رمز ارز

January 1, 2023
11:58 یکشنبه، 11ام دیماه 1401
کد خبر: 141819

خطرناک‌ترین افراد اینترنت در سال ۲۰۲۲؛ با هنرمندی ایلان ماسک!

خطرناک‌ترین افراد اینترنت، لزوما گمنام‌ترین چهره‌ها نیستند. خطر افراد در اینترنت بر اساس قدرتی که دارند و میزان اثرگذاری آنها در  زندگی انسان‌ها اندازه‌گیری می‌شود. به همین دلیل جای نام‌هایی که می‌توانستند زندگی را برای میلیون‌ها نفر بهتر کنند اما کاری نکردند، در لیست خطرناک‌ترین افراد اینترنت خالی است. در این گزارش، به معرفی دردسرسازترین افراد و خطرناک‌ترین چهره‌های فضای سایبری می‌پردازیم.
 
با سرازیر شدن سربازان روسی به اوکراین در اسفندماه، موجی از حملات سایبری در سراسر اوکراین پدیدار آمد. یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال به‌کلی فروپاشید. FTX اعلام ورشکستگی کرد و میلیاردها دلار به بادرفت. همچنین یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های توزیع مواد مخدر در دارک وب، پس از نابودی توسط نیروهای قانون، مجدداً دندان‌تیز کرده و در کمال ناباوری دوباره به فضای آنلاین بازگشته است.
 
با فروکش کردن حواشی دوران ریاست‌جمهوری ترامپ و همین‌طور همه‌گیری کرونا، بار دیگر دیکتاتورها و تمام خطراتی که در گذشته وجود داشت برگشته اند. در این میان، حملات سایبری به اوج خودش رسید و مجرمان این‌گونه حملات بیش از هر زمان دیگری با قساوت و بی‌رحمی تمام به عمل خود ادامه می‌دهند. همچنین میلیونر پرسروصدایی که به نظر می‌رسد می‌خواهد خودش به‌تنهایی بار فاسد کردن تمام رسانه‌های اجتماعی را به دوش خود بکشد.
 
WIRED هرسال فهرستی از خطرناک‌ترین افراد در اینترنت را جمع‌آوری می‌کند. برای اولین بار از سال ۲۰۱۵، دونالد ترامپ در صدر این فهرست قرار نمی‌گیرد. اما نگران نباشید؛ زیرا افراد خرابکار به‌اندازه کافی در سال ۲۰۲۲ وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.
 
۱. سم بنکمن فرید
دنیای ارزهای دیجیتال از ابتدا تاکنون با مشکلاتی مانند پول‌شویی،کلاه‌برداری، جرائم مختلف در دارک وب و هکرهایی که میلیاردها دلار پول به جیب زدند دست‌وپنجه نرم کرده است. با این‌ حال به نظر می‌رسد خطرناک‌ترین تهدید این بازار را حتی در پس ذهنمان هم نگذاشته بودیم؛ سم بنکمن فرید. فردی که تجسم مشروعیت دنیای ارز دیجیتال بود، اکنون به بیش از ۸ میلیارد دلار کلاه‌برداری متهم شده است.
 
سم بنکمن فرید با انتقال مبلغ هنگفتی از ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاران FTX را به پلتفرم معاملاتی خود یعنی Alameda Research که آن‌هم اعلام ورشکستگی کرده است، منتقل کرده بود و فکر می‌کرد می‌تواند همه را بالا بکشد اما نتوانست. پیامدهای ورشکستگی صرافی FTX آنقدر تأثیرگذار و گسترده است که حتی جان ری، مدیرعامل جدید شرکت FTX، می‌گوید آشفتگی‌ای به این مقدار را در زندگی‌اش تصور نمی‌کرد.
 
جدا از تمام ضررهایی که به دنیای رمز ارزها زده، سم بنکمن تبدیل به نمادی جدید برای تجارت رمزارزها شده است. او همان مار خوش‌خط‌وخالی بود که همه در آستینشان پرورانده بودند.
 
