اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 31, 2022
12:23 شنبه، 10ام دیماه 1401
کد خبر: 141757

۶۶ درصد جمعیت دنیا در ۲۰۲۲ به اینترنت دسترسی داشتند

۶۶ درصد مردم جهان یعنی ۵.۳ میلیارد نفر در سال ۲۰۲۲ به اینترنت دسترسی داشتند، رقمی که در سال ۲۰۱۹ حدود ۴.۱ میلیارد نفر یعنی ۵۴ درصد جمعیت دنیا را تشکیل می‌داد.
 
طبق گزارش اتحادیه بین‌المللی مخابرات رشد استفاده از اینترنت در اولین سال همه‌گیری کرونا بیش از ۱۰ درصد بود که بیشترین افزایش در این دهه به حساب می‌آید. کشورهای با درآمد متوسط و پایین نیز رشد ۱۵ درصدی را شاهد بودند. عامل اصلی این افزایش استفاده، نیاز به دسترسی به اینترنت و خدمات در وضعیت قرنطینه بود، مثل ویدئوکنفرانس یا آموزش، خرید آنلاین، دسترسی به خدمات عمومی و همچنین مشاوره آنلاین با پزشک.
 
اتحادیه بین‌المللی مخابرات در فصل «چشم‌انداز پهن‌باند: امر معمول جدید» از گزارش «تسریع پهن‌باند برای تحقق واقعیت‌های جدید» که نتیجه کار مشترک اتحادیه جهانی مخابرات و یونسکو است، روندهای جدید اتصال دیجیتالی از جمله دسترسی به اینترنت و وضعیت استفاده در دوره بعد از همه‌گیری را بررسی کرده‌ است.
 
دسترسی به اینترنت: متوسط سرعت جهانی
متوسط سرعت دانلود و آپلود در ژانویه ۲۰۱۹، ۱۰۰ مگابیت در هر ثانیه بود که با آغاز قرنطینه‌های سراسری از مارس و مه ۲۰۲۰ افزایش یافت و در نوامبر ۲۰۲۰ به حدود ۱۴۰ مگابیت رسید.
متوسط سرعت آپلود و دانلود در جهان
 
به گزارش اتحادیه بین‌المللی مخابرات، یک خانواده چهارنفره نیاز به سرعت دانلود حدوداً ۱۰۰ مگابیت در ثانیه و سرعت آپلود ۳۵ مگابیت در ثانیه دارند تا ویدئوکنفرانس‌های باکیفیت برگزار کنند، در حالی که فقط برای یک نفر سرعت دانلود و آپلود ۲۵ و ۵ مگابیت‌ در ثانیه جواب می‌دهد.
 
بسیاری از خانوارها در دوره همه‌گیری مشکل سرعت اینترنت داشتند. تقریباً ۶۰ درصد از خانوارهای با درآمد پایین در ایالات متحده آمریکا گزارش دادند که پهن‌باندشان در همه‌گیری، کیفیت لازم برای انجام کارهایشان را نداشته است. به گزارش اتحادیه بین‌المللی مخابرات به نقل از FCC، میزان شکایت‌ها از سرعت پهن‌باند در موج اول کرونا ۱۷۶ درصد افزایش یافت.
 
در نتیجه چنین وضعیتی، مساله پهن‌باند به موضوعی مهم در سیاست‌گذاری بسیاری از کشورها تبدیل شد. مثلاً اتحادیه اروپا هدف ۱۰۰ مگابیت سرعت در هر ثانیه برای همه خانوارهای این منطقه و پوشش سراسری 5G را جزو اهداف خود تا ۲۰۳۰ بیان کرد.
 
در کنار اشاره به دسترسی ۶۶ درصدی مردم دنیا به پهن‌باند اینترنت، باید به این مساله نیز توجه کرد که این ارقام، سرعت‌های متوسط جهانی هستند و در این میان، بیش از نیمی از خانوارها دسترسی به اینترنت باکیفیت برای ویدئوکنفرانس ندارند. از سوی دیگر تفاوت آشکاری در وضعیت دسترسی گروه‌های پردرآمد و کم‌درآمد مشهود است.
 
همچنین سرعت پهن‌باند همراه در کشورهایی با درآمد پایین و متوسط از جمله خاورمیانه، آفریقای شمالی و جنوب صحرای آفریقا، بیشتر از پهن‌باند ثابت است.
جادوی نرم‌افزارهای برشبکه (OTT)
در روند دیجیتالی‌سازی جامعه، خدمات جدید از جمله خدماتی که نرم‌افزارهای بر شبکه یا OTTها (Over-the-top media service) ارائه می‌دهند توسعه بیشتری می‌یابند.
 
بر اساس گزارش Axon Partners که در مه ۲۰۲۲ منتشر شد، پلتفرم‌های ویدئویی، اجتماعی و بازی‌ها بیش از ۷۰ درصد ترافیک جهانی را به خود اختصاص دادند.
سهم OTTها و خدمات مختلف‌شان از ترافیک اینترنت و خدمات جهانی در سال ۲۰۲۱
 
Axon Partners همچنین پیش‌بینی می‌کند رشد استفاده از اینترنت متوقف نشود و متوسط استفاده ماهانه کاربر در سال ۲۰۲۳ به ۱۶.۲ گیگابایت برسد که در قیاس با رقم ۸.۵ گیگ ۲۰۲۱، میزان قابل توجهی است. افزایش رشد استفاده از داده نتیجه پخش ویدئویی آنلاین و همچنین بازی‌های آنلاین است. از طرف دیگر، دسترسی به اینترنت پرسرعت از جمله فیبر و 5G استفاده را افزایش می‌دهد.
 
کووید-۱۹ پهن‌باند را به پیش راند
کووید-۱۹ یکی از بزرگ‌ترین اتفاق‌های تاثیرگذار بر ماهیت پهن‌باند بود که بر سرعت، استفاده از داده و مقرون‌به‌صرفه بودن تاثیر گذاشت. همه‌گیری همچنین شکاف دیجیتالی را عمیق‌تر کرد و نشان داد چطور عدم دسترسی میلیون‌ها نفر به اینترنت، باعث محرومیت آنها از خدمات عمومی یا آموزش شده و چگونه دسترسی به اینترنت برای بقیه، وضعیت را برایشان بهبود بخشیده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.