدید شده و در حق مصرف کننده اجحاف صورت گیرد. وی معتقد است در هر جایی که انحصار گذاشته شد و محدودیت ایجاد شد، مشکلات تشدید شده است.
 
ساماندهی مسافربرها و حفظ ایمنی مسافران دلیل ممنوعیت
پس از اعلام این موضوع، سعید چلندری-سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره)- در گفت و گو با ایسنا درباره علت این ممنوعیت اعلام کرد که به منظور ساماندهی مقابل ترمینال مسافری مقرر شد تاکسی‌های اینترنتی از داخل پارکینگ سه نسبت به انتقال مسافرین اقدام کنند که ضمن جلوگیری از ازدحام و ترافیک مقابل ترمینال محل مشخصی در پارکینگ سه که از طریق پل ارتباطی با ترمینال یک مرتبط است و فاصله‌ای حدود ۸۰۰ متر دارد، برای تاکسی‌های اینترنتی مشخص شده است و این موضوع موجب می‌شود از آسیب به کسب‌وکار تاکسی‌های فرودگاهی نیز جلوگیری شده و خدمات با کیفیت بهتر و ایمنی بالا به مسافرین محترم ارائه شود.
 
طبق گفته وی، تاکسی‌های اینترنتی و مسافربرهای شخصی علامت مشخصه‌ای ندارند، قابل تشخیص نیستند و از سوی دیگر هویت راننده خودروی مسافربر برای فرودگاه نامشخص بوده و تشخیص مسافربر شخصی که اطلاعات آن در جایی ثبت نشده و تاکسی اینترنتی مقدور نیست و درصورت شکایت مسافرین امکان پیگیری آن در حال حاضر وجود ندارد. بنابراین این طرح به‌منظور ساماندهی مسافربرها و حفظ ایمنی مسافرین برنامه‌ریزی شده است.
 
در همین رابطه محمد خلج – مدیرعامل یک شرکت تاکسی اینترنتی – در گفت‌وگو با ایسنا، درباره این موضوع اظهار کرد: درباره این موضوع از قبل با ما صحبت نکرده بودند، یعنی ما یک باره از این موضوع مطلع شدیم.
 
وی افزود: از تبعات اجرا شدن این امر این است که مردم به عنوان مصرف‌کننده متضرر می‌شوند، به عبارتی این طرح به معنای محدود کردن عده‌ای خاص و اعلام این موضوع است که عده‌ای خاص می‌توانند سرویس حمل و نقل در فرودگاه را ارائه کنند و مردم هم از این لحاظ محدود می‌شوند که فقط از همان عده ذکر شده خدمات دریافت کنند، بنابراین خیلی واضح است که اجرای چنین طرحی به ضرر مردم است.
 
خلج در ادامه سخنانش تأکید کرد: ما کاملا با این موضوع مخالفیم و این تصمیمی با هیچ کدام از شرکت‌های حمل و نقل هوشمند از قبل مطرح نشده بود.
 
مدیر عامل اسنپ، درباره واکنش رانندگان نسبت به اجرای این طرح گفت: این موضوع تازه مطرح شده و نمی‌دانیم ساز و کار آن چگونه خواهد بود و این ۸۰۰ متری گفته شده کجاست و چطور قرار است از ورود خودروها به فرودگاه جلوگیری شود؛ بنابراین برای بررسی تبعات این موضوع و نظر راننده‌ها، منتظر ساز و کار دقیق هستیم.
 
هرچند گفته شده که نرم‌افزار کاربردی تاکسی برای فرودگاه امام توسط شرکت دانش‌بنیان ایرانی طراحی شده که بعضا از اپ تپسی و اسنپ کارایی بیشتری دارد و مسافران در زمان ورود به سالن فرودگاه می‌توانند این نرم‌افزار را روی تلفن‌های همراه نصب کنند، اما این سوال وجود دارد که آیا ایجاد محدودیت برای تاکسی‌های آنلاین، جدای از اینکه در پاسخ به اعتراض تاکسی‌های خطی که در مسیرهای خاصی تردد می‌کردند و ساعت‌ها در صف انتظار برای سوار کردن مسافر بودند، انجام شده، به ایجاد انحصار برای تاکسی‌های خطی و در نتیجه اجحاف در حق مسافرانی که خواهان استفاده از تاکسی‌های آنلاین هستند، منجر نخواهد شد؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.