۲. ایلان ماسک
زمانی که ایلان ماسک روی موشک‌های نسل بعدی و ماشین‌های برقی تمرکز داشت،با تمام عجیب و غریب بودنش مردم نیت او را خیر می‌دانستند . تصاحب توییتر توسط وی، اما انگار به یکباره جنبه تاریک شخصیتش را به نمایش همگان گذاشته است. او بانفوذی که به‌عنوان ثروتمندترین مرد جهان بدست‌آورد، یک‌تنه تبدیل به عامل تهدیدکننده دنیای اینترنت شده است. ایلان ماسک با اخراج ناگهانی هزاران کارمند توییتر به شکلی که تنها یک کارمند برای بررسی محتوا کودک‌آزاری در کل منطقه ژاپن و آسیا ماند و برگرداندن حساب کاربری مسدود شده افرادی مانند ترامپ و اندرو انگلین به بهانه آزادی بیان، همه را شک زده کرد. علاوه بر آن، ایلان ماسک با توییت‌ها و اعلام نظرهای جنجالی و عجیب خودش هرج‌ومرج زیادی را در فضای مجازی به‌ پا کرده است.
 
۳. شی جین‌پینگ
شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور کنونی چین، موارد مختلف زیادی از نقض حقوق بشر مانند بازداشت جمعی مسلمانان اویغور در سین کیانگ و سرکوب معترضان در هنگ‌کنگ را در کارنامه خود دارد. با هر موجی از سرکوب که تحت رهبری او شکل گرفت، دسترسی به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی کاهش یافت تا پوشش اعتراضات به حداقل برسد. در سال جاری اعتراض‌ها به قرنطینه‌های گسترده و اجباری بیماری کرونا در چین با شکل جدیدی از سرکوب آنلاین همراه شد که به‌موجب آن حتی لایک کردن پست‌هایی که در مورد این اعتراض‌ها بود غیرقانونی و باعث منع کاربران از دسترسی به آن پلتفرم‌ها می‌شد. شی جین‌پینگ که قدرتمندترین چهره دولت چین در دهه‌های اخیر بوده، سومین دوره ریاست حزب کمونیست چین را از مدتی پیش آغاز کرد. او به‌صراحت گفته که نه‌تنها محدودیت‌هایی که در فضای دیجیتال وجود دارد را کم نمی‌کند، بلکه نفوذ دولت چین در فضای مجازی بیشتر هم خواهد شد.
 
۴. نارندرا مودی
با نخست‌وزیری نارندا مودی، سیاستمدار هندی حزب هندو و ملی‌گرای حزب بهاراتیا جاناتا، هند نیز با الگوبرداری از چین اعتراضات را به‌صورت فیزیکی و دیجیتالی سرکوب کرد. در چند سال گذشته، دولت هند محدودیت‌های زیادی مانند قطع موقت اینترنت در مناطقی مانند کشمیر اعمال کرده است که درگیری‌ها و حواشی زیادی داشتند. مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی مانند تیک‌تاک در سراسر هند نیز انجام شده است. نارندا مودی همچنین تصمیم‌گیری، نظارت و تعدیل محتوای رسانه‌های اجتماعی را به گروهی سه‌نفره واگذار کرد که این اقدام به‌عنوان آخرین گام در تلاش برای کنترل شدید اینترنت و پلتفرم‌ها عملی شده است.
محققان امنیتی در سال جاری، از همکاری هکرها و پلیس پونا در هند برای افشا و دست‌کاری اطلاعات فعالان فضای مجازی این کشور خبر دادند که مشخص شده است یکی از آن‌ها جان‌باخته و ۱۱ نفر دیگر همچنان در زندان هستند. همه این‌ شواهد نشان از عمق و گستردگی سرکوب دیجیتالی نخست‌وزیر هند می‌دهند.
 
