امنیت

فناوری اطلاعات

January 4, 2023
17:51 چهارشنبه، 14ام دیماه 1401
کد خبر: 141950

جست و جو در گوگل می‌تواند خطرناک باشد!

کارشناسان به کسانی که از گوگل استفاده می‌کنند، هشدار می‌دهند: جست و جوهای خطرناک می‌تواند برای شما هزینه داشته باشد.
به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از روزنامه سان، کارشناسان به تازگی خطرناک‌ترین چیزهایی را که می‌توانید به صورت آنلاین در گوگل جستجو کنید می‌تواند احتمال ابتلا به ویروس را افزایش دهد، مشخص کرده‌اند. نرم افزارها و فایل‌های دانلود (تورنت‌ها) هدف اصلی بدافزارها هستند که می‌توانند دستگاه‌های شما را خراب کنند.
مجوزهای استفاده گران قیمت و اپلیکیشن‌های غیربرند، تقاضای زیادی برای فایل‌های غیرقانونی دانلود ایجاد می‌کنند که آن را به فرصتی مناسب برای هکرها تبدیل می‌کند تا «ریپ‌آف‌»های مشکوک را پخش کنند. حتی با برنامه های رایگان نیز هم این اتفاق می‌تواند رخ دهد.
 
بر اساس گزارش سرف شارک، ، از هر سه نتیجه جستجوی نرم افزار، یک مورد حاوی بدافزار بالقوه است. تحقیقات آنها نشان داده است که نرم افزار «ایوید» (Avid)خطرناک ترین نرم افزاری است که می‌توان به دنبال آن بود. این ابزار گران قیمت توسط طراحان خلاق نرم افزار برای ویرایش حرفه ای ویدیوها استفاده می‌شود.
یافته‌های سرف شارک، نشان می‌دهد که بیش از ۶۴ درصد از آدرس‌های وب که ظاهر می‌شوند در نهایت به یک بدافزار بالقوه منتهی می‌شوند.
 
سابستنس ۳ دی پینتر (Substance 3D Painter)، یک برنامه برای مجسمه‌سازی مدل‌های سه بعدی روی دسکتاپ ویندوز و در فضای واقعیت مجازی است که با بیش از ۵۷ درصد احتمال آلودگی به بدافزار در رتبه دوم قرار دارد. نرم افزار  «اسکچ» (Sketch) و «سابستنس ۳ دی استیجر» (Substance 3D Stager)با ۵۶ درصد احتمال به آلودگی به بد افزار وارد بازار می‌شوند.نرم افزار «مکسون سینما ۴ دی»( Maxon Cinema 3D) در ۵۵ درصد قرار دارد.
 
کارشناسان همچنین تحقیقات خود را بر اساس مرور گر نیز تقسیم کرده‌اند.
 
بنابراین از نظر مرورگر، مرورگر «ویوالدی» بدترین امتیاز را کسب کرده و تصور می‌شود ۳۹ درصد از «یوار ال» (URL)‌های مربوط به آن حاوی بدافزار باشند. در ادامه این فهرست، مایکروسافت اج (Microsoft Edge) با ۳۲ درصد رتبه چهارم، سافاری و اپرا به ترتیب با ۳۰ درصد احتمال به آلودگی به بد افزار در رتبه ۵ و ۶ قرار دارند. گوگل کروم با ۲۹ درصد پایین‌تر از آن‌ها قرار دارد. محققان با جستجو در گوگل و افزودن عبارات «دانلود» و "تورنت" به هر جستجوی خود در گوگل کروم به نتیجه این مطلعه دست یافتند. آن‌ها سپس یو ارال‌ها(URL) را از پنج صفحه اول نتایج جستجو جمع آوری کردند و آن‌ها را از طریق یک آشکارساز بدافزار اجرا کردند.
 
این نتایج فقط برای برنامه‌های دانلود شده از وب‌سایت‌های دانلود فایل مخرب و غیرقانونی اعمال می‌شود، این مساله لزوم دانلود کردن برنامه‌ها از سایت‌های رسمی را آشکار می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.