لبه تکنولوژی

January 3, 2023
18:22 سه شنبه، 13ام دیماه 1401
کد خبر: 141909

جزئیات منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی اعلام شد

سخنگوی سازمان فضای ایران پس از اعلام خبر نامگذاری اولین پروژه منظومه ماهواره‌ای ایران به نام «پروژه شهید حاج قاسم سلیمانی» از سوی دکتر حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی، در توئیتر به تشریح جزئیات منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی پرداخت و گفت: در پروژه منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی قرار است اولین منظومه از ماهواره‌های ایرانی در مدار زمین قرار گیرد.
 
حسین دلیریان در این باره اظهار کرد: بر اساس این پروژه، تعداد زیادی ماهواره به فضا پرتاب شده و در مدار زمین قرار می‌گیرد تا این ماهواره‌ها یکسری فرامین و دستورات در حوزه ارتباطی و اینترنتی را اجرا کنند.
 
وی با بیان این که یکی از مهمترین ماموریتهای منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی فراهم کردن سرویس اینترنت اشیاء (Internet of Things) برای مردم است، افزود: فراهم شدن چنین امکانی برای مردم به منظور سهولت در کاربری اشیاء با استفاده از دریافت خدمات ماهواره ای، گام بسیار مهم دولت در جهت خدمت رسانی به مردم است.
 
سخنگوی سازمان فضایی ایران گفت: در قالب این پروژه، داده‌های حسگرهای گوناگون از سطح زمین جمع آوری و این داده‌ها از طریق ایستگاه‌های ارسال داده، به ماهواره یا ماهواره‌هایی که در دید ایستگاه قرار دارند، ارسال می شود و سپس ماهواره‌هایی که این داده‌ها را دریافت کرده‌اند، آن را به یک یا چند ایستگاه مرکزی ارسال می‌کنند.
 
دلیریان ادامه داد: با این فرآیند می‌توان کار جمع آوری و ارسال داده‌ها از سراسر کشور را با سرعت بالا انجام داد و در مواقع بحران مثل وقوع حوادث غیرمترقبه و یا حتی با ایجاد یک شبکه ملی انتقال داده‌ها، مشکلات مردم در اقصی نقاط کشور حتی نقاط دورافتاده و صعب العبور را حل کرد.
 
وی اظهار کرد: تمام فرایند ارسال داده ها به ماهواره، انتقال داده ها از ماهواره به ایستگاه های مرکزی و مراکز تجمیع داده ها هم در قالب پروتکل های امنی، رمزنگاری شده و کاملا ایمن میان ماهواره ها و ایستگاه های زمینی تبادل می شود. در واقع این پروژه اولین گام کشور در رسیدن به یک منظومه ماهواره ای "باریک باند با هدف ارائه خدمات ارسال و دریافت اطلاعات کشور است.
 
سخنگوی سازمان فضایی ایران افزود: با توجه به این که هدف سازمان فضایی کاهش زمان ارسال دریافت داده در سراسر کشور است، به تدریح به تعداد اجزای این منظورمه ماهواره ای افزوده می شود.
 
وی تصریح کرد: ‏اینترنت اشیاء ماهواره‌ای در حوزه‌های مختلفی از جمله کشاورزی هوشمند، حمل و نقل جاده‌ای، پایش نشتی لوله‌های نفت و گاز، پایش و مانیتورینگ خطوط انتقال برق، محیط زیست، کاربردهای دریایی و … کاربرد دارد و در واقع با این منظومه می‌توان بسیاری از امورات را با ماهواره کاربردی کرد.
 
دلیریان گفت: سازمان فضایی ایران قصد دارد که پروژه شهید سلیمانی را با مشارکت شرکت های دانش بنیان اجرایی کند، لذا شرکت های بخش خصوصی دانش بنیان که درارای سابقه کار در حوزه طراحی و ساخت ماهواره و تجهیزات زمینی هستند، می توانند به صورت انفرادی یا کنسرسیوم در اجرای این پروژه مشارکت کنند.
 
سخنگوی سازمان فضایی ایران یادآور شد: منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی که اکنون در حال فراهم‌سازی مقدمات اجرای آن هستیم، در آینده تبدیل به یک زیرساخت اساسی کشور خواهد شد و قطعا با تحقق این پروژه که با افتخار به نام قهرمان جهان اسلام حاج ‎قاسم سلیمانی نامگذاری شده، نام و یاد سردار دلها بیشتر در جهان طنین‌انداز خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.