۵. سازمان اطلاعات نیروی مسلح روسیه (GRU)
سازمان اطلاعات نیروی مسلح روسیه GRU سال‌ها است که به‌عنوان خانه امنی برای برخی از خراب‌کارترین و خطرناک‌ترین هکرهای جهان فعالیت دارد. گروه‌های GRU موسوم به Sandworm و APT28 تنها در هفت سال گذشته موجب دو حمله سایبری گسترده در اوکراین شده‌اند و علاوه‌برآن، با هک و دزدیدن اطلاعات، به کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون آسیب رسانده‌اند. آنها با این حملات باعث تقویت نامزدی دونالد ترامپ و افزایش اختلافات سیاسی و اجتماعی در ایالات‌متحده در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا شدند.
 
این گروه‌ها همچنین با انتشار بدافزار Notpetya در سراسر جهان، باعث به‌وجودآمدن خسارتی ١٠ میلیارد دلاری شدند که باهدف آسیب به بازی‌های المپیک ٢٠١٨ انجام‌شده بود. به‌موجب جنگ روسیه و اوکراین، آژانس GRU، حملات بی‌شماری را برای ازبین‌بردن داده‌های شبکه‌های دولتی و شرکتی اوکراین طراحی کردند که اغلب همراه با حملات فیزیکی توسط نیروهای روس انجام شد.
 
یکی از حملات بدافزار GRU تا آنجا پیش رفت که ارتباط ۵۰۰۰ توربین بادی در سراسر آلمان را غیرفعال کرد و این حمله یادآور یکی از حملات NotPetya بود، هکرهای Sandworm GRU همچنین سومین حمله خاموشی را در اوکراین انجام دادند که حداقل طبق گفته دولت اوکراین این دفعه توانستند آن‌را به‌طور کامل خنثی کنند.
 
۶. DeSnake
هنگامی‌که یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های توزیع مواد مخدر در دارک وب معروف به AlphaBay در سال ۲۰۱۷ منهدم شد  و جسد رئیس باند آن الکساندر کازز نیز در سلول یکی از زندان‌های تایلند پیدا شد، به نظر می‌رسید داستان AlphaBay به پایان رسیده است.
 
اما در تابستان سال گذشته، پس از گذشت چهار سال از نابودی، AlphaBay توسط یکی از اعضای رده‌بالا سابقش که بانام DeSnake شناخته می‌شود، دوباره راه‌اندازی شد. در تنها یک سال پس از راه‌اندازی دوباره، DeSnake توانست باند خودش را به اوج و صدر باندهای توزیع مواد در دارک وب برگرداند. اعتبار و قوانین سختگیرانه DeSnake به نسبت کازز باعث شده است که هم فروش بیشتری داشته باشد و هم هیچ‌کسی نتواند ردی از آن پیدا کند. او به‌هیچ‌عنوان ریسک بیهوده نمی‌کند و فروش باج‌افزارها یا فنتانیل که ماده مخدری است که ۵۰۰ برابر از هروئین قوی‌تر است را ممنوع کرده است. DeSnake به‌روزرسانی‌های امنیتی جدیدی را در سایت‌هایش پیاده‌سازی کرده است، ازجمله اینکه خریداران باید تنها از  ارز دیجیتال مونرو به‌جای بیت‌کوین استفاده کنند که ردیابی آن سخت‌تر و تبادل آن راحت‌تر است.
 
۷. Lazarus
در سال ۲۰۲۲، کره شمالی همچنان خود را به‌عنوان بدترین پایگاه جرائم سایبری تحت حمایت دولت در جهان، متمایز کرده است. هکرهای دولتی کره شمالی به سرقت صدها میلیون دلار، عمدتاً به شکل ارزهای دیجیتال در سراسر جهان ادامه دادند. به نظر می‌رسد این مقادیر به دهان کره شمالی‌ها مزه کرده و نه‌تنها نمی‌خواهند از این کار دست بکشند؛ بلکه طمع بیشتری نیز دارند. بر اساس گزارش شرکت تحلیل بلاک‌چین Chainalysis، هکران کره شمالی تنها در پنج ماه اول سال ۲۰۲۲ معادل ۸۴۰ میلیون دلار به دست آوردند. این مقدار بیشتر از مجموع دزدی دو سال گذشته آن‌ها است. آنها توانستند فقط با یک حمله ۶۰۰ میلیون دلار به جیب بزنند.
 
