باندپهن

باندپهن ثابت

January 6, 2023
13:54 جمعه، 16ام دیماه 1401
کد خبر: 142004

شورای رقابت: بر غیرقانونی و ضدرقابتی بودن افزایش هزینه تلفن ثابت تاکید داریم

مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای رقابت، گفت: شورای رقابت افزایش هزینه تلفن ثابت توسط شرکت مخابرات را غیرقانونی و ضدرقابتی برشمرده و این موضوع را به سازمان بازرسی و تعزیرات اعلام کرده است و تا حصول نتیجه، در حال رصد این موضوع خواهد بود و در صورتی که این رویه ادامه‌دار باشد، شورای رقابت مجددا رای خود را اعلام می‌کند.
 
موضوع افزایش تعرفه هزینه ماهانه نگهداری تلفن ثابت(آبونمان) که پاییز سال گذشته مورد بررسی قرار گرفت، در نهایت تابستان امسال و از ابتدای شهریور اجرایی شد. اگرچه شهریورماه امسال ستاد تنظیم بازار این افزایش هزینه کارکرد تلفن ثابت را تصویب کرد و بعدا هم مورد تایید وزارت ارتباطات قرار گرفت، اما این موضوع از نظر شورای رقابت، غیرقانونی اعلام شد؛ چرا که قرار بود در صورتی این افزایش هزینه اعمال شود که شرکت مخابرات ایران نظام حسابرسی قیمت تمام شده را به صورت دقیق به شورای رقابت ارائه کند و بعد از تایید شورای رقابت این اقدام را انجام دهد.
 
در همین حال، ‌سپهر دادجوی توکلی‌ گفت: «بر اساس فصل نهم اصل ۴۴ قانون اساسی کشور، شورای رقابت به عنوان یک دیده‌بان شفافیت و مبارزه با انحصار تعیین شده است، اما به آن بلوغی که سایر شوراهای رقابت در جهان دارند، نرسیده است.» مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای رقابت ادامه داد: «قدمت شورای رقابت ۱۲ سال است و ابزارهای اجرایی زیادی در اختیار این شورا قرار نگرفته است و عملا شورای رقابت تنها می‌تواند بازار را رصد و تخلف را به مراجع ذی‌صلاح اعلام کند، اما اینکه به عنوان یک دستگاه فراقوه‌ای که زیرنظر هیچ یک از سه قوه اصلی(قضائیه، مجریه و مقننه) نیست، این توقع ایجاد شود که مشکل تعرفه‌های تلفن ثابت شرکت مخابرات توسط این شورا حل شود، به دلیل فقدان قدرت اجرایی این امکان میسر نیست.»
 
وی خاطرنشان کرد: «شورای رقابت تخلف‌ها را به مراجع ذی‌صلاحی مانند قوه‌قضائیه و دیوان عالی کشور اعلام می‌کند و در این مراکز تصمیمات لازم گرفته می‌شود که دارای ضمانت اجرایی بیشتری است؛ بدین معنا که شکایت را بررسی و مجازات متناسب را تعیین می‌کنند و قدرت اجرای مجازات را نیز دارا هستند.» دادجوی توکلی تاکید کرد: «در خصوص افزایش تعرفه تلفن ثابت توسط شرکت مخابرات ایران، شورای رقابت این رویه را غیرقانونی برشمرد و آن را ضدرقابتی خواند و این موضوع را به سازمان بازرسی کل کشور و تعزیرات اعلام کرد و همچنان تا حصول نتیجه، در حال رصد این جریان خواهد بود. باید منتظر ماند و دید که این موضوع از طریق مراجع ذی‌صلاح به کجا خواهد رسید و در صورتی که این رویه شرکت مخابرات ایران ادامه‌دار باشد، شورای رقابت مجددا رای خود را اعلام می‌کند.»
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.