فناوری اطلاعات

January 2, 2023
17:49 دوشنبه، 12ام دیماه 1401
کد خبر: 141867

تولید گوشت مصنوعی به کمک چاپگرهای سه بعدی

از نظر فنی استفاده از گوشت‌های تولید شده در آزمایشگاه، جایگزینی امیدوار کننده و سازگار با محیط‌ زیست نسبت به گوشت واقعی دام هستند. در این میان اما هزینه‌ های بالای تولید مانع استفاده گسترده از این فناوری شده است.
تیمی مشترک از محققان سنگاپور و چین از کشف راهی برای استفاده از ضایعات غذایی برای تولید گوشت پرورشی خبر می دهد که هزینه های تولید را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
 
این گوشت مصنوعی با استفاده از سلول ‌های بنیادی ماهیچه ‌ای حیوانی که در آزمایشگاه رشد می ‌کنند، تولید شده و با انتقال مواد مغذی و ایجاد بافت و ساختار، محیط را برای سلول‌ ها بهبود می ‌بخشد. بدون این رویکرد، گوشت به احتمال زیاد شبیه پوره سیب زمینی گلوله ای می شود.
 
محققان این تیم پژوهشی اعلام کردند: داربست های منحصر به فردی را می توان با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی در حال ظهور به نام چاپ الکتروهیدرودینامیک  EHD  ایجاد کرد که کیفیت و هزینه تولید گوشت آزمایشگاهی را کاهش می دهد. این داربست ‌ها بخشی از فرآورده ‌های گوشتی می ‌شوند، بنابراین باید خودشان خوراکی باشند و معمولاً با استفاده از محصولات حیوانی مانند ژلاتین و کلاژن یا مواد مصنوعی ساخته می ‌شوند. این موضوع باعث افزایش هزینه های تولید گوشت مصنوعی در جهان شده و ایجاد یک روش مقرون به صرفه تر برای ایجاد جوهرهای خوراکی برای چاپ، یک قدم بزرگ برای تولید گوشت پرورشی خواهد بود.
 
محققان این تیم مطالعاتی معتقدند :غلات دور ریخته شده می تواند جایگزین ارزان تری برای تولید گوشت ایجاد کند. در این مطالعه، محققان جوهر گیاهی خوراکی را که از ضایعات مواد غذایی مانند پوسته غلات به دست می ‌آید، تولید کردند. این جوهر زیستی جدید قادر است به طور کامل در محصولات گوشتی جذب شده و تولید آن ارزان است.
 
پروفسور جی سان، نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه شیان جیائوتنگ لیورپول، چین، در این رابطه می ‌گوید: ما جوهر گیاهی خود را برای فناوری چاپ سه بعدی بهینه کرده ایم تا بتوانیم داربست ها را چاپ و سلول های بنیادی عضلانی را روی آنها قرار دهیم. این سلول ‌ها می‌توانند با ساختار داربست رشد کنند و ما از چغندر برای رنگ کردن گوشت رشد یافته استفاده می ‌کنیم تا ظاهری شبیه گوشت معمولی به آن بدهیم.
 
در حال حاضر، یکی از دلایل اصلی گرانی گوشت های مصنوعی و پرورشی، محیط مغذی سلول‌ های ماهیچه ‌ای است که هنوز از پروتئین ‌های حیوانی تولید می شوند. در آینده، اگر بتوان عصاره های گیاهی مناسبی برای تامین مواد مغذی پیدا کرد، باعث کاهش بیشتر هزینه گوشت پرورشی و مقرون به صرفه تر شدن آن خواهد شد.
 
شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Advanced Materials منتشر شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.