5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

اینترنت و شبکه

تحلیل بازار

تلفن همراه

رگولاتوری

فناوری

فناوری اطلاعات

لبه تکنولوژی

مخابرات فضایی

December 31, 2022
22:20 شنبه، 10ام دیماه 1401
کد خبر: 141813

پیشگویی‌های مدیران مخابراتی جهان برای 2023

ICTna.ir – اینفورما با انتشار مقاله ای در گفتگو با جمعی از مطرح ترین مدیران مخابراتی دنیا، پیشگویی های خود در باره صنعت مخابرات در سال 2023 را در آخرین روز سال 2022 را گردآوری و منتشر کرده است که در ادامه آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، ترجمه آن را عینا منتشر میسازد: 
 
Crystal-Ball-770x285.jpg
 
 
CAPEX در  2023 ثابت خواهد بود
 
در بازار مخابرات سیار، سال 2023 مستلزم کنترل مالی قوی توسط اپراتورها است زیرا رشد درآمد مشهود است اما فشار تورمی بر هزینه های عملیاتی همچنان حاشیه سود را کاهش می دهد. ثبات در کارایی عملیاتی برای بسیاری اولویت اصلی خواهد بود. CAPEX در سال 2023 ثابت خواهد بود و اپراتورها باید هدف روشنی از استفاده از کپکس داشته باشند تا هم رشد کسب و کار درآمدزا را ادامه دهند و هم از توقف خدمات شبکه و فناوری های قدیمی پیروی کنند.
 
فیل کندال، مدیر اجرایی از گروه ارائه دهنده خدمات، تجزیه و تحلیل استراتژی در این زمینه میگوید: 
 
به ویژه 3G در بازارهای بالغ تر (اگرچه هنوز یک پلتفرم پهن باند تلفن همراه مهم در برخی مناطق در حال توسعه است) تحت نظارت شدیدتری قرار خواهد گرفت و تأثیر آن بر OPEX به طور قابل توجهی خارج از سهم محدود آن از ترافیک داده تلفن همراه قرار خواهد داشت. ارزش اقتصادی واقعی شبکه‌های کارآمدتر و جدیدتر تنها زمانی کاملاً قابل درک است که شبکه‌های قدیمی بازنشسته شوند. این، برای اپراتورهایی که می‌توانند در سال 2023 به آن دست یابند، دستاورد عظیم و معناداری خواهد بود. 
 
 
 
 
Intelligent RAN یک  شبکه 5G بهینه سازی شده «فول باند» ارائه می دهد
 
اگرچه تلاش‌هایی برای پایان عمر شبکه‌های 2G و 3G در حال انجام است، ولی بسیاری از CSPها (عرضه کنندگان خدمات ارتباطی!) باید چندین نوع BTS را در 2G، 3G، 4G و 5G برای سال‌های طولانی نگهداری کنند. علاوه بر این، آنها باید طیف وسیعی از باندهای فرکانسی خود را (شاید تا 20 تکه باند یا بیشتر!) در این سایتها جای دهند. مسئله مهم دیگر، نیاز به کاهش هزینه های OPEX، به ویژه مصرف برق است. اگرچه سخت افزار 5G نسبت به 4G در مصرف انرژی کارآمدتر است و بهره وری بهتری دارد، اما مصرف برق کل شبکه های 5G بیشتر خواهد بود زیرا شبکه های 5G بسیار متراکم تر هستند و به BTSهای بیشتری نیاز دارند و این در مجموع یعنی مصرف برق بیشتر!
 
فناوری RAN هوشمند یا همان اینتلجنت رن، بر مبنای هوش مصنوعی برای به حداکثر رساندن کارآمدی استفاده و انتقال همه باندهای فرکانسی موجود (از جمله باندهای باند باریک قدیمی FDD) به 5G استفاده خواهد شد.
 
مرکز تحقیقاتی Counterpoint Research معتقد است که سرویس‌های RAN هوشمند در طول سال 2023 از نظر تجاری به موضوع اصلی تبدیل خواهند شد که منجر به مدیریت کارآمدتر شبکه و صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود. علاوه بر این، فناوری RAN هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی برای به حداکثر رساندن بهره وری استفاده و انتقال همه باندهای فرکانسی موجود – از جمله باندهای باند باریک قدیمی FDD – به 5G استفاده خواهد شد.
 
