سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

January 2, 2023
14:23 دوشنبه، 12ام دیماه 1401
کد خبر: 141855

وصله‌ امنیتی جدید ویندوز ۱۱ کامپیوترهای AMD را از کار می‌اندازد

ظاهراً جدیدترین وصله‌ی آپدیت 22H2 ویندوز ۱۱ روی کامپیوترهای مجهز به تراشه‌های AMD Ryzen، باعث فریز شدن سیستم برخی کاربران می‌شود.
 
به‌روزرسانی نوامبر نسخه‌ی 22H2 ویندوز ۱۱، آسیب‌پذیری امنیتی مربوط به Spectre Variant 2 را روی اکثر پردازنده‌های AMD برطرف کرد، اما آپدیت امنیتی ماه دسامبر که درواقع آخرین به‌روزرسانی ۲۰۲۲ برای سیستم‌عامل مذکور بود، باعث بروز مشکلاتی در کامپیوترهای مجهز به تراشه‌های AMD شده است. درواقع برخی کاربران پس‌از نصب به‌روزرسانی KB5021255 با مشکل فریز شدن مواجه شده‌اند.
 
یکی از کاربران ردیت پس‌از نصب وصله‌ی امنیتی نوامبر با شناسه‌ی KB5019980 روی سیستم مجهز به پردازنده‌ی Ryzen 5 4600GE با مشکل فریز شدن مواجه شده است و هفت نفر دیگر نیز این موضوع را تأیید کرده‌اند و این یعنی کاربران دیگر نیز احتمالاً مشکلات مشابهی را روی رایانه‌ی خود تجربه کرده‌اند. در ادامه توضیحات این دسته‌ از کاربران درمورد مشکل فوق آورده شده است:
 
پس‌از نصب به‌روزرسانی KB5021255 نسخه‌ی 22H2 ویندوز ۱۱ روی سیستم‌های مجهز به پردازنده‌های AMD، کامپیوتر به‌طور تصادفی در زمان‌های مختلف به‌مدت چند دقیقه فریز شده و دوباره به‌طور عادی کار می‌کند. این مشکل پس‌از نصب KB5019980 نیز رخ داد و مجبور شدیم آپدیت مذکور را حذف کنیم. قطع‌ و وصل کردن دستگاه‌های USB باعث راه‌اندازی مجدد سیستم می‌شود. پردازنده: AMD Ryzen 4600GE (لنوو M750Q Gen 2) البته کاربرانی که از نسخه‌ی 21H2 ویندوز ۱۱ استفاده می‌کنند با این مشکل مواجه نشده‌اند.
یکی دیگر از کاربران ردیت نیز با نصب به‌روزرسانی فوق روی سیستم مجهز به پردازنده‌ی Ryzen 5900X با مشکل مشابهی مواجه شده است، به‌طوری‌که رایانه‌ی او به‌مدت ۱۰ تا ۲۰ ثانیه فریز می‌شود. این کاربر توضیح می‌دهد:
 
نصب وصله‌های امنیتی نوامبر و دسامبر ۲۰۲۲ باعث می‌شود کامپیوتر من به‌طور تصادفی فریز شود و این مشکل به‌مدت ۱۰ تا ۲۰ ثانیه طول می‌کشد. پردازنده: AMD Ryzen 9 5900X Task Manager وقفه‌های سیستم را ۱۰۰ درصد نشان می‌دهد. با مراجعه به Event Viewer > Custom Views > Admin Events، چندین خط این مورد را نشان می‌دهند که با زمان فریز شدن رایانه‌ی من مطابقت دارد: خطای Autopilot.dll WIL گزارش شد. HRESULT: 0x80070491 فایل: onecoreuap\admin\moderndeployment\autopilot\dll\dllmain.cpp، خط 128 پیام: NULL
 
به‌نوشته‌ی Neowin، مایکروسافت تا این‌لحظه هیچ مشکلی را در وصله‌ی امنیتی دسامبر نسخه‌ی 22H2 ویندوز ۱۱ تأیید نکرده است. البته این موضوع چندان جای تعجب ندارد زیرا ایالات‌متحده و بسیاری از نواحی دیگر جهان درحال‌حاضر درفصل تعطیلات به‌سر می‌برند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.