اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 29, 2022
15:46 پنجشنبه، 8ام دیماه 1401
کد خبر: 141713

از اتصال پیام‌رسان‌ها به یکدیگر تا خنثی شدن حمله سایبری

اعلام زمان اتصال پیام‌رسان‌ها به یکدیگر، کاهش سرعت اینترنت؛ توهم یا واقعیت؟ و ممنوعیت ورود تاکسی اینترنتی به فرودگاه، برخی از عناوین مهم‌ترین اخبار حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته‌ جاری بود.
 
عیسی زارع‌پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- با بیان اینکه در شبکه‌های اجتماعی ظرفیت‌های بسیار خوبی ایجاد شده، اظهار کرد: در ایام اخیر با محدودیت ناخواسته که بر اثر تصمیم نهادهای مراجعه امنیتی بوده، مواجه شدیم و می‌توانستیم کاری نداشته باشم و مثل سال ۱۳۹۷ که مردم هنگام فیلترینگ تلگرام به پلتفرم های داخلی مراجعه کردند و پاسخ نگرفتند، رفتار کنیم. اما همه همکارانم تمام قد در کنار پلتفرم های ایرانی ایستادند و کمک کردند تا کار مردم زمین نماند و کسب و کارها در پلتفرم های داخلی به فعالیت خود ادامه دهند.
 
زارع پور با اشاره به اینکه تعدد پیام‌رسان‌های داخلی هم فرصت است و هم تهدید، گفت: تنوع پیام‌رسان ها فرصت است چون هرکسی حق انتخاب دارد. تهدیدش این است که همه مردم نمی توانند در همه آنها حضور داشته که بتوانند با همه ارتباط داشته باشند.
 
وزیر ارتباطات از برنامه این وزارتخانه برای رفع این مشکل خبر داد و گفت: برای رفع این مشکل کار ویژه ای در حال انجام است که در تلاشیم تا ان‌شاءالله همه پیام‌رسان ها تا دهه فجر یا نهایت تا پایان سال به هم متصل شوند.
 
کاهش سرعت اینترنت؛ توهم یا واقعیت؟
گلایه کاربران طی روزها و هفته گذشته نسبت به کاهش محسوس سرعت اینترنت، باز هم نوک پیکان انتقادها را به سمت وزیر ارتباطات نشانه گرفت اما این وزارتخانه هرگونه کاهش سرعت اینترنت را انکار می‌کند اما کاهش سرعت اینترنت توهم است یا واقعیت؟
 
گزارش‌های غیررسمی از قطع اینترنت بین‌الملل در برخی مناطق و در بعضی از ساعات و به دنبال آن اخباری از آسیب‌های کسب و کارهای اینترنتی و شرکت‌های دانش بنیان و غیره پس از این محدودیت‌ها به منتشر شد. اما به اعتقاد کارشناسان، مشکلات اخیر اینترنت (بازه زمانی یک هفته تا ۱۰ روز گذشته) در کشور نمی‌تواند به ماجرای اتفاقات بعد از ناآرامی‌ها ارتباطی داشته باشد زیرا تقریبا بیش از دو هفته است شرایط عمومی کشور آرام شده و اتفاق خاصی مشاهده نمی‌شود.   با وجود این، طی هفته گذشته کاربران، بویژه دانش آموزان و دانشجویان که کلاس‌هایشان به دلیل تعطیلی‌های ناشی از آلودگی هوا، به صورت مجازی بود، از سرعت پایین اینترنت گلایه داشته و اعلام می‌کردند که به سختی می‌توانند فایلی را آپلود یا دانلود کنند.
 
علت این موضوع را از شخص وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که بخش عمده اقدامات وزارتخانه‌اش در راستای توسعه سرعت اینترنت در کشور و مبتنی بر ایجاد شبکه زیرساخت فیبر نوری در قرار گرفته، جویا شدیم؛ زارع‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که چرا طی چند روز اخیر شاهدیم که دوباره سرعت اینترنت بیش از پیش کند شده است، اظهار کرد: چرا می‌گویید که سرعت اینترنت پایین آمده است؟ بر چه اساسی می‌گویید سرعت پایین آمده است؟ سپس سایت اسپیدتست را با گوشی ‌بررسی کرد و درباره آمار این سایت گفت که نتایج این سایت برای ماه نوامبر بوده و چند روز قبل منتشر شده است و طبق آن میانه جهانی سرعت اینترنت همراه ۳۳.۹۷ و با نگاه به لیست کشورها مشاهده می‌کنیم ایران در جایگاه ۴۸ قرار دارد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: روی این سایت با کلیک بر گزینه کشور ایران، می‌بینیم وضعیت در یک سال گذشته با توجه به اینکه گفته می‌شود سرعت اینترنت کاهش پیدا کرده چگونه است؛ بر این اساس، در کنار اینکه اینترنت همراه ایران دو پله کاهش پیدا کرده است، سایر کشورها مانند ژاپن سه پله، ایتالیا یک پله، مالزی پنج پله یا کشورهایی مانند رومانی سه پله افزایش پیدا کرده است و این تغییرات طبیعی است اما باید روند یک ساله را در نظر گرفت و مشاهده کرد وضعیت ایران در یک سال اخیر به چه صورت بوده است.
 
