اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 8, 2023
19:20 یکشنبه، 18ام دیماه 1401
کد خبر: 142122

چهار پیش‌بینی برای اینترنت و وای‌فای در سال ۲۰۲۳

پاندمی بدون شک وابستگی جهان را به وای‌فای بیشتر کرد. از حرکت جهان به سمت دورکاری و کار ترکیبی گرفته تا محبوبیت چشمگیر بازی، استریم و استفاده از واقعیت مجازی و افزوده باعث افزایش اهمیت تکنولوژی وای‌فای شد و به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها تغییری در این روند مشاهده کنیم. بدون اتصال مطمئن برای خانه هوشمند، زندگی شخصی و حرفه‌ای ما سخت می‌شود و به همین دلیل تجهیزات قدرتمند شبکه بیش از پیش اهمیت دارد.
در این مقاله ما تاثیر و فرصت‌های تکامل شبکه وای‌فای و اینترنت را در سال ۲۰۲۳ بررسی و نکات مهم در جلوگیری از حملات احتمالی به شبکه خانگی را بیان می‌کنیم.
 
نسل هفتم وای‌فای به استاندارد رایج تبدیل می‌شود
ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت (ISPها) سرعت اتصال را افزایش داده‌اند. سرعت اتصال فیبری شرکت AT&T به 5Gbps رسیده است و کامکست هم در حال آزمایش DOCSIS 4.0 برای توسعه اینترنتی با سرعت 10 Gbps است. برای تجربه حقیقی سرعت بالا، تجهیزات شبکه و وای‌فای هم نیاز به پیشرفت دارند.
 
نسل هفتم اتصال وای‌فای (Wi-Fi 7) استانداردی با کانال پهن‌باند 320MHz است و امکان انتقال پرسرعت از جمله 5Gbps به گوشی‌ها را فراهم می‌کند که دو برابر سرعت فعلی است. وای‌فای۷ مشکلات لتنسی در بازی و استریم محیط‌های هوشمند را هم حل می‌کند.
 
تاثیر اصلی Wi-Fi7، پیشرفت قابلیت‌ها و فرصت‌های استریم ویدئویی برای استفاده شخصی و حرفه‌ای است. با افزایش تقاضا برای استریم ویدئو، به پهن‌باند بیشتری به ویژه برای پخش زنده مراسم‌ها نیاز داریم که آن هم نیازمند عملکرد بهتر تکنولوژی وای‌فای است.
 
از آنجا که وای‌فای۷ با ظرفیت پنج برابری دستگاه‌های بیشتری را پوشش می‌دهد و عملکرد لتنسی AR/VR را ۱۵ برابر بهتر می‌کند،‌ دلایل بیشتری برای تبدیل این تکنولوژی به استاندارد رایج وجود دارد.
 
در سال ۲۰۲۳، مراسم‌های سرگرمی و فرهنگی بیشتری را به صورت پخش زنده تجربه می‌کنیم و مخاطبان باید برای تجربه مناسب تجهیزات و خدمات شبکه خود را به چیزی فراتر از آنچه ISPها ارائه می‌کنند ارتقا دهند. از این رو دستگاه‌های مصرفی و اول از همه گوشی‌های هوشمند با سرعت زیادی در سال ۲۰۲۳ خود را با استاندارد وای‌فای۷ وفق می‌دهند.
 
5G به کوچک‌تر شدن شکاف دیجیتالی کمک می‌کند
نبود اتصال مقرون‌به‌صرفه و مطمئن باعث شده «شکاف دیجیتالی» به یکی از مشکلات جامعه مدرن تبدیل شود. با وجود پیشرفت‌های صورت‌گرفته، بسیاری از مناطق همچنان به اینترنت مطمئن دسترسی ندارند. حتی در آمریکا هم ۱۹ میلیون نفر (۶ درصد از جمعیت) هنوز به خدمات پهن‌باند ثابت با سرعت ۲۵ مگابیت دسترسی ندارند.
 
