فناوری اطلاعات

December 27, 2022
9:16 سه شنبه، 6ام دیماه 1401
کد خبر: 141654

بنیان‌گذار AOL: سیلیکون ولی رهبر دنیای استارت‌آپی باقی می‌ماند

به عقیده مدیرعامل سابق شرکت AOL، سیلیکون ولی همچنان رهبر دنیای استارت‌آپی باقی خواهد ماند.
 
در سال‌های اخیر، کارآفرینی در خارج از منطقه خلیج سانفرانسیسکو که مهد سیلیکون ولی است، گسترش یافته و استارت‌آپ‌های پر جنب و جوش در شهرهایی غیر منتظره مانند سنت لوئیس، آتلانتا و چاتانوگا ظهور کرده‌اند.
 
با این حال، استیو کیس، مدیر عامل سابقAOL، اصرار دارد که سیلیکون ولی همچنان قدرتمندترین بازیکن در دنیای استارت‌آپ است.
 
کیس گفت: سیلیکون ولی این رهبر گروه است و همچنان رهبر این خواهد ماند. پر جنب‌و‌جوش‌ترین اکوسیستم استارتاپی در جهان سیلیکون ولی است و خواهد بود.
 
وی افزود: ما در مورد سقوط سیلیکون ولی صحبت نمی‌کنیم، بلکه فقط در مورد ظهور ده‌ها شهر دیگر در حوزه اقتصاد نوآوری حرف می‌زنیم.
 
آغاز خودنمایی استارت‌آپ‌ها در سیلیکون ولی به دهه 40 میلادی برمی‌گردد؛ زمانی که فردریک ترمن، رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه استنفورد، شروع به تشویق استادان و فارغ‌التحصیلان برای راه‌اندازی شرکت‌ها کرد. در سال 1951، او پارک صنعتی استنفورد را ایجاد کرد که به عنوان دفتر مرکزی شرکت‌هایی مانند هیولت پاکارد و Varian Associates عمل می‌کرد.
 
اواخر دهه 50 هنگامی ‌که هشت تن از محققان برجسته از آزمایشگاه ویلیام شاکلی، برنده جایزه نوبل، از آزمایشگاه او استعفا دادند و Fairchild Semiconductor  را تأسیس کردند، شاهد نوآوری بیشتری بودیم. این شرکت به ساخت اولین مدار مجتمع پرداخت که یک جزء کلیدی از دستگاه‌های الکترونیکی مدرن محسوب می‌شود و به نوبه خود به شناخته شدن بیشتر منطقه خلیج سانفرانسیسکو به عنوان مرکز نوآوری و فناوری کمک کرد.
 
در اوایل دهه 70، با تأسیس شرکت‌های سرمایه‌گذاری جسورانه مانند کلاینر-پرکینز و سکویا کپیتال، مقادیر زیادی پول به سیلیکون ولی سرازیر شد.
 
اما با وجود تاریخچه غنی سیلیکون ولی در نوآوری‌های تجاری، سال 2021 شاهد افزایش سرمایه گذاری در خارج از منطقه خلیج سانفرانسیسکو بودیم. بر اساس گزارشی که توسط Rise of the Rest Seed Fund و PitchBook  تهیه شده است، برای اولین بار در یک دهه، کمتر از 30 درصد از کل سرمایه جسورامه ایالات متحده به دره سیلیکون رفته است.
 
در دهه گذشته، کیس که یکی از بنیانگذاران AOL در سال 1985 بود، با اتوبوس ایالات متحده را در جست‌وجوی کارآفرینان و استارت‌آپ‌های آینده‌دار سفر کرده است. شرکت وی در واشنگتن، در نزدیک به 200 شرکت در بیش از 100 شهر سرمایه گذاری کرده است. او استدلال می‌کند که شرکت‌های خارج از مراکز استارت‌آپ سنتی باید توجه بیشتری را از سوی سرمایه گذاران جلب کنند.
 
کیس در کتاب خود «ظهور دیگران: چگونه کارآفرینان در مکان‌های شگفت‌انگیز رویای جدید آمریکایی را می‌سازند» که در ماه سپتامبر منتشر شد، 30 شرکت نوآور جدید را از مکان‌های غیرمنتظره معرفی می‌کند. به عنوان مثال، او در مورد Catalyte می‌نویسد، یک شرکت نرم افزاری مستقر در بالتیمور که از هوش مصنوعی برای یافتن و آموزش مهندسان نرم افزار استفاده می‌کند. او همچنین Appharvest، یک شرکت مواد غذایی پایدار در کنتاکی را مورد توجه قرار می‌دهد که جایگزین کارآمدتری برای شرکت‌های کشاورزی سنتی ارائه می‌دهد.
 
کیس گفت: اینکه شرکت‌های استارت‌آپی از همه جا سربرمی‌آورند، واقعا قابل توجه است و من معتقدم این روند در آینده شتاب بیشتری خواهد گرفت.
 
وی افزود: در ده سال آینده خواهیم دید که سیلیکون ولی همچنان رهبر است، اما نوآوری بسیار متنوع‌تر و اقتصاد نوآوری فراگیرتری خواهد داشت، که فکر می‌کنم برای آن جوامع حاشیه‌ای و در کل برای کشور خوب خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.