اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 5, 2023
17:37 پنجشنبه، 15ام دیماه 1401
کد خبر: 141985

بزرگترین قطعی‌های اینترنت در سال ۲۰۲۲

در سال ۲۰۲۲، وقوع ۱۰ مورد قطعی بزرگ اینترنت، تقریبا ۱۰ میلیون کاربر را با مشکل دسترسی روبرو کرد.
62258135.jpg
بر هیچ کس پوشیده نیست که اختلالات اینترنت می تواند باعث کلافگی و وقفه در انجام فعالیت های ضروری شود؛ به خصوص وقتی که این اختلالات مربوط به پلتفرم های محبوب و فراهم کنندگان میزبانی وب باشد که بسیاری از مردم برای زندگی روزمره خود، به آنها وابسته هستند.
 
آمار وب سایت "داون دتکتور" که موارد قطعی و اختلال وب سایت ها و سرویسهای آنلاین را رصد می کند، بزرگترین قطعی‌های اینترنت در سال ۲۰۲۲ را نشان می دهد. از قطعی بزرگ اسپاتیفای در مارس تا اختلال گسترده واتساپ در اکتبر، این اختلالات دسترسی میلیون‌ها کاربر به خدمات آنلاین ضروری را مختل کرد.
 
بزرگ‌ترین اختلالات اینترنت در سال ۲۰۲۲
در مارس سال ۲۰۲۲، دسترسی کاربران به پلتفرم پخش موسیقی محبوب اسپاتیفای به مدت حدود دو ساعت مختلف شد اما با وجود این که این اختلال، باعث قطع دسترسی بیش از ۲.۹  میلیون کاربر شد اما به گرد پای بزرگترین اختلال سال ۲۰۲۱ که طی آن دسترسی بیش از ۱۰.۶ میلیون کاربر متا به پلتفرم های این شرکت در اکتبر سال ۲۰۲۱ قطع شد، نمی رسد.
 
در رتبه دوم بزرگترین قطعی‌های اینترنت سال ۲۰۲۲، قطعی سرویس پیام رسان واتساپ قرار می گیرد که از نظر تعداد کاربران درگیر این اختلال، تنها ۲۰۰ هزار کاربر کمتر از اسپاتیفای بود و در اکتبر اتفاق افتاد.
 
اختلال شبکه اجتماعی دیسکورد که در مارس اتفاق افتاد و طی آن دسترسی ۱.۱ میلیون کاربر دچار وقفه شد، در رتبه سوم قرار می گیرد.
 
رتبه چهارم به روبلکس رسید که اختلال آن، باعث قطع دسترسی ۷۰۰ هزار کاربر در ماه مه شد و در رتبه پنجم، اینستاگرام قرار می گیرد که در ژوئیه، دسترسی ۶۰۰ هزار کاربر به این پلتفرم، دچار وقفه شد.
 
همچنین توییتر با قطع دسترسی ۵۰۰ هزار کاربر در ژوئیه، بازی "کال اف دیوتی" با قطع دسترسی ۳۵۰ هزار کاربر در اوت، شبکه اجتماعی ردیت با قطع دسترسی ۳۰۰ هزار کاربر در آوریل، اسنپ چت با قطع دسترسی ۳۰۰ هزار نفر در ژوئیه و تیک‌تاک  با قطع دسترسی ۳۰۰ هزار نفر در سپتامبر، در رتبه‌های بعدی این فهرست قرار می گیرند.
 
شاید  قابل توجه ترین نکته درباره بزرگترین قطعی‌های اینترنت در سال ۲۰۲۲، مشکلاتی است که پلتفرم های شبکه اجتماعی داشتند و ۷۰ درصد موارد قطعی بزرگ دسترسی را به خود اختصاص دادند.
 
بر اساس گزارش وب سایت تِک رادار، فیس بوک، توییتر و اینستاگرام که طبق آمار استات کانتر، سایتهای شبکه اجتماعی محبوب هستند، بیش از ۸۸.۵ درصد از همه موارد اختلال دسترسی را به خود اختصاص دادند. اگرچه موارد قطعی از نظر شمار کاربرانی که دسترسی آنها مختل شد و مدت زمان وقفه، متفاوت است اما همه این موارد، یادآور اهمیت حفظ اتصال ثابت و مطمئن به اینترنت است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.