گرت اوون، نویسنده در Conterpoint Research
 
 
 
نبرد اپراتورها برای احیای بنیه مالی
 
سال 2022 شاهد درگیری‌های اولیه در نبردی بودیم که اپراتورهای تلفن همراه برای بازگرداندن بینه مالی خود و ارائه بازدهی مثبت از سرمایه‌گذاری پس از سال‌ها کاهش قیمت سهام آغاز کرده‌اند. در سال 2022 ما شاهد فراخوانی برای ارائه دهندگان OTT برای پرداخت هزینه ای برای انتقال داده های مربوط به برنامه های خود و همچنین مذاکرات ادغام در چند کشور از جمله کانادا و بریتانیا بودیم.
 
این تحولات در سال 2023 تبلور بیشتری خواهد داشت، زیرا درک این موضوع که منابع درآمدی جدید قابل توجهی در پیش روی اپراتورها وجود ندارد، قطعیت میابد. حالا دیگر به طور گسترده پذیرفته شده است که 5G در افزایش ARPU شکست خورده و نقش خاصی ایفا نمیکند و اینترنت اشیاء سلولی آنقدر ناامید کننده بوده است که اپراتورهای موبایل، از این فضا خارج می شوند و بخش های IoT خود را می فروشند یا تعطیل می کنند!
 
این به نوبه خود منجر به جدل هایی در مورد چگونگی دستیابی به اهداف اجتماعی مانند پوشش توسعه یافته و افزایش قابلیت اطمینان شبکه خواهد شد؛ در حالی که این موارد مثل همیشه در نهایت بی نتیجه خواهند بود، به اشتراک گذاری شبکه بیشتر و شبکه های روستایی یکتا و متحد شده بهترین نتایج این جدل ها میتواند باشد. ارائه دهندگان OTT با موفقیت از هرگونه تحمیل هزینه برای اپراتورها جلوگیری خواهند کرد، اما به طور داوطلبانه داده های ارسال شده به کاربران را از طریق فشرده سازی، حذف اجرای خودکار روی ویدیوها و سایر اقدامات کاهش ترافیک، در نهایت کاهش می دهند. یک اثر و ضربه این کار، کاهش بیشتر روند رشد داده‌های تلفن همراه است که در بیشتر کشورها به زیر 20 درصد می‌رسد و این سؤال را ایجاد می‌کند که آیا انفجار یک دهه داده در حال پایان است؟
 
هیچ یک از اینها کمک چندانی به وضعیت مالی اپراتور در سال 2023 نمی کند، اما مسیری را برای کاهش سرمایه گذاری در سال های بعدی ممکن می کند.
 
ویلیام وب از Access Partnership
 
 
 
شرکت‌های مخابراتی به شرکت‌های فناوری تبدیل خواهند شد
 
ما بر این باوریم که سال 2023 شتابی را در تبدیل شرکت‌های مخابراتی به شرکتهای «تکنولوژیک» تجربه خواهیم کرد که تا بحال سابقه نداشته است. این امر با دو تغییر مشخص انجام خواهد شد: اول، شرکت های مخابراتی باید نوآوری های خود را رو کنند و خدمات جدیدی ارائه کنند که روابط آنها با مشتریان را فراتر از یک ارائه دهنده اتصال توصیف کند. به عنوان مثال، سویس‌کام، خارج از سوئیس، با آموزش کارکنان فنی و تجاری به منظور مشاوره و مشورت با مشتریان خود در سفر ابری خود، ارزشی را که به مشتریان ارائه می دهد، گسترش می دهد. و تلیا مستقر در سوئد، 10 درصد از نیروی کار خود را برای ساخت و راه اندازی برنامه های کاربردی هوش مصنوعی و ML بومی ابری آموزش می دهد.
 
دوم، شرکت های مخابراتی باید با اجرای شبکه خود به عنوان یک پلتفرم را آزمایش کنند. این روش جدیدی را برای کسب درآمد از ساخت شبکه آنها و ایجاد یک MVNO جدید سودآور در عرض چند روز با حداقل 10هزار مشترک فراهم می کند. اگرچه آنها معمولاً با استفاده از برنامه‌های کاربردی قدیمی، نیروی کار سنتی و فرآیندهای توسعه طولانی مدت کار می‌کنند، ما بیشتر و بیشتر شرکت‌های مخابراتی را خواهیم دید که چشم‌انداز و تمایل روشنی برای دستیابی به نوآوری و بهبود تجربه مشتری دارند. شرکت‌های مخابراتی که از فرصت تحول استقبال می‌کنند، موقعیت بهتری برای باز کردن فضا و دستیابی به رشد خواهند داشت.
 
