اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 6, 2023
11:32 جمعه، 16ام دیماه 1401
کد خبر: 141987

افزایش درآمد مصرف دیتا در کشور؛ شیب نزولی پایان یافت

گزارش‌های اپراتورها و شرکت‌های PSP حاکی از روند کاهش مصرف دیتا در کشور است. این روند که از مهرماه یک شیب نزولی را طی کرده بود، در آذرماه متوقف شده و نشان می‌دهد که درآمد اپراتورها و PSPها از محل مصرف دیتا افزایش یافته است.
این در حالی است که ارقام ارائه شده برای آذرماه با آمار شهریور همچنان فاصله زیادی دارد. همراه اول طی ماه‌های مهر و آبان به‌علت اختلالات اینترنتی، نزدیک به هزار میلیارد تومان کاهش درآمد داشت.
 
این کاهش، در درآمد حاصل از کارکرد خطوط اعتباری و دائمی مشاهده شد. به‌گونه‌ای که در آبان درآمد خطوط اعتباری از ماه مشابه سال قبل هم کمتر شده بود. با این حال، در گزارش درآمدی آذرماه این روند متوقف شده و بیش از ۲۲۰ میلیارد تومان افزایش درآمد نسبت به آبان داشته است.
 
همچنین شرکت مخابرات ایران که بیشترین تعداد مشترکان اینترنت ثابت را دارد در مهرماه با کاهش درآمد دیتا روبه‌رو شده بود. اما این درآمد در آبان افزایش یافته و مجدداً در آذرماه کاهشی شده است، به‌گونه‌ای که درآمد این شرکت از این محل حتی از مهر هم کمتر شده است.
 
با این حال، آسیاتک پس از یک کاهش نسبتاً شدید در مهرماه، آبان و آذر را با افزایش به پایان رسانده و سطح درآمدی این اپراتور ثابت از فروش دیتا در آذرماه به شهریور رسیده است.
های‌وب، دیگر اپراتور ثابت، در آذرماه با افزایش درآمدهای خدمات اینترنتی روبه‌رو شده هرچند این درآمدها حتی به مهر هم نرسیده است. با وجود این، در مورد های‌وب باید به درآمدهای حاصل از ارائه خدمات عمده‌فروشی پروانه FWA و استفاده از امکانات توسط سایر شرکت‌های دارنده پروانه اشاره کرد که در مهر و آبان کاهش قابل توجهی داشت و در آذر دوباره افزایش پیدا کرد.
 
افزایش درآمدی های‌وب از این محل می‌تواند نشان‌دهنده افزایش مصرف در شبکه اپراتورهایی باشد که امکانات این شرکت را اجاره می‌کنند. در میان PSPها، به‌عنوان نمونه، آسان پرداخت پرشین(آپ) که بیشترین درآمد را از فروش شارژ دارد در آذرماه همچنان کاهش درآمد داشته است. درآمد این شرکت از فروش شارژ در مهرماه نزدیک ۶۲۰ میلیارد تومان بوده که در آذر به کمتر از ۵۳۶ میلیارد تومان رسیده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.