توسعه خدمات 5G راه را برای عصر جدیدی از اینترنت به ویژه در جوامع روستایی که هنوز در سمت اشتباهی از شکاف دیجیتالی قرار دارند هموار می‌کند. تکنولوژی 5G تا به امروز در ۵۸ کشور عرضه شده است و انتظار می‌رود در دو سال آینده این رقم افزایش چشمگیری پیدا کند و تعداد مشترکان نسل پنجم ارتباطات تا سال ۲۰۲۶ به بیش از سه میلیارد نفر برسد. شبکه قدرتمند ثبات و موبایلی مسیر کار و یادگیری کارکنان و دانش‌آموزان آینده را هموار کرده و ارائه‌دهندگان هم برای تحول سریع بسته‌های اینترنت بهتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.
 
بیشترین سرعت و گستره رشد سرگرمی مربوط به بازی آنلاین است
گیمیر‌های جوان که بر اساس تحقیقات جدیدی از شرکت Bain & Company، حدود ۴۰ درصد بیشتر از هر رسانه دیگری زمان خود را صرف بازی می‌کنند،‌ شتاب بی‌سابقه‌ای به سرعت رشد صنعت بازی می‌بخشند. در همین گزارش پیش‌بینی شده که درآمد صنعت بازی جهان در پنج سال آینده ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.
 
در صنعتی که میلی‌ثانیه‌ها هم اهمیت دارند اهمیت تجهیزات شبکه کم از سرعت سخت‌افزار گرافیکی ندارد. وای‌فای۷ نقش مهمی در ارائه سرعت بالا و لتنسی نزدیک به صفر خواهد داشت و توسعه‌دهندگان بازی به لطف این تکنولوژی می‌توانند تجربیات جدید و چشمگیری را خلق و عرضه کنند.
 
با پیشرفت خانه‌های هوشمند، سوءاستفاده‌گران هم پیشرفت می‌کنند
حدود یک‌سوم از مصرف‌کنندگان آمریکایی حداقل یک ابزارک هوشمند در خانه دارند و نرخ استفاده از این دستگاه‌های هوشمند در سال ۲۰۲۳ نیز بیشتر می‌شود. صاحب خانه‌ها از وسایل هوشمندی همچون یخچال، زنگ در و چراغ‌های هوشمند برای بهبود زندگی خود استفاده می‌کنند. بیشتر دستگاه‌های جدید بازار امسال به اتصال اینترنتی نیاز دارند و میانگین دستگاه‌های متصل هر خانه به زودی به ۲۰ می‌رسد.
 
مشکل اینجاست که همانند هر تکنولوژی دیگری، امکان هک خانه هوشمند هم وجود دارد. هر دستگاه متصلی در معرض خطر سوءاستفاده مجرمان سایبری است و زیرساخت امنیتی شرکت‌ها و کسب‌وکارها باعث شده تا تبهکاران علاقه بیشتری به هک شبکه‌های خانگی نشان دهند.
 
در نتیجه نگاه شبکه‌محور به بحث امنیت در سال ۲۰۲۳ اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. گزینه‌های امنیتی باید به صورت پیش‌فرض در روترهای وای‌فای قرار بگیرند تا همه دستگاه‌های خانه حتی در صورت استفاده موقت هم از امنیت کافی برخوردار شوند.
 
جمع‌بندی
وابستگی جهان به وای‌فای و اتصال قوی یکی از عناصر مهمی زندگی روزمره ماست. اتصال ضعیف بر تمامی صنایع تاثیر منفی می‌گذارد و به همین دلیل تکنولوژی جدید وای‌فای نقش پررنگی در آینده ما دارد.
 
این روند احتمالاً در سال ۲۰۲۳ به لطف موضوعاتی مثل وای‌فای۷، 5G بازی آنلاین و پیشنهادهای امنیتی برای خانه‌های هوشمند سرعت بیشتری می‌گیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.