سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

December 28, 2022
14:39 چهارشنبه، 7ام دیماه 1401
کد خبر: 141684

پردازنده‌های میتیور لیک با پشتیبانی از کدک AV1 تولید می‌شوند

اینتل رسما تأیید کرده است که میتیور لیک از کدک AV1 پشتیبانی می‌کند. پردازنده‌های خانواده‌ی میتیور لیک سال آینده از راه خواهند رسید.
معماری جدید میتیور لیک (Meteor Lake) باعث می‌شود اینتل در نسل جدید پردازنده‌هایش پشتیبانی بهتری از کدک‌های ویدئویی ارائه دهد. گرافیک مجتمع Xe-LPG که در پردازنده‌های نسل‌یازدهمی تایگر لیک جایگزین Xe-LP می‌شود، قدرت گیمینگ بیشتری به پردازنده‌های نسل‌چهاردهمی میتیور لیک تزریق می‌کند.
 
طبق گزارش ویدئوکاردز، اینتل تأیید کرده است که پردازنده‌های میتیور لیک همچون گرافیک‌های سری آرک رسماً از ان‌کد و دی‌کد ۸ و ۱۰ بیت AV1 پشتیبانی می‌کنند. AV1 فرمت ویدئویی نسبتاً جدیدی است که تا ۵۰ درصد بهره‌وری بیشتری از H.264 دارد.
 
مدتی پیش، یکی از افشاگران خوش‌سابقه به پشتیبانی میتیور لیک از ان‌کد AV1 اشاره کرده بود. به‌لطف به‌روزرسانی Media Driver اینتل، این موضوع رسما تأیید شده است. اضافه‌شدن پشتیبانی از AV1 به میتیور لیک احتمالاً به فراگیرترشدن این کدک کمک شایانی می‌کند. در‌حال‌حاضر، گرافیک‌های AMD RDNA 3 و Nvidia Ada Lovelace و Intel Arc می‌توانند از AV1 پشتیبانی کنند.
 
در سال ۲۰۲۲، اینتل پردازنده‌های دسکتاپی نسل‌سیزدهمی رپتور لیک را روانه‌ی بازار کرد و در هفته‌های آینده، مدل لپ‌تاپی این تراشه‌ها را نیز رونمایی می‌کند. احتمالاً نیمه‌ی دوم سال آینده معرفی پردازنده‌های میتیور لیک را شاهد خواهیم بود. پردازنده‌های میتیور لیک برای اولین‌بار در تاریخ سی‌‌‌پی‌‌‌یوهای اینتل سراغ لیتوگرافی Intel 4 خواهند رفت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.