آدولفو هرناندز، معاون رئیس واحد تجارت جهانی مخابرات در AWS
 
 
 
قدرت اپراتورها برای دیکته کردن سیاست تضعیف خواهد شد
 
سال 2023 سال تغییر میزان نفوذ اپراتورها به رگولاتورها و سیاست گذاران مخابراتی خواهد بود. توانایی مخابرات سنتی، به ویژه اپراتورهای تلفن همراه، برای دیکته کردن دستور کار و سیاست به طور قابل توجهی تضعیف خواهد شد، زیرا بسیاری از گروه های ذینفع دیگر، پیام های جایگزینی را بیان می کنند. در حالی که 5G عمومی به وضوح در برابر تبلیغات خود صنعت ناکام می ماند این روند بیشتر به چشم خواهد آمد. شرکت‌ها، شهرداری‌ها و شاخه‌های دولتی مانند ارتش می‌خواهند شبکه‌های 5G و فیبر خود را مستقلا بسازند. تقاضاهای مداوم برای طیف انحصاری تلفن همراه برای MNOهای ملی در آستانه WRC23 با فشار طرفداران 5G مشترک و خصوصی، دسترسی بی‌سیم محلی ثابت یا همان FWA، شبکه‌های ماهواره‌ای، وای‌فای و نظایر آن مواجه خواهد شد.
 
معیارهای معیوبی که بسیاری از لابی‌های قدیمی و مشاوران رام آنها و دلالان لابی گر، برای متقاعد کردن رگولاتورها استفاده می‌کنند، با بررسیهای دقیق‌ رنگ میبازد و از بین خواهند رفت: درصد پوشش فقط در فضای باز، حجم کل ترافیک داده، مناطق تحت پوشش تایید شده، «انرژی در هر بیت»، همه این آمارها وانمود میکنند که ابزارهای نظارتی "آسان" و راحتی برای رگولاتورها بوده اند، اما اغلب برای مبهم کردن فضا و میزان سنجش، استفاده می شوند. سیاستگذاران در برابر ادعاهای جعلی که در واقع، فقط ادعاهای اپراتورهایی هستند که به طور سنتی به دنبال حفظ قدرت انحصاری در بازارند، یا سایر CSPها و شرکت‌های ابر/محتوا را در مضیقه قرار می‌دهند، رودرو خواهند شد. علاوه بر تلاش‌های مستمر (و عمدتاً مضحک) برای وادار کردن شرکت‌های اینترنتی به پرداخت هزینه زیرساخت‌های مخابراتی، می‌توانیم انتظار عقب‌نشینی در برابر طیف مشترک و بدون مجوز و شاید تقاضا برای «ریاضت و کاهش مصرف داده‌ها» بر اساس ادعاهای مشکوک اپراتورها را در مورد شدت انرژی را شاهد باشیم.
 
دین بابلی، مدیراجرایی Disruptive Analysis
 
 
 
چالشی برای بی طرفی شبکه
 
به دنبال رهبری آفکام، رگولاتور انگلستان، که پیشنهاد مدرنیزه کردن قوانین خود را دارد، رگولاتورهای مخابراتی اروپا و آمریکای لاتین فراخوانی برای دریافت شواهد در مورد عملکرد و اثربخشی مقررات بی‌طرفی شبکه صادر خواهند کرد. آنها همواره متوجه خواهند شد که این سیاست باعث شکست و ضربه به منافع مصرف کنندگان، نوآوران و سرمایه گذاران می شود. این کشورها می‌خواهند با شبکه‌های هوشمند 5G پیشروی کنند، اما سیاست‌هایی برای حفظ یک ابزار گنگ به نام بیطرفقی شبکه طراحی شده‌اند میتونند یک ترمز در مقابل این سیاست باشد. این را نمی توان حتی با تکنیک های برش پیشنهادی حل کرد. مهمتر از آن، مصرف کنندگان از آزادی انتخاب خود محروم می شوند، زیرا مجبور می شوند برای همه داده ها به طور یکسان ارزش گذاری کنند و پول بدهند، در مقایل سلایق و ترجیحات آنها نشان می دهد که ارزش های متفاوتی برای داده های مختلف قائل هستند و فکر میکنند باید برای یک ترافیک کمنتر و یک ترافیک بیشتر خرج کنند و نه یکسان!
سیاست گذاران متوجه خواهند شد که میلیاردها دلار سرمایه گذاری در شبکه را به خاطر یک سیاست به ظاهر خوب و قشنگ، که به مصرف کنندگان خدمت نمی کند، مبادله می کنند. استارت آپ ها یا سرمایه گذاران، و در کل و به بیان ساده، هیچ کشور پیشرو 5G قوانین بی‌طرفی شبکه سختی ندارد و با این حال آنها با قانون رقابت و قوانین شفافیت از مصرف‌کنندگان و اکوسیستم محافظت می‌کنند. به نظر میرسد امسال، پایانی بر برخی از این مفاهیم است.
 