۸. Conti
آفت باج‌افزارها در سال ۲۰۲۲ همچنان جهان را آزار می‌دهد و هیچ گروهی بهتر از Conti نمی‌تواند به این بلا بال‌وپر دهد. در ماه‌های اول سال، این گروه ده‌ها هدف شرکتی و دولتی را موردحمله قرارداد. درنتیجه یکی از بدترین حمله‌های آن‌ها، موجی از حملات سایبری فلج‌کننده در سرتاسر کاستاریکا به وجود آمد. در نتیحه آن حمله ۲۷ نهاد دولتی و خدمات پزشکی را در آنجا تعطیل و منجر به وضعیت اضطراری ملی شد. پس از تهاجم روسیه به اوکراین، Conti حمایت کامل خود را از آن جنگ اعلام کرد. این اعلامیه باعث ناراحتی یکی از اعضای مهم Conti و در نتیجه آن افشا اطلاعات گسترده‌ای از اطلاعات گروه آن‌ها شد. Conti متعاقباً تعطیل شد، اما این پایان راه نیست. به‌احتمال‌زیاد این تعطیلی تنها به‌صورت فرمالیته و به اسم بوده و هکرهای Conti هنوز هم به دردسر درست کردن در سراسر دنیا ادامه می‌دهند.
 
۹. Lapsus$
تنها گروهی که می‌تواند از هکرهای باج‌افزار بی‌رحم‌تر، خطرناک‌تر و دردسرسازتر باشند، گروهی از هکرهای باج‌افزار که از نوجوانان تشکیل می‌شود هستند. در دسامبر سال ۲۰۲۱ در میان آشوب حاصل از بیماری کرونا، Lapsus$ با یک حمله سایبری به وزارت بهداشت برزیل وارد صحنه شد. از آن زمان به بعد، شرکت‌های بزرگی ازجمله اوبر، اوکنا، راک استار گیمز، انویدیا، مایکروسافت، سامسونگ و وودافون نیز هدف خراب‌کاری‌های این گروه قرار گرفته‌اند. بهار گذشته، مجری قانون بریتانیا هفت نفر مظنون به عضویت در این گروه را دستگیر کرد که همگی ۱۶ تا ۲۱ ساله بودند. بااین‌وجود، هیچ مدرکی دال بر مجرم بودن آنها ثابت نشد و مظنونین بدون اتهام آزاد شدند و فعالیت‌های این گروه نیز ادامه یافت.
 
۱۰. APT41
تصور اکثر افراد از هکرهای چینی، هک کردن اطلاعات سازمان‌ها و افراد است. اما اخیراً، گروهی به نام AP141  در چین، بیشترین شباهت را به مجرمان سایبری کره شمالی پیداکرده‌اند. این گروه که وزارت دادگستری ایالات‌متحده برای سال‌ها به‌عنوان یک سازمان سایبری دولتی به شمار آورده بود. تنها در ماه جاری، این گروه ۲۰ میلیون دلار از صندوق‌های امداد کووید-19 ایالات‌متحده به سرقت برده است.
 
در همین حال، به گفته تحلیل‌گران، این گروه همچنین در ده‌ها پروژه نفوذ با محوریت جاسوسی در سراسر جهان، طی سال جاری نقش داشته است. علی‌رغم آنکه وزارت دادگستری آمریکا هفت نفر از اعضای این گروه را در سال ۲۰۲۰ شناسایی و متهم کرد،دادگاه به هیچ نتیجه‌ای نرسید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.