امنیت

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

December 28, 2022
15:45 چهارشنبه، 7ام دیماه 1401
کد خبر: 141689

برنامه‌ای که منبع ۵۰ درصد بدافزارهای macOS است

اگر گمان می‌کنید رایانه‌های مک از بدافزارها درامان هستند، دوباره به این موضوع فکر کنید.
 
تیم Elastic Security Labs مطالعاتی انجام داده است که نشان می‌دهد فقط ۶٫۲ درصد از بدافزارها به سیستم‌عامل macOS اپل راه پیدا می‌کنند.
 
رایانه‌های شخصی ویندوزی درحال‌حاضر، آسان‌ترین هدف برای حمله‌های بدافزاری محسوب می‌شوند، به‌طوری‌که ۵۴ درصد از نرم‌افزارهای مخرب برای سیستم‌عامل دسکتاپ مایکروسافت منتشر می‌شوند. بااین‌حال، مک‌های اپل نیز دربرابر بدافزارها آسیب‌پذیر هستند. به‌نظر می‌رسد حدود ۵۰ درصد از رایانه‌های مک، فقط با یک برنامه آلوده شده‌اند.
 
چه برنامه‌ای، macOS را آلوده می‌کند؟
برنامه‌ای که باعث ایجاد بیشترین مشکلات مرتبط با بدافزارها روی مک شده است، MacKeeper نام دارد. به گزارش فاکس‌نیوز، این اپلیکیشن طوری طراحی شده است که با ابزارهای پاک‌سازی، امنیتی، حریم‌خصوصی و عملکردی، امنیت مک‌ها را دربرابر بدافزارها افزایش می‌دهد. اکنون طبق گزارش Elastic Security Labs، برنامه‌ی مذکور دلیل آلوده‌شدن ۴۸ درصد از مک‌ها به بدافزار است.
 
اگرچه MacKeeper با هدف خوبی طراحی شده است، اما واقعیت نشان می‌دهد هکرها می‌توانند به‌راحتی از آن به‌عنوان ابزاری برای انتشار بدافزارها بهره ببرند زیرا این اپلیکیشن از مجوزهای گسترده‌‌ای استفاده می‌کند و به فرآیندها و فایل‌های مختلف نیز دسترسی دارد. بدین‌ترتیب نگه‌داشتن MacKeeper روی دستگاه می‌تواند خطرناک باشد و بنابراین توصیه می‌شود هرچه سریع‌تر نسبت‌به حذف آن از رایانه‌ی مک خود اقدام کنید.
 
روش حذف MacKeeper از macOS
برنامه‌ی Finder را باز کنید.
Applications را انتخاب کنید.
MacKeeper را جستجو کنید.
اطمینان حاصل کنید This Mac درحالت انتخاب‌شده قرار داشته باشد و سپس روی علامت + کلیک کنید.
Name را انتخاب کنید تا منو کشویی باز شود.
Other را انتخاب کنید.
صفحه را به پایین پیمایش کنید تا به System Files برسید و سپس تیک چک‌باکس را فعال کنید.
دوباره روی Name کلیک و System Files را انتخاب کنید.
aren't included را به are included تغییر دهید.
با راست‌کلیک و انتخاب Move to Trash، همه‌ی فایل‌های پوشه را حذف کنید.
با راست‌کلیک روی آیکون Trash در پایین سمت‌راست صفحه و انتخاب Empty Trash، آن را خالی کنید.
 
چگونه می‌تواند در آینده از ورود بدافزار به macOS جلوگیری کرد؟
درحال‌حاضر هوشمندانه‌ترین روش برای جلوگیری از نفوذ بدافزارها به مک، نصب محافظ‌های امنیتی قدرتمند روی همه‌ی دستگاه‌هایی است که از آن‌ها استفاده می‌کنید. یکی از بهترین انتخاب‌های TotalAV است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.