زارع‌پور گفت: سرعت ایران ۴۰ است و میانه جهانی ۳۳.۹۷ با نگاه به روند یک سال گذشته ما رتبه‌ای که تحویل گرفتیم، ۸۰ بوده و تا رتبه ۴۶ ارتقاء پیدا کرده‌ایم. درواقع اینترنت ایران در یک سال گذشته ۳۴ پله ارتقاء پیدا کرده و بهتر شده است. در ماه نوامبر ما دو پله پایین آمده ایم و هیچ کس نمی گوید که در یک سال گذشته ۳۴ پله اینترنت کشور بهتر شده است، بنابراین تنزل در رتبه امری طبیعی است، البته این رتبه برای اینترنت موبایل است. وی معتقد است قبول داریم در زمینه اینترنت ثابت وضع خیلی نامناسب است و این برای امروز و دیروز نیست و من از روز اول وزارت گفتم که ۱۰ سال است در اینترنت ثابت وضع نامناسب است که آن هم رو به بهبود بوده و سرعت درحال افزایش است اما در این حوزه همیشه ته جدول بودیم وان شاءالله با پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها شرایط حتما بهتر می‌شود.
 
خنثی شدن حمله سایبری به پیام‌رسان‌های ایرانی
امیرمحمدزاده لاجوردی- مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت-  با انتشار پستی در فضای مجازی اظهار کرد که در ساعت اوج استفاده مردم از پیام‌رسان‌های داخلی، حملات شدید منع خدمت توزیع شده (DDoS) از خارج کشور جهت جلوگیری از سرویس‌دهی مناسب پیام‌رسان‌ها آغاز شد و با سرویس DDoSmitigation که ساخته جوانان ایرانی است، جلوی حمله گرفته شد. چتر مقابله با این حملات شامل تمام سرویس های داخلی خواهد شد.
 
درهمین رابطه مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت در یک گفت و گوی تلویزیونی درباره جزئیات این حملات گفت: این حملات، حملات شدید به پیام رسان‌های داخلی از سمت ۴۳۳۹ مبدا مختلف از سراسر دنیا به سمت پیام رسان‌های داخلی ایجاد شد. وی افزود: ۳۰ درصد حملات سایبری اخیر به زیرساخت پیام رسان‌های داخلی از مبدا کشورهای آمریکا و ۲۶ درصد آن از آلمان بوده است.
 
متضرر اصلی ممنوعیت ورود تاکسی اینترنتی به فرودگاه کیست؟
طی روزهای گذشته خبری از سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) منتشر شد که در گفت‌وگویی از دستور دادستانی برای ممنوعیت ورود تاکسی‌های اینترنتی به شعاع ۸۰۰ متری این فرودگاه خبر داده و اعلام کرده بود در بازدید معاون دادستانی از این فرودگاه، مشکلات رانندگان تاکسی فرودگاه امام خمینی(ره) مورد بررسی قرار گرفت. گفته شده که نظر شهر فرودگاهی امام(ره) این بوده که مکانی برای رانندگان تاکسی‌های اینترنتی تپسی و اسنپ مشخص شود تا مانع فعالیت رانندگان تاکسی فرودگاه نشوند که ساعت‌ها در نوبت برای انجام یک سرویس هستند.
 
پس از اعلام این موضوع،  سعید چلندری-سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) – در گفت و گو با ایسنا درباره علت این ممنوعیت اعلام کرد که به منظور ساماندهی مقابل ترمینال مسافری مقرر شد تاکسی‌های اینترنتی از داخل پارکینگ سه نسبت به انتقال مسافرین اقدام کنند که ضمن جلوگیری از ازدحام و ترافیک مقابل ترمینال محل مشخصی در پارکینگ سه که از طریق پل ارتباطی با ترمینال یک مرتبط است و فاصله‌ای حدود ۸۰۰ متر دارد، برای تاکسی‌های اینترنتی مشخص شده است و این موضوع موجب می‌شود از آسیب به کسب‌وکار تاکسی‌های فرودگاهی نیز جلوگیری شده و خدمات با کیفیت بهتر و ایمنی بالا به مسافرین محترم ارائه شود.
 