 جان استرند، تحلیلگر مخابرات
 
 
 
5G FWA و شبکه های خصوصی موضوعات داغی خواهند بود
 
راه اندازی شبکه های 5G SA تا پایان سال 2023 به نقطه عطف خود خواهد رسید. در برخی از بازارها مانند ایالات متحده آمریکا، هند، چین و بخش هایی از اروپا و جنوب آسیا، شاهد فعالیت های بیشتری از سوی اپراتورها در مورد استفاده از قابلیت های برش شبکه 5G SA برای ارتقاء و ارتقاء و ارتقاء خواهیم بود!
 
 
ما تخمین می‌زنیم که معدن و تولید دو بخش برتری خواهند بود که شبکه‌های خصوصی در سال 2023 در آن حضور پررنگی خواهند یافت. مسائل تجاری اگرچه امیدوارکننده است اما هنوز باید ثابت شود و افق بازگشت سرمایه یا مزایای فوری معیارهای کلیدی خواهد بود که تعیین می‌کند این پروژه‌ها چگونه اسکیل خواهند شد. به شرکت های مشابه در همان ورتیکالها و همچنین سایر ورتیکال ها باید به دقت تحت نظر قرار گیرند. چین، استرالیا، ایالات متحده آمریکا، آلمان، خاورمیانه و کره این روند را رهبری خواهند کرد.
 
ما معتقدیم اروپا و آسیا (هند و اقیانوسیه) در سال 2023 شاهد موج قدرتمندی از تمرکز و جهش FWA خواهند بود و مشترکان 5G FWA در سطح جهانی نسبت به سال 2022 دو برابر خواهند شد.
FWA داغ ترین موضوع بوده و به عنوان قاتل 5G تبلیغ می شود. تقاضا برای پهنای باند پرسرعت به لطف همه‌گیری کرونا در سه سال گذشته و همه تلاش‌ها برای پر کردن شکاف دیجیتال و دسترسی محدود فیبر به بالاترین حد خود رسیده است. با این حال، اولین مرحله استقرار FWA بین سال‌های 2020-2022 با محدودیت‌های عرضه در سمت مودم و همچنین استقرار کندتر پوشش 5G به ویژه با ظرفیت و طیف توان بالاتر مانند باند C و mmWave مخدوش شد. ما بر این باوریم که در سال 2023 با کاهش قیمت‌های مودمهای فایوجی، FWA جایگزین فعالیت‌های تهاجمی به بازار می‌شود و تمرکز بیشتری بر عرضه 5G FWA خواهیم داشت. کشورهای خاورمیانه با FWA پیشتاز بوده اند و اکنون ایالات متحده از آن پیروی می کند. ما معتقدیم اروپا و آسیا (هند و اقیانوسیه) در سال 2023 شاهد موج قدرتمندی از توسعه و جهش FWA خواهند بود و مشترکان 5G FWA در سطح جهانی نسبت به سال 2022 دو برابر خواهند شد.
 
نیل شاه، محقق در مرکز تحقیقات Counterpoint
 
 
تاثیر تورم
 
ما انتظار افزایش مداوم استفاده از 4G و 5G را داریم، زیرا مردم در سراسر کشور زندگی خود را به طور فزاینده ای دیجیتالی می کنند. وظیفه شبکه های تلفن همراه برای ارائه زیرساخت شبکه ای که قادر به پشتیبانی از یک تجربه سریع و قابل اعتماد باشد، خواهد بود.
 
