تلفن همراه

فناوری‌های پوشیدنی

January 1, 2023
18:30 یکشنبه، 11ام دیماه 1401
کد خبر: 141838

خبر بد برای متاورس و متا: فروش هدست واقعیت مجازی در ۲۰۲۲ کاهش یافت

طبق این گزارش، در سال 2022، مجموع هدست‌های واقعیت مجازی فروخته شده در جهان با کاهش 12 درصدی به 9.6 میلیون دستگاه رسیده است.
شرکت فیسبوک سال گذشته با انجام یک ری‌برند بزرگ نام خود را به متا تغییر داد تا به این شیوه تمرکز زیادش روی آینده واقعیت مجازی و متاورس را نشان دهد. اخیراً نیز اعلام کرده بود که سال 2023 همچنان به متاورس متعهد می‌ماند. با‌این‌حال اکنون اخبار نگران‌کننده‌ای برای این غول شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است: عرضه هدست‌های واقعیت مجازی در سال 2022 بیش از 12 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته.
 
با وجود اینکه متا با مخالفت مصرف‌کنندگان و چهره‌های صنعت فناوری مواجه شده است، همچنان به جاه‌طلبی‌های خود در زمینه متاورس ادامه می‌دهد. Reality Labs، واحد مسئول این حوزه در متا از ابتدای سال گذشته حدود 16 میلیارد دلار ضرر کرده است. هم‌زمان با آن، درآمد خالص متا نیز روند نزولی شدیدی را تجربه کرده است.
 
کاهش فروش هدست‌های واقعیت مجازی متاورس
اوضاع برای متا چندان خوب به‌نظر نمی‌رسد. در‌حالی‌که کاربران برای استفاده از دنیای واقعیت مجازی به هدست‌های واقعیت مجازی نیاز دارند، فروش آن‌ها در سال جاری در ایالات متحده 2 درصد (سالانه) کاهش یافته و به 1.1 میلیارد دلار رسیده است. براساس داده‌هایی که توسط شرکت تحقیقاتی NPD Group به اشتراک گذاشته، در مقیاس جهانی نیز فروش این دستگاه‌ها با کاهش 12 درصدی در سال به 9.6 میلیون رسیده است.
 
نتایج این گزارش احتمالاً روی طرز تفکر زاکربرگ تأثیری نخواهد داشت. او گفته است که سرمایه‌گذاری در متاورس ممکن است تا یک دهه آینده هیچ سودی به‌همراه نداشته باشد و در آن زمان، پلتفرم‌های واقعیت مجازی می‌توانند شروع به درآمد چند میلیارد یا تریلیون دلاری کنند.
 
با‌این‌حال، افراد بسیار کمی با زاکربرگ هم‌عقیده هستند. یکی از تحلیلگران اخیراً پیش‌بینی کرده بود که اکثر پروژه‌های تجاری متاورس تا سال 2025 تعطیل خواهند شد. علاوه‌بر‌این، یک نظرسنجی از تقریباً 10 هزار نوجوان که اوایل سال جاری انجام شده بود، نشان داد که نیمی از آن‌ها علاقه‌ای به متاورس ندارند و حتی برخی کارمندان متا نیز گفته‌اند که به این موضوع شک و تردید دارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.