طبق گفته وی، تاکسی‌های اینترنتی و مسافربرهای شخصی علامت مشخصه‌ای ندارند، قابل تشخیص نیستند و از سوی دیگر هویت راننده خودروی مسافربر برای فرودگاه نامشخص بوده و تشخیص مسافربر شخصی که اطلاعات آن در جایی ثبت نشده و تاکسی اینترنتی مقدور نیست و درصورت شکایت مسافرین امکان پیگیری آن در حال حاضر وجود ندارد. بنابراین این طرح به‌منظور ساماندهی مسافربرها و حفظ ایمنی مسافرین برنامه‌ریزی شده است.
 
اما محمد خلج – مدیرعامل یک شرکت تاکسی اینترنتی- درباره تبعات اجرای این طرح گفت: از تبعات اجرا شدن این امر این است که مردم به عنوان مصرف‌کننده متضرر می‌شوند، به عبارتی این طرح به معنای محدود کردن عده‌ای خاص و اعلام این موضوع است که عده‌ای خاص می‌توانند سرویس حمل و نقل در فرودگاه را ارائه کنند و مردم هم از این لحاظ محدود می‌شوند که فقط از همان عده ذکر شده خدمات دریافت کنند، بنابراین خیلی واضح است که اجرای چنین طرحی به ضرر مردم است. ما کاملا با این موضوع مخالفیم و این تصمیمی با هیچ کدام از شرکت‌های حمل و نقل هوشمند از قبل مطرح نشده بود.
 
احراز هویت برای دامنه ir. اجباری شد؟
دامین یا دامنه (Domain) نامی است که وب‌سایت از طریق آن قابل دستیابی بوده و به‌ طور کلی از دو بخش نام و پسوند تشکیل شده است. نام دامنه بخشی است که گویای نام برند یا فعالیت شما بوده و آن را به دلخواه خود انتخاب می‌کنید. پسوندهای مجاز و معتبر در واقع پسوندهایی هستند که توسط کمیته مخصوص تأیید و تصویب پسوندها یعنی آیکن (ICANN) تأیید شده باشند. نمونه‌های پسوندهای متداول com، org و ir هستند و انتخاب نام دامنه مناسب و ساده بسیار مهم بوده و همچنین در رتبه‌بندی (Ranking) نتایج جست‌وجوی گوگل نیز تأثیرگذار است.
 
در همین رابطه به تازگی مرکز ثبت دامنه کشوری ایران طی یک اطلاعیه ای اعلام کرده است از ابتدای سال ۱۴۰۲ کلیه درخواست‌های مرتبط با دامنه نقطه آی آر فقط از طریق شناسه‌های کاربری احراز هویت شده پذیرفته خواهد شد و به هیچ یک از درخواست‌های ارسالی (اعم از ثبت، تمدید، لغو، انتقال و نظایر آن) در شناسه‌های کاربری فعلی ترتیب اثر داده نخواهد شد. در این راستا از متقاضیان دعوت شده به منظور جلوگیری از تضییع حقوق خود، در اسرع وقت با مراجعه به این لینک، نسبت به تکمیل اطلاعات شناسه کاربری و احراز هویت اقدام کنند و مسئولیت عدم اقدام در این خصوص بر عهده کاربر می‌باشد.
 
استقبال مشروط وزیر ارتباطات از فعالیت استارلینک در ایران
عیسی زارع پور در حاشیه جلسه این هفته هیئت دولت درباره امکان فعالیت اپراتور استارلینک در ایران اظهار کرد: ما از فعال شدن اپراتورهایی که  اینترنت‌ ماهواره‌ای ارائه می‌دهند استقبال می‌کنیم. همین الان هم دو سه اپراتور هستند که اینترنت ماهواره‌ای در نقاط دورافتاده روستایی ارائه می‌کنند، اما طبق قواعد بین‌المللی هر اپراتور اینترنت ماهواره ای که بخواهد در قلمروی یک کشور سرویس  ارائه کند باید قواعد سرزمینی آن کشور را رعایت کند.
 
وی ادامه داد: ما این قواعد را به همه این اپراتورها از جمله استارلینک ابلاغ کرده‌ایم و اگر این قواعد را بپذیرند، ما از فعالیت آنها استقبال می کنیم. ما ۳ هزار روستا داریم که هنوز به اینترنت متصل نیستند که با این اقدام می‌توان آن‌ها را به اینترنت متصل کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.