فناوری اطلاعات

December 30, 2022
14:49 جمعه، 9ام دیماه 1401
کد خبر: 141748

فناوری شما را از سطوح عمیق خستگی نجات می دهد

بر اساس یافته های یک مطالعه جدید، درگیری مداوم ذهنی ناشی از توجه به رسانه های اجتماعی می تواند مانع از قرار گرفتن ذهن در یک احساس عمیق و کامل از خستگی شود.
به گفته محققان این سطح عمیق کسالت با سطوح اولیه و سطحی کسالتی که هنگام انتظار در ایستگاه اتوبوس یا انتظار برای شروع یک برنامه تلویزیونی تجربه می کنیم، متفاوت است. با این حال این کسالت اولیه در یکنواختی را می توان فوراً با دیدن صفحات مجازی برطرف کرد، به این معنی که سطح کسالت ما هرگز پیشرفت نمی کند.
 
تیموتی هیل (Timothy Hill) جامعه‌ شناس دانشگاه باث در بریتانیا و پژوهشگر این مطالعات می ‌گوید: خستگی عمیق ممکن است مفهومی کاملاً منفی به نظر برسد، اما در واقع اگر به افراد فرصت تفکر و رشد بدون حواس‌پرتی داده شود، می ‌تواند به شدت مثبت باشد.
 
او می افزاید: ما باید بدانیم که همه‌ گیری جهانی کرونا یک تجربه غم ‌انگیز و مخرب برای هزاران نفر از افراد بود، اما همه ما با داستان‌های کسانی که در قرنطینه توانستند سرگرمی‌ها، مشاغل یا مسیرهای جدیدی در زندگی پیدا کردند، آشنا هستیم.
 
هیل و همکارانش زندگی ۱۵ نفر را بررسی کردند که یا به آنها مرخصی با حقوق داده شده بود یا از آنها خواسته شد در طول همه گیری ویروس کرونا از خانه کار کنند. گفتنی است که سن، مشاغل و سوابق تحصیلی بین شرکت کنندگان، متفاوت بود.
 
در ادامه آن دسته از افرادی که در این مطالعه شرکت داشتند و کسالت عمیق‌تری را تجربه کردند، دریافتند: این حس باعث ایجاد احساس بی‌قراری و پوچی می ‌شود. با این حال، یک عامل دوباره برای پر کردن این خلأ وجود داشت که شامل فعالیت هایی مانند نجاری، پخت و پز و دوچرخه سواری بود.
 
محققان می گویند: بسیاری از مردم این گزینه را ندارند که برای مدت طولانی فقط دور هم بنشینند و هیچ کاری انجام ندهند. با این حال، آنها می گویند در مورد اینکه چگونه رسانه های اجتماعی بر تفکر ما تأثیر می گذارد، باید به یک نکته مهم اشاره کرد.
 
هیل می‌ گوید: مشکلی که ما مشاهده کردیم این بود که رسانه ‌های اجتماعی می ‌توانند خستگی سطحی را کاهش دهند، اما باعث حواس‌ پرتی شده و زمان و انرژی را از بین می برند و ممکن است از پیشرفت افراد به حالت کسالت عمیق جلوگیری کند.
 
هیل در ادامه توضیح می دهد: جالب این است که ما راه‌ های بیشتری را برای جلوگیری از کسالت طراحی کرده ‌ایم. اکنون به لطف رسانه ‌های اجتماعی و هر چیز دیگری که توسط تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و رایانه‌ها ارائه می ‌شود، ذهن ما می‌ تواند شبانه روز پرت شود.
 
به گفته محققان، مطالعات دیگر همچنین نشان داده ‌اند: بی‌حوصلگی و سرگردانی ذهن آزاد، پایه‌ ای حیاتی برای خلاقیت است، به همین دلیل است که بسیاری از ایده‌ های خوب زیر دوش به سراغ ما می ‌آیند.
 
هیل در پایان می‌ گوید: این تحقیق به ما فرصتی داده تا بفهمیم چگونه فضاهای مجازی، استفاده دائمی از تلفن همراه و دستگاه ‌هایی که نوید فراوانی اطلاعات و سرگرمی را می ‌دهند، ممکن است خستگی سطحی ما را برطرف کنند، اما در واقع مانع از یافتن چیزهای معنی ‌دارتر در زندگی می ‌شوند.
 
شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی  Marketing Theory منتشر شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.