تلفن همراه

سیستم‌عامل

January 9, 2023
16:54 دوشنبه، 19ام دیماه 1401
کد خبر: 142160

گوگل با فاصله گرفتن از آرم، RISC-V را به معماری «سطح یک» اندروید تبدیل می‌کند

گوگل با حضور غیرمنتظره در اجلاس RISC-V، از علاقه‌ی خود به این معماری متن‌باز پرده برداشت. اندروید در حال حاضر مبتنی‌بر معماری محبوب آرم است.
 
گروهی از شرکت‌های فعال در صنعت سخت‌افزار اجلاس ویژه‌ای با محوریت معماری RISC-V برگزار کردند، اما خبر یا ویدیوی خاصی از این رویداد منتشر نشد. Ars Technica در گزارشی می‌گوید گوگل حضوری غیرمنتظره در اجلاس RISC-V داشته است تا از برنامه‌هایش برای افزایش استفاده از این معماری بگوید.
 
گوگل آخرین بار ۶ ماه پیش درباره‌ی معماری ریسک ۵ صحبت کرد و صرفا گفت «در حال نظارت روی بازار» است تا ببیند که این معماری می‌تواند تغییر بزرگی به‌همراه بیاورد یا نه. گوگل پیش‌تر به‌صورت جزئی برخی از پروژه‌ها با اتکا بر ریسک ۵ انجام داده و این معماری چند بار در پروژه‌ی متن‌باز اندروید (AOSP) نیز حضور پیدا کرده است. هر کسی می‌تواند کدهای جدیدش را در AOSP ثبت کند، به‌همین‌دلیل سخت بود بخواهیم درباره‌ی حمایت گوگل از معماری ریسک ۵ سخن بگوییم.
 
با این‌وجود، به‌نظر می‌رسد سرانجام گوگل به‌صورت رسمی از معماری RISC-V حمایت کرده است. این شرکت کنفرانسی در اجلاس اخیر برگزار کرد که شامل وعده‌های بزرگ بود. مدیر تیم مهندسی اندروید می‌گوید RISC-V قرار است به یک «پلتفرم سطح یک» برای سیستم‌عامل محبوب گوشی‌های هوشمند تبدیل شود. استفاده‌ی گسترده از RISC-V در اندروید، این معماری را هم‌سطح ARM قرار می‌دهد. این اتفاقی بزرگ برای RISC-V است.
 
گوگل می‌گوید توسعه‌ی نسخه‌های بهینه‌ی اندروید بر پایه‌ی RISC-V «نیازمند کار فراوان» است و احتمالا نتیجه‌ی این تلاش‌ها «چند سال بعد» دیده خواهد شد. پروژه‌ی AOSP گوگل از سال گذشته به‌روزرسانی رسمی برای RISC-V در دسترس قرار می‌دهد و این یعنی بیلد مدنظر هم‌اکنون آماده است. گوگل می‌خواهد پروژه‌های اندرویدی RISC-V صرفا ۶۴ بیتی باشند. در حال حاضر صرفا می‌توانید به یک ابزار خط فرمان دسترسی پیدا کنید. گوگل می‌گوید به‌زودی پشتیبانی از شبیه‌ساز RISC-V را نیز به اندروید اضافه می‌کند.
گوگل در اجلاس متمرکز بر RISC-V به بخشی از برنامه‌های جدیدش اشاره کرد. نقشه‌ی راه گوگل نشان می‌دهد این شرکت برنامه‌ای حساب‌شده برای RISC-V تدوین کرده، این در حالی است که اندروید همچنان به شکل گسترده و منظم از معماری x86 پشتیبانی نمی‌کند.
 
پس از توسعه‌ی نسخه‌ی نهایی اندروید برای معماری RISC-V، تولیدکنندگان گوشی‌ هوشمند و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن وارد معادله می‌شوند. نکته‌ی جالب درباره‌ی Android RunTime این است که پس از اضافه شدن پشتیبانی از RISC-V، بخش بزرگی از اکوسیستم اپلیکیشن‌های اندروید نیز با این معماری سازگار می‌شود. اپلیکیشن‌های اندرویدی با کد جاوا توسعه داده می‌شوند و ابزار Android Runtime آن‌ها را برای معماری ARM کامپایل می‌کند. با به‌روزرسانی Android Runtime، توسعه‌دهندگان می‌توانند به‌سادگی اپلیکیشن برای معماری RISC-V بسازند.
 
مدیرعامل مؤسسه‌ی غیرانتفاعی RISC-V International، مالک RISC-V، در اجلاس اخیر گفت حرکت به سمت فراگیر شدن این معماری «اجتناب‌ناپذیر» است چون RISC-V بر پایه‌ی مدل متن‌باز بنا شده و می‌تواند تنوع تراشه‌ها را افزایش دهد. او اعتقاد دارد که ARM امروزه «ناپایدار» شده است و هرگونه جایگزین مناسب می‌تواند به موفقیت قابل‌توجهی دست پیدا کند.
 
معماری آرم در حال حاضر در تقریبا تمامی محصولات مدرن استفاده می‌شود، از گوشی‌های هوشمند و لوازم خانگی گرفته تا خودروهای برقی. شرکت توسعه‌دهنده‌ی این معماری قرار بود به زیرمجموعه‌ی انویدیا تبدیل شود، اما در نهایت نهادهای رگولاتوری چنین اجازه‌ای را صادر نکردند، چون نگران بودند انویدیا با رفتار انحصارگرایانه نبض بازار را در دست بگیرد. سافت‌بانک، مالک آرم، قصد دارد این شرکت را به فروش برساند.
 
پروژه‌ی معماری RISC-V توسط گروهی از پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا برکلی شروع شد و به دلیل متن‌بازبودن احتمالا هرگز با محدودیت‌های صادرات آمریکا مواجه نمی‌شود. ایالات متحده در ماه‌های اخیر صنعت تراشه‌ی چین را تحریم کرده و این موضوع روی معماری آرم نیز اثر گذاشته است. بنیاد RISC-V در سال ۲۰۱۹ مقر مرکزی‌اش را از آمریکا به سوئیس منتقل کرد و به RISC-V International تغییر نام داد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.