سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

January 9, 2023
14:59 دوشنبه، 19ام دیماه 1401
کد خبر: 142152

AMD مشکل داغی کارت گرافیک RX 7900 XTX را تأیید و بازگردانی پول مشتریان را شروع کرد

AMD در بیانیه‌ای می‌گوید مدل مرجع کارت گرافیک RX 7900 XTX با مشکل داغی بیش‌از‌حد (تا دمای ۱۱۵ درجه) دست‌و‌پنجه نرم می‌کند که نتیجه‌ی عیب ساختاری است.
از زمان عرضه‌ی AMD Radeon RX 7900 XTX به بازار، شماری از خریداران این کارت گرافیک ادعا کرده‌اند جدیدترین پرچم‌دار تیم قرمز به‌دلیل داغی بیش‌از‌حد با افت عملکرد مواجه می‌شود. AMD در ابتدا چنین مشکلی را تکذیب کرده بود؛ ولی حالا در بیانیه‌ای جدید می‌گوید شماری از مد‌ل‌های مرجع کارت گرافیک Radeon RX 7900 XTX معیوب‌اند و این مشکل به روند تولید آن‌ها ارتباط دارد.
 
به‌گزارش ورج، کاربران ابتدا در انجمن‌های آنلاین مثل ردیت شروع‌ به انتقاد از گرمای بیش‌ازحد کارت گرافیک ای ام دی Radeon RX 7900 XTX کردند. آنان گفتند داغی Radeon RX 7900 XTX باعث می‌شود عملکرد کارت گرافیک پس از زمانی مشخص افت کند. گاهی اوقات، سیستم کاربران به‌دلیل داغ‌شدن کارت گرافیک کرش کرده بود.
 
برخی از خریداران Radeon RX 7900 XTX دمای ۱۱۵ درجه‌ی سانتی‌گراد را در این گرافیک مشاهده کرده‌اند. AMD می‌گوید کارت‌های گرافیک نسل جدیدش در پردازش‌های سنگین (مثل اجرای بازی با وضوح 4K) ممکن است به دمای ۱۱۰ درجه برسند و در این حالت، هیچ مشکلی وجود ندارد؛ با‌این‌حال، چنین دمای زیادی در بلندمدت به سلامت کارت گرافیک آسیب می‌زند. برخی از کاربران می‌گویند Radeon RX 7900 XTX گاهی اوقات حتی اگر در حال پردازش سنگین نباشد، با مشکل داغی مواجه می‌شود.
 
ای‌ام‌دی در بیانیه‌ای می‌گوید در حال تحقیق است تا دلیل اصلی مشکل داغی Radeon RX 7900 XTX و افت عملکرد کارت گرافیک را شناسایی کند: «بر‌اساس مشاهداتمان، معتقدیم مشکل به سیستم حرارتی استفاده‌شده در نمونه‌ی مرجع AMD ارتباط دارد و در تعداد محدودی از گرافیک‌های فروخته‌شده دیده می‌شود. در تلاشیم این مشکل را برای گرافیک‌های تحت‌تأثیر قرارگرفته حل کنیم. مشتریانی که با محدودیت عملکرد مواجه شده‌اند، با تیم پشتیبانی AMD تماس بگیرند.»
 
AMD‌ در ابتدا هرگونه مشکل در کارت گرافیک پرچم‌دارش را تکذیب و درخواست مشتریانی را رد کرد که به‌دنبال تعویض Radeon RX 7900 XTX بودند. AMD به این دسته از مشتریان به‌صراحت گفته بود دمای کارت گرافیک عادی است. یکی از کانال‌های یوتیوب پیش از انتشار بیانیه‌ی AMD گفته بود احتمالاً مشکل کارت گرافیک به محفظه‌ی بخار مربوط‌ است.
 
به‌نظر می‌رسد که صرفاً تعداد محدودی از گرافیک‌های مرجع RX 7900 XTX با مشکل عملکرد در نتیجه‌ی داغی بیش‌از‌حد مواجه شده‌اند. مدل‌های ساخت شرکای تجاری AMD معمولاً سیستم حرارتی متفاوتی دارند. به‌گزارش ویدئوکاردز، AMD گفته است گرافیک‌های معیوب را تعویض یا هزینه‌ی آن‌ها را به مشتریان برمی‌گرداند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.