سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

January 3, 2023
8:38 سه شنبه، 13ام دیماه 1401
کد خبر: 141882

مشکل داغی کارت گرافیک AMD 7900 XTX احتمالا به محفظه بخار ارتباط دارد

بررسی‌ها نشان می‌دهد کارت گرافیک پرچمدار AMD Radeon RX 7900 XTX از محفظه‌ی بخار معیوب استفاده می‌کند و بیش‌از‌حد داغ می‌شود.
رومن هارتانگ (معروف‌به der8auer) که علاقه‌ی زیادی به اورکلاک کردن قطعات سخت‌افزاری دارد، می‌گوید احتمالا توانسته دلیل اصلی مشکل داغی بیش‌ا‌ز‌حد کارت گرافیک AMD Radeon RX 7900 XTX را پیدا کند. ظاهرا پرچمدار کلاس دسکتاپ ای ام دی از محفظه‌ی بخار معیوب استفاده می‌کند.
 
اورکلاک در دنیای سخت‌افزار به‌معنای بالا بردن سرعت کلاک (فرکانس) قطعات است. قطعات سخت‌افزاری به‌صورت پیش‌فرض دارای محدودیت مشخصی برای فرکانس هستند، اما با اورکلاک می‌توان از این محدودیت عبور کرد.
 
به نوشته‌ی تامز هاردور، هارتانگ چهار کارت گرافیک مرجع Radeon RX 7900 XTX را خریداری کرد تا مشکل داغی را ریشه‌یابی کند. او می‌گوید چینش افقی محفظه‌ی بخار روی عملکرد سیستم پخش حرارت اثر مثبت گذاشته و باعث شده است دمای کارت گرافیک تا ۲۰ درجه‌ی سانتی‌گراد کاهش یابد؛ اما متأسفانه یک دقیقه پس از آغاز آزمون، مشکل داغی در کارت گرافیک AMD دیده می‌شود.
 
از قرار معلوم محفظه‌ی بخار استفاده‌شده در RX 7900 XTX عیب ساختاری دارد. عیب محفظه‌ی بخار به‌طور دقیق مشکل نیست، شاید مشکل اصلی به مواد اولیه‌ی استفاده‌شده در آن ارتباط داشته باشد. ظاهراً مایع داخل محفظه‌ی بخار پس از چگالش، به‌خوبی جریان پیدا نمی‌کند. دلیل مشکل ممکن است نبود فشار کافی در داخل محفظه‌ی بخار یا کمبود مایع استفاده‌شده در آن باشد.
 
AMD گفته است که از مشکل داغی شماری از کارت‌های گرافیک RX 7900 XTX آگاهی دارد، اما فعلاً هیچ راهکاری ارائه نداده است. ظاهراً این مشکل تمامی گرافیک‌های جدید را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد، اما تعداد کاربرانی که داغی RX 7900 XTX را گزارش کرده‌اند بسیار زیاد است.
 
RX 7900 XTX پرچمدار جدید ای ام دی است و با هدف تجربه‌ی بازی در وضوح 4K تولید شده. RX 7900 XTX در وضوح 4K تا ۱٫۷ برابر سریع‌تر از پرچمدار نسل قبل عمل می‌کند. این کارت گرافیک رده‌بالا ۹۶ واحد رایانشی (CU)، سرعت کلاک ۲٫۳ گیگاهرتز و ۲۴ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 با باس ۳۸۴ بیت دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.