فناوری اطلاعات

December 30, 2022
13:07 جمعه، 9ام دیماه 1401
کد خبر: 141725

بیش از هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال پروژه مخابراتی در کردستان اجرا شد

مدیر مخابرات منطقه کردستان گفت: در ۹ ماهه سال جاری هزار و ۳۵۶ میلیارد ریال پروژه در بخش‌های توسعه سیستم‌های مخابراتی، حوزه سیار، توسعه دیتا، حوزه انتقال، شبکه کابل و فیبرنوری در استان اجرا شد.
آزاد حکمت روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ایجاد مرکز مستقل با حذف کابل‌های اقماری در ۱۷ روستا با ظرفیت‌سازی هزار و ۴۷۲ پورت، تعویض سوییچ های قدیمی در ۱۰ نقطه با مجموع هزار و ۹۲۰ پورت، توسعه سوییچ تلفن ثابت در ۵۲ مرکز شهری و روستایی با مجموع ظرفیت‌سازی ۲ هزار و ۸۶۰ پورت ثابت ADSL و VDSL از جمله اقدامات انجام شده در حوزه سیستم های مخابراتی است.
 
وی ایجاد اینترنت ADSL به میزان ۴۴۸ پورت در ۱۱ روستای جدید، دایری چهار هزار و ۹۷۳ خط تلفن ثابت برای مشتریان جدید، دایری ۱۴ هزار و۷۴۷ پورت جدید اینترنت پر سرعت مخابرات (ADSL)، دایری ۳۸۷ مشترک جدید FTTH و افزایش ظرفیت منصوبه FTTH به میزان هزار و ۲۴ پورت در شهرستانهای سنندج، قروه و مریوان را از دیگر پروژه های حوزه سیستم های مخابراتی اعلام کرد.
 
سرمایه‌گذاری ۷۸۵ میلیارد ریالی در بخش توسعه حوزه سیار
حکمت با اشاره به اینکه در بخش توسعه حوزه سیار ۷۸۵ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است افزود: احداث هفت سایت جدید فول تکنولوژی موبایل در شهرستان های بانه، سنندج، قروه و مریوان، ارتقای تکنولوژی اینترنت موبایل از نسل دوم به نسل‌های سوم و چهارم در شهرستان‌های بانه، بیجار، سنندج، سقز، قروه، مریوان، کامیاران و دهگلان بر روی ۲۹ سایت از پروژه‌های اجرا شده در این حوزه است.
 
وی افزود: در بخش توسعه دیتا نیزبا مجموع سرمایه گذاری ۲۱ میلیارد ریال، برگردان UPLINK شهرستان‌های کامیاران، دیواندره و بانه بر روی لینک ۱۰G (معادل پنج برابر شدن پهنای باند) به صورت مجزا در هر شهرستان، برگردان ترافیک بانه، برگردان ترافیک مراکز وحدت و هشترودی سنندج بر روی سوئیچ مرکز وحدت و برگردان MPLS کشوری از مرکز PC به مرکز شهید چمران از اقدامات اجرا شده با هدف افزایش سرعت اینترنت قابل ارائه به مشتریان مخابراتی است.
 
مدیر مخابرات منطقه کردستان اجرای پروژه های برگردان ترافیک در مرکز شهید چمران سنندج، توسعه uplink مرکز شهید رشیدی نیا به۱۰G، ارتقا و بهینه سازی ظرفیت Bras استان، ارتقای uplink در ۷۱مرکز روستایی در شهرستان های بانه، بیجار، دهگلان، دیواندره، سقز، سنندج، قروه، کامیاران، مریوان و سروآباد را از دیگر فعالیت‌های مخابراتی در بخش توسعه دیتا اعلام کرد.
 
سرمایه گذاری ۲۵۹ میلیارد ریالی در توسعه حوزه انتقال
مدیر مخابرات منطقه کردستان همچنین به پروژه های اجرا شده با سرمایه گذاری ۲۵۹ میلیارد ریال در توسعه حوزه انتقال استان اشاره کرد و گفت: افزایش پهنای باند و فراهم کردن زمینه ارائه پهنای باند به اپراتورهای همراه اول و ایرانسل از جمله این برنامه‌ها است.
 
وی به نصب و راه اندازی ۵۰ دستگاه CWDM در شهرستان‌های بیجار، دهگلان، دیواندره، سقز، سنندج، قروه، کامیاران، مریوان و سروآباد، نصب و راه اندازی هفت لینک رادیو در شهرستان‌های بیجار، سقز، قروه، دهگلان و دیواندره، نصب و راه‌اندازی تجهیزات لازم در راستای افزایش ظرفیت و برگردان ترافیک به تعداد ۲۱ مورد در شهرستان های بیجار، دهگلان، سقز، سنندج، قروه، مریوان را از دیگر پروژه های مخابراتی عنوان کرد.
 
اجرای بیش از پنج هزار کیلومتر فیبرنوری
حکمت با اشاره به اینکه تحقق برنامه‌های شهر هوشمند و ارائه خدمات مخابراتی بر بسترهای نوین ارتباطی در دستور کار منطقه قرار دارد و افزود: در بخش شبکه کابل و فیبرنوری از ابتدای سال جاری تا کنون ۲۵۱ میلیارد ریال سرمایه گذاری صورت گرفته است.
 
وی افزود: اجرای ۹۰ کیلومتر کابل کشی فیبرنوری در نقاط شهری و روستایی، تبدیل ۷۰ کیلومتر فیبر هوایی به خاکی، اجرای فیبر سایت های BTS موبایل به منظور ارتقای کیفیت در شهرستان های سنندج، سقز، قروه و مریوان بر روی ۱۲ سایت، اجرای بیش از ۲۰ کیلومتر فیبر خاکی قروه به دلبران با هدف برگردان ارتباط رادیویی به فیبر و اجرای بیش از ۱۰ کیلومتر شبکه FTTH در روستای آساوله را می توان به عنوان پروژه های این منطقه در حوزه فیبر نوری برشمرد.
 
مدیر مخابرات منطقه کردستان با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۶۰ طرح فیبر اختصاصی مربوط به سازمان‌ها و شرکت‌های سطح استان در دست اقدام قرار دارد، گفت: از آغاز پروژه و برنامه های فیبرنوری تاکنون پنج هزار و ۵۶ کیلومتر فیبرنوری در استان اجرا شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.