سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

January 3, 2023
9:55 سه شنبه، 13ام دیماه 1401
کد خبر: 141886

کوالکام احتمالاً تولید اکثر تراشه‌های اسنپدراگون 8 نسل 3 را به TSMC واگذار می‌کند

کوالکام ظاهراً با توجه به بازدهی بالای فرایند 3 نانومتری TSMC، قصد دارد این شرکت را به‌عنوان تولیدکننده اصلی اسنپدراگون 8 نسل 3 انتخاب کند.
گزارشی تازه می‌گوید شرکت کوالکام احتمالاً تولید تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 را به‌صورت مشترک به TSMC و سامسونگ واگذار خواهد کرد تا هزینه‌های خود را کاهش دهد. با‌این‌حال، ظاهراً TSMC بخش عمده این تراشه‌ها را می‌سازد، چرا که نرخ بازدهی تولید با فرایند 3 نانومتری در خطوط تولید این شرکت 80 درصد است.
 
به‌دنبال رونمایی از خط تولید Fab 18 متعلق به TSMC که قابلیت تولید تراشه‌های 3 نانومتری را دارد، وب‌سایت Business Next در گزارشی به نقل از متخصصان صنعت نیمه‌رساناها اعلام کرده است که نرخ بازدهی در تولید با فرایند 3 نانومتری تاکنون حدود 60 تا 70 درصد بود و در برخی موارد از 70 درصد فراتر می‌رفت، اما نرخ بازدهی در خطوط تولید 3 نانومتری TSMC بین 75 تا 80 درصد است که عدد بالایی محسوب می‌شود. تحلیل‌گران پیش‌تر این نرخ بازدهی را بین 60 تا 80 درصد پیش‌بینی کرده بودند.
 
بر همین اساس، اپل و کوالکام احتمالاً در دریافت سفارشات خود برای تراشه A17 بایونیک و اسنپدراگون 8 نسل 3 با مشکلی روبه‌رو نخواهند شد. درخصوص سامسونگ که اولین تولیدکننده تراشه‌های 3 نانومتری بود، شرایط چندان خوب به‌نظر نمی‌رسد، چون این شرکت با نرخ بازدهی 20 درصدی خطوط تولید خود را پیش می‌برد.
 
سامسونگ رقابت سختی برای تولید اسنپدراگون 8 نسل 3 خواهد داشت
البته چندی پیش گفته شده بود که سامسونگ با همکاری شرکت آمریکایی Silicon Frontline Technology توانسته است اندکی اوضاع خود را بهتر کند، اما اگر نتواند نرخ بازدهی را به سطحی در نزدیکی TSMC برساند، بخش عمده سفارشات چیپست اسنپدراگون 8 نسل 3 به تراشه‌ساز تایوانی محول خواهد شد.
 
از سوی دیگر اما با توجه به پیچیدگی‌ها و هزینه‌هایی که در تولید تراشه‌های 3 نانومتری وجود دارد، کوالکام احتمالاً باید هزینه بیشتری به‌ازای هر ویفر تراشه پرداخت کند و شاید قیمت محصول خود را بالاتر ببرد. این مسئله می‌تواند قیمت گوشی‌های پرچمدار سال 2024 را افزایش داده و خریداران را تحت فشار قرار دهد.
 
هنوز زمان زیادی تا عرضه اولین چیپست 3 نانومتری باقی مانده است و پیش‌بینی می‌شود که اولین گوشی مجهز به این تراشه‌ها سری آیفون 15 پرو باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.