صنایع، همچنان تاثیر تورم و افزایش قیمت انرژی را بر هزینه تجارت در سال 2023 را به دوش خواهند کشید. تعهدات نظارتی مانند حذف تجهیزات فروشنده های پرخطر (منظور نویسنده وندورهای چینی است)، انطباق با قانون امنیت مخابرات بریتانیا، و ادامه توسعه شبکه های روستایی (چیزی شبیه به USO در ایران)، همچنان هزینه ها را افزایش خواهند داد. این امر، بحث ادغام در بازار را بیشتر در مرکز توجه قرار میدهد، زیرا این اسکیل MNOها از اتخاذ تصمیمات سخت سرمایه گذاری جلوگیری می کند و به آنها اجازه می دهد تا سرمایه گذاری را در همه جبهه ها ادامه دهند و نوآوری و رشد در بازار ایجاد کنند.
 
ایین میلیگان، مدیر ارشد شبکه، Three UK
 
 
 
متاورس صنعتی
 
 بسیاری از مزایای تجاری قابل توجه از متاورس صنعتی حاصل خواهد شد و دیجیتالی شدن صنعت 4.0 مسیری را برای تحقق این مزایا در سال 2023 ایجاد خواهد کرد. متاورس با ترکیبی از فناوری‌های شبکه، ارتباطات و فناوری های ابری، به صنایع قدرت می‌دهد تا موانع گران‌قیمت و زمان‌بر را جابجا کنند.با توسعه فعالیت در یک دنیای کاملا مجازی، ما را شاهد فعالیت‌هایی مانند نمونه‌سازی و آزمایش فرآیندهای جدید خواهیم بود – که در قالب دیجیتال بسیار انعطاف‌پذیرتر و قابل دسترس‌تر هستند – و در خط مقدم قرار می‌گیرند و به صنایع اجازه می‌دهند تا عملیات خود را تکرار کنند، آزمایش کنند و اعتبارسنجی کنند.
 
بسیاری از مزایای تجاری مهم، از متاورس صنعتی حاصل خواهد شد و دیجیتالی شدن صنعت 4.0 مسیری را برای تحقق این مزایا در سال 2023 تعیین خواهد کرد.
متاورس صنعتی و Industry 4.0 با استفاده از حسگرهای اینترنت اشیا، هوش مصنوعی (AI)، یادگیری ماشین (ML)، داده‌های فراگیر و سایر فناوری‌های پیشرفته، دیدگاه یکسانی از عملیات هوشمند، متصل و انعطاف‌پذیر را به ارمغان میاورند. به عنوان یک توسعه طبیعی از Industry 4.0، متاورس به پیشبرد این چشم انداز با رویکرد "اول مجازی" ادامه خواهد داد. با شبکه های صنعتی پیشرفته ساخته شده بر روی بی سیم خصوصی سریع و منعطف 4G/5G، IP/MPLS با کارایی بالا و حمل و نقل نوری، محاسبات لبه و غیره، شرکت ها از تولید و تدارکات گرفته تا خدمات شهری، حمل و نقل، مراقبت های بهداشتی و نظایر آن، مزایای دیجیتالی شدن را تجربه خواهند کرد. 
 
کریس جانسون، رئیس بخش جهانی کسب و کار نوکیا
 
 
 
پلتفرم های RIC
 
فکر می‌کنم در سال 2023 اولین معاملات تجاری برای سیستم‌های مدیریت خدمات و ارکستراسیون (SMO) مورد استفاده در شبکه‌های Open RAN و کنترل‌کننده هوشمند RAN (RIC) متمرکز و غیرواقعی خواهد بود که به اپراتورها کنترل بیشتری بر نحوه عملکرد شبکه‌هایشان می‌دهد. پیکربندی، بهینه سازی و خودکارسازی شبکه معجزه ای است که از این طریق در انتظار اپراتورهاست. این سیستم‌ها باید از RAN سنتی و «هدف‌ساز» پشتیبانی کنند که همچنان اکثر محموله‌های جدید RAN در سال 2023 و اکثریت قریب به اتفاق پایگاه نصب‌شده را شامل می‌شود. به این ترتیب، پشتیبانی از رابط های ابتکاری قابلیت همکاری OSS مورد استفاده در شبکه های سنتی خودسازماندهی (SON) مورد نیاز خواهد بود. SMO می تواند مبنایی برای یک OSS نسل بعدی باشد که حمل و نقل و هسته مرکزی و همچنین RAN را مدیریت می کند.
 
اپراتورهایی که سریع‌تر از فناوری RIC استقبال می‌کنند، باید شاهد پیشرفت‌هایی در بهره‌وری عملیاتی و تجربه کاربر باشند.
به این ترتیب، فروشندگان سنتی OSS برای این فرصت تلاش خواهند کرد. RIC شاهد خواهد بود که فروشندگان موجود SON به پارادایم جدید و همچنین تعدادی از تازه واردان خیر مقدم خواهند گفت. پلتفرم RIC با غنی ترین مجموعه برنامه ها و کیت توسعه نرم افزار (SDK) که به اپراتورها اجازه می دهد به راحتی موارد استفاده خود را ایجاد کنند، یکه تازی خواهند کرد. اپراتورهایی که سریع‌تر از فناوری RIC استقبال می‌کنند، باید شاهد پیشرفت‌هایی در بهره‌وری عملیاتی و تجربه کاربر باشند. موارد استفاده گمانه‌زنی‌ برای RIC که می‌تواند درآمد جدیدی را برای اپراتورها ایجاد کند، نشان آخر را در بالای کیک کنترل هوشمند قرار می‌دهد.
 
جیمز کراشاو، رهبر تحویل خواه از Omdia
 
 
 
مرگ سیم کارت 
 
روزهای زندگی سیم کارت به شماره افتاده است و سال 2023 سالی خواهد بود که در نهایت برای همیشه سیم کارت، جایگزین می شود. سیم‌کارت‌ها از اوایل دهه 1990 وجود داشته‌اند و آنها را عملاً در دنیای پرشتاب فناوری قدیمی ترین المنت صنعت موبایل میشناسند. جایگزین های بهتری مانند eSIM و iSIM شروع به جلب توجه می کنند این به این معنی است که دستگاه ها می توانند بین شبکه های مختلف بدون نیاز به تعویض فیزیکی سیم کارت ها جابه جا شوند.
 
اپل اولین حرکت را در فضای مصرف کننده انجام داده است و سیم کارت را به نفع eSIM در آیفون 14 جدید (در برخی بازارها البته!) بازنشسته کرده است – بدون شک سایر سازندگان نیز به زودی از آن پیروی خواهند کرد. در دنیای راهکارهای سازمانی، سیم‌کارت‌های الکترونیکی به این معناست که دستگاه‌های متصل اینترنت اشیا می‌توانند آزادانه در سراسر جهان از جمله بین شبکه‌های عمومی و خصوصی حرکت کنند و در عین حال همیشه متصل باشند. فراتر از این، ما شاهد تحولات بیشتر در مسیر iSIM خواهیم بود که مستقیماً در سخت افزار دستگاه های IoT تعبیه شده است و موارد استفاده پیشرفته تر را نیز فعال می کند.
 
سیم کارت متواضعانه زندگی کاری طولانی و موفقی داشته اند، اما عصر eSIM آغاز میشوند و با آن – آینده و صنعت 4.0 شتاب میگیرد. 
 
 Divya Ghai Wakankar، معاون بازار سازمانی، BICS
 
 
 
هوش مصنوعی و چند متاورس
 
 در سال 2023 هوش مصنوعی به طور فزاینده‌ای در دسترس تعداد بیشتری از سازمان‌ها قرار می‌گیرد، از پیشنهادات متنی پیش‌بینی‌کننده که در Google Mail می‌بینیم تا ربات‌های چت پیچیده که تعامل مشتری را بهبود می‌بخشد. با ابتکاراتی مانند ابتکارات دولت بریتانیا در مورد مقررات هوش مصنوعی، هوش مصنوعی به عنوان یک متحد قدرتمند برای حل بسیاری از چالش ها، نه تنها برای اهداف بازاریابی و ارتباط با مشتری، بلکه برای استعدادیابی و استخدام نیز دیده می شود. علاوه بر این، اگر قبلاً هوش مصنوعی تنها به عنوان راهی برای خودکارسازی کارهای روزمره تلقی می‌شد، امروزه شرکت‌ها در حال بررسی فرصت‌های خلاقانه هوش مصنوعی در بخشهای هنری و حتی مراقبت هستند، و این روند در آینده به گسترش خود ادامه خواهد داد.
 
با ابتکاراتی مانند ابتکارات دولت بریتانیا در مورد مقررات هوش مصنوعی، هوش مصنوعی به عنوان یک متحد قدرتمند برای حل بسیاری از چالش ها دیده می شود. متاورس در حال حاضر به عنوان پیشنهادی تحت رهبری مصرف‌کننده در نظر گرفته می‌شود که به افراد کمک می‌کند بازی‌ها، ویدیوها و زندگی را در سطح کاملاً جدیدی تجربه کنند، از جلسات مجازی گرفته تا ایجاد انجمن‌های خود را بهبود بدهند و شگفت زده بشوند. با این حال، ما می بینیم که قدرت واقعی در متاورس صنعتی و سازمانی نهفته است. این به شرکت‌های تولیدی اجازه می‌دهد تا محصولاتی را با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی و VR با چرخش عملیات فیزیکی در دنیای مجازی طراحی و تولید کنند- چیزی به نام دوقلوهای دیجیتال. با سرمایه‌گذاری در متاورس که قرار است تا سال 2030 به بیش از 824 میلیارد دلار برسد، کسب‌وکارها این زیرساخت‌ها را فعال‌تر در اپریشن خود پیاده‌سازی خواهند کرد و همکاری‌های فرامرزی را تقویت خواهند کرد.
 
النا دیویدسون، مدیرعامل Liberty Comms
 
 
شکاف دیجیتال
 
پر کردن شکاف دیجیتال همچنان به عنوان یک موضوع اصلی در سال 2023 باقی خواهد ماند و هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد. تحقیقات جدید سازمان ملل نشان می دهد که هنوز بیش از 2.9 میلیارد نفر در سراسر جهان به اینترنت متصل نیستند. همانطور که ما به اینترنت به عنوان یک ابزار نگاه می کنیم – به همان روشی که آب، گاز و برق را در نظر می گیریم – زمان آن رسیده است که اتصالات غیرمتصل را هم آنلاین کنیم. این کار کوچکی نیست، شبکه‌ها برای مقابله با افزایش تقاضا تحت فشار دائمی هستند، در حالی که در کنار فناوری‌های جدید تکامل می‌یابند و برای گسترش بیشتر انعطاف‌پذیر باقی می‌مانند.
 
پر کردن شکاف دیجیتال همچنان به عنوان یک موضوع اصلی در سال 2023 باقی خواهد ماند و هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد.
همانطور که به سال 2023 نگاه می کنیم، ارائه دهندگان شبکه به همکاری نزدیک با سازمان های دولتی برای پر کردن این شکاف ادامه خواهند داد. ما در حال حاضر شاهد تخصیص بودجه های عظیم از سوی دولت ها و سازمان های مختلف در سراسر جهان هستیم. این سرمایه‌گذاری در تحول دیجیتال و زیرساخت، مزایای بلندمدت و گسترده‌ای را برای همه ما – هم از نظر اقتصادی و هم از نظر اجتماعی – فراهم می‌کند. اگرچه واضح است که هنوز راه درازی در راه عرضه پهنای باند در پیش داریم، اما آینده امیدوارکننده به نظر می رسد. با همکاری یکدیگر می توانیم پهنای باند را برای همه به واقعیتی در دسترس تبدیل کنیم.
 
مایکل وولف، CTO، Outdoor Wireless Networks
 
 
 
AirBnB مخابراتی در راه است!
 
سال 2023 سالی خواهد بود که صنعت مخابرات بیشتر از همیشه با پلتفرم های ابری بزرگ همکاری می کند. در یک رابطه همزیستی، پلتفرم‌های ابری از جمله Google، AWS و Microsoft Azure زیرساخت‌ها و پلتفرم‌های ابری بسیار مهمی را فراهم می‌کنند و شرکت‌های مخابراتی را در موقعیت جالبی قرار می‌دهند – آن‌ها در زنجیره ارزش 2023 کجا خواهند نشست؟
 
همانطور که خدمات شبکه به تکامل خود ادامه می دهند و با افزایش کمرنگ شدن خطوط مرزی بین شرکت های مخابراتی، ابری و پخش کننده های اینترنتی، اپراتورها باید تجدید نظر کنند که چه ارزشی برای مشتریان نهایی دارند. در واقع، 5G فرصتی هیجان‌انگیز برای شرکت‌های مخابراتی ایجاد می‌کند تا با ایجاد اکوسیستم‌های شبکه و بازارهایی که می‌توان خدمات را به راحتی از آن‌ها خریداری و خریداری کرد، شبکه‌های خود را آزاد کرده و زنجیره ارزش خود را ارتقا بخشند. «AirbnB مخابرات» را تصور کنید که به موجب آن سازمان‌ها با کمک به آنها در تهیه خدمات شبکه از طریق اکوسیستم‌های مجازی‌شده عمده‌فروشی مبتنی بر API که متعلق به خود شرکت‌های مخابراتی است، به اپراتورهای شبکه مجازی تبدیل می‌شوند.
 
 کریس وودوریس، CTIO، Neos Networks
 
 
 
 خرده فروشی در 5G خصوصی
 
بی سیم خصوصی 5G فراتر از صنعت 4.0 با خرده فروشی به عنوان مرز بزرگ بعدی حرکت خواهد کرد. بخش‌های تولید، بنزین، گاز و انرژی با موفقیت از بی‌سیم خصوصی و اج برای افزایش کارایی کسب‌وکار و صرفه‌جویی در هزینه استفاده کرده‌اند. سایر صنایع به زودی مورد توجه قرار خواهند گرفت و سال 2023 سال استفاده از بی سیم خصوصی مبتنی بر 5G خواهد بود و آزمایش در سایر صنایع انجام می شود و خرده فروشی ها پیشتاز این روند خواهند بود. از فعال کردن پرداخت کمتر توسط صندوقدار، تجزیه و تحلیل بلادرنگ، تبلیغات شخصی، ردیابی دارایی و بهینه‌سازی زنجیره تامین، بی‌سیم خصوصی و لبه کلیدی برای باز کردن نسل بعدی تجربه خرید و CX خواهد بود.
 
پذیرندگان قدیمی فناوری سنتی به پذیرندگان اولیه شبکه های خصوصی تبدیل خواهند شد. سایر صنایعی که برای پذیرش 5G در معرض توسعه قرار دارند عبارتند از حمل و نقل، لجستیک/صنعتی و مراقبت های بهداشتی و نظایر آن. این فناوری‌ها به پزشکان این امکان را می‌دهند که تصاویر پزشکی و نتایج آزمایش بیمار را در زمان واقعی جمع‌آوری کنند، الزامات انطباق HIPPA را برآورده کنند و داده‌های بیمار را مدیریت بهتری داشته باشند.
 
دارن پارکز، رهبر تمرین کشوری Kyndryl
 
 
 
متاورس به جریان اصلی تبدیل نخواهد شد
 
متاورس در سال آینده به جریان اصلی تبدیل نخواهد شد، اما سرمایه گذاری ها با وجود ادامه مشکلات مالی برای صنعت فناوری ادامه خواهد یافت. سال پیش رو در درجه اول بر استانداردسازی متمرکز خواهد بود. Ookla نقش فعالی در تعریف الزامات شبکه به عنوان بخشی از انجمن استانداردهای متاورس (MSF) ایفا می کند. ما انتظار داریم که دستگاه های جدید در سال 2023 و پس از آن با هزینه کمتری نسبت به Meta's Quest Pro با قیمت 1499 دلار عرضه شوند. اپل در MSF مشارکت نمی کند زیرا از رویکرد walled-garden معمول خود پیروی می کند.
 
در سال 2023، تعداد بیشتری از بازیگران مخابراتی به سراغ قطار متاورس خواهند رفت و آن را به عنوان بخشی از نقشه راه استراتژیک خود معرفی خواهند کرد.
صحبت از یک دستگاه اپل است که اکوسیستم دستگاه متاورس را نیز تقویت خواهد کرد. اما برای اینکه متاورس واقعی شود، باید چیزی فراتر از یک دیوایس باشد. متاورس در مورد ایجاد یک دنیای مجازی است که متا، مایکروسافت و انویدیا همگی روی ایجاد آن، کار می کنند. 
 
سیلویا کچیچه، تحلیلگر صنعت، اوکلا
 
 
 
تعرفه های اجتماعی
 
در حالی که اتصال برای بسیاری در اوج همه‌گیری کووید-19 یک راه نجات بود، چشم‌انداز تغییر کرده است. در شرایط اقتصادی امروز، مصرف‌کنندگان بیش از حد بر ارزشی که از ارائه‌دهندگان مخابرات دریافت می‌کنند متمرکز هستند و شرکت‌های مخابراتی این تغییر را به خطر می‌اندازند. این تهدید با افزایش فشار از سوی تنظیم‌کننده‌ها همراه می‌شود، و برخی از آنها می‌خواهند که شرکت‌های مخابراتی برای ارائه «تعرفه‌های اجتماعی» به مصرف‌کنندگان بیشتر تلاش کنند. در پاسخ، مخابرات باید پیشنهادات واضح، ساده و مطمئنی ایجاد کند که مشتریان را مطمئن و جذاب کند.
 
تام لوزن، رهبر جهانی مخابرات، EY
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.