فناوری اطلاعات

January 9, 2023
15:54 دوشنبه، 19ام دیماه 1401
کد خبر: 142156

توانایی ساخت منظومه ماهواره‌های سنجشی در پارک آذربایجان غربی

محققان یکی از واحدهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان غربی منظومه ماهواره‌ای سنجشی را مشتمل بر ۵ ماهواره به تولید رساندند.
 
محمدحسین ذوالفقار، مدیرعامل یک شرکت فناور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به طراحی و ساخت ماهواره "اروم‌ست" در این شرکت، گفت: در سال ۸۶ در حوزه صنعت فضایی وارد شدیم و اولین ورود ما به این حوزه در زمینه کاوشگر فضایی پیشگام حامل موجود زنده به فضا بود که این طرح به طور موفق اجرایی شد و در سال ۸۹ تست‌های اولیه آن اجرایی و در سال ۹۰ پرتاب شد و این طرح به ثبت نهایی در مجموعه ما به عنوان یک طرح نهایی، رسید.
 
وی با بیان اینکه بعد از آن موضوع طراحی و ساخت ماهواره‌های کوچک با عنوان "ماهواره‌های کیوب‌ست" در دنیا مطرح شد، اظهار کرد: محوریت پروژه‌های کیوب ست بر روی  دو موضوع بود که یکی از آنها ماهواره‌های "باند کوتاه" است تا بتوانند ماهواره‌ها را در مدار لئو قرار دهند.
 
وی کاربرد ماهواره‌های باند کوتاه را در حوزه‌های ناوبری و اینترنت اشیاء ذکر کرد و ادامه داد: با افزایش تعداد این ماهواره‌ها، اینترنت ماهواره‌ای ایجاد شد. این کاری است که ایلان ماسک به دنبال آن است و نکته کلیدی این طرح‌ها، آرایه‌سازی آنتن‌ها است، به این معنی که در صفحه‌ای چندین آنتن نصب شود تا با چند ماهواره ارتباط داشته باشند و با افزایش تعداد ماهواره در مدار پایین، جبران خدمات ماهواره‌های مدار ژئو در مدار ۳۶۰۰ کیلومتری صورت گیرد.
 
ذوالفقاری با بیان اینکه ما در این شرکت از سال ۹۴ در این زمینه تحقیقات خود را آغاز کردیم، یادآور شد: در این پروژه طراحی و ساخت ماهواره کوچک در ابعاد ۱۰*۱۰* ۳۰ سانتی‌متری را در دستور کار قرار دادیم.
 
مجری طرح، ساخت ماهواره‌های کوچک سنجشی را گام دیگر تحقیقات این شرکت ذکر کرد و گفت: مزیت ماهواره‌های کوچک سنجشی، کسب سود زیاد در کوتاه مدت است. در آن زمان بازار منظومه ماهواره‌های کوچک در حال شکل‌گیری بود و این ریسک برای ما بود که با سرمایه اندک در این زمینه گام برداریم و از این رو ما تحقیقات خود را بر روی طراحی ماهواره‌های کوچک سنجشی آغاز کردیم تا بتوانیم با فروش تصاویر ماهواره‌ای، سایر طرح‌ها را اجرایی کنیم.
 
مدیرعامل این شرکت فناور، با بیان اینکه در این طرح، ساخت منظومه ماهواره‌ای شامل ۵ عدد ماهواره باند باریک را آغاز کردیم، اظهار کرد: قرار است این منظومه ماهواره‌ای به ۳۰۰ ماهواره ارتقاء یابد.
 
به گفته وی این ماهواره‌ها ۳U، ۶U ، ۱۲U و ۱۶U تعریف شده بود، گفت: ما ۳U و ۶U را کاندیدای شکل‌گیری منظومه ماهواره‌ای این شرکت تعریف کردیم و در این زمینه مطالعاتی اجرایی و در نهایت این منظومه ماهواره‌ای ساخته و در سال ۹۹ رونمایی شد.
 
وی ادامه داد: قرار بود از این طرح حمایت شود، ولی تاکنون هیچ حمایتی دریافت نشده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.