اپراتورها

تلفن همراه

December 30, 2022
14:38 جمعه، 9ام دیماه 1401
کد خبر: 141744

وزیر ارتباطات: در‌حال بررسی خسارات مالی وارد‌شده به اپراتورهای موبایل هستیم

زارع‌پور از پیشنهاد طرحی برای جبران ضرر اپراتورها در شورای عالی فضای مجازی خبر داد که قرار است در جلسه آتی شورا مطرح شود.
 
وزیر ارتباطات با اشاره به خسارت‌هایی که فیلترینگ به اپراتورهای موبایل زده است، گفت در‌حال بررسی این موضوع هستند. زارع‌پور همچنین از پیشنهاد طرحی برای جبران ضرر اپراتورها در شورای عالی فضای مجازی خبر داد.
 
سه ماه از فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ می‌گذرد و این امر خسارات زیادی به کسب‌وکارها و اپراتورهای تلفن همراه وارد کرده است. «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره ضرر وارد‌شده به اپراتورهای موبایل گفت تنها رایتل به «ورشکستگی» اشاره کرده و اپراتوری است که مشکلات زیادی دارد: «اما در مورد باقی اپراتورها، نامه‌هایی که در‌این‌باره نوشته‌اند را بررسی می‌کنیم.»
 
به گفته وی دو پلتفرم فیلتر‌شده کنونی (اینستاگرام و واتس‌اپ) سهمی جدی در ترافیک بین‌الملل اپراتورها داشته‌اند و محدود‌شدن آن‌ها باعث کاهش ترافیک بین‌الملل اپراتورها شده است: «درآمد اپراتورها که فقط از ترافیک بین‌الملل نیست؛ درآمد از طریق صوت، خدمات ارزش افزوده و ترافیک داخل نیز حاصل می‌شود.»
 
زارع‌پور در ادامه گفت مجموع ترافیک داخل و خارج کشور در این ایام نسبت به قبل بیشتر هم شده و تولید و مصرف ترافیک در داخل کشور افزایش پیدا کرده: «این درست است که تعرفه ترافیک داخلی کمتر و نیم‌بها‌ست، اما به‌هر‌حال درآمدی برای اپراتورها به‌همراه دارد.‌ ضمن اینکه درآمد از صوت و مکالمات مردم هم طی این مدت افزایش یافته است.»
 
وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه آن‌ها متولی این حوزه هستند و نباید بگذارند مشکلی جدی برای اپراتورها پیش بیاید، گفت اپراتورها پیشران اقتصاد دیجیتال هستند و اگر مشکل پیدا کنند، بقیه هم مشکل پیدا می‌کنند.
 
او در پایان اعلام کرد مصوبه‌ای را در جلسه آتی شورای عالی فضای مجازی پیشنهاد خواهند کرد که مدل جدیدی در زنجیره اقتصاد دیجیتال ایجاد می‌کند و اوضاع اپراتورها را تا حدودی بهبود می‌بخشد.
 
گفتنی است شرکت‌های شاتل، ایرانسل و مبین‌نت در نامه‌هایی جداگانه به وزارت ارتباطات، از کاهش درآمد خود به‌دلیل افزایش فیلترینگ سخن گفته‌اند. این نامه‌ها به‌تازگی از سوی یک گروه هکری موسوم به «ZZA» منتشر شده‌ بود و وزیر ارتباطات امروز به‌طور تلویحی آن‌ها